کد خبر: 921709
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
حسینی‌شاهرودی:
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شاهرود و میامی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «نمی‌توان شرایط ارزی را آرام آرام تغییر داد » گفت که برای اعتمادسازی نیازمند ایجاد شوک ارزی هستیم.

سیدحسن حسینی شاهرودی اظهار کرد: به نظر من بسته‌ای که توسط بانک مرکزی به عنوان سیاست جدید ارزی اعلام شده بسته خوب و مناسبی است، اما کامل نیست و سیاست‌های اقتصادی را به صورت قطره‌چکانی به بازار ارز تزریق می‌کند.

وی افزود: ما در اوایل سال جاری شاهد یک شوک ارزی بودیم که کشور را با مشکل مواجه کرد اکنون هم در یک حرکت پدافندی یا مقابله ای نیازمند چنین اقدامی هستیم که باید به صورت جامع و کامل و یک بار انجام شود نه اینکه به شکل قطره چکانی به بازار تزریق شود.


نماینده مردم شاهرود در مجلس با بیان اینکه «بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در سالهای گذشته برنامه نداشته است»، افزود: با آمدن آقای همتی برنامه ارائه شد ولی باید برنامه به شکل کامل جاری شود؛ نمی‌توان آرام‌آرام شرایط ارزی را تغییر داد بلکه باید شوک ارزی وارد شود تا اعتماد سازی صورت گیرد.

حسینی شاهرودی با تاکید بر ضرورت سپرده گذاری ارزی، اظهار کرد: همچنین سکه هایی که در اختیار مردم است می تواند به منابع بانکی برگردد. شاید در مورد ارز برخی نیاز روزمره داشته باشند اما در مورد سکه اینطور نیست و صرفاً یک سرمایه‌گذاری است و این سکه‌ها می‌تواند در منابع بانک مرکزی ذخیره شود .

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه «سیاست ارزی باید در حوزه بانکی، ارز و سکه به شکل یکباره اجرایی شود»، تصریح کرد: صرافی ها باید بدون مانع امکان فعالیت داشته باشند، دلیل اینکه هنوز صرافی ها قیمت ها را اظهار نمی‌کنند این است که هنوز اعتمادسازی نشده؛ به هر حال چالشی در حوزه ارز وجود دارد و نوسانی از ۸ تا ۱۰ هزار تومان را شاهد هستیم در حالی که بازار کشش بیش از ۵ درصد افزایش یا کاهش را ندارد اما متاسفانه گاهی افزایش یا کاهش ۲۰ درصدی را شاهد هستیم که اعتماد مردم را سلب و اقتصاد را با چالش مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه «جلب اعتماد فعالان اقتصادی، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان ارز و سکه می‌تواند موجب توفیق سیاست‌های ارزی شود» درباره تغییرات قیمت سکه نیز گفت: قیمت سکه بعضاً تابعی از دلار بوده اما ارتباط ۱۰۰درصد مستقیم با آن نداشته است ما شاهد این بودیم که قیمت سکه از ۴ میلیون به ۳ میلیون تومان کاهش یافت اما اینطور نیست که دقیقا همپای ارز بالا و پایین برود؛ یک بخش از آن مربوط به بازار جهانی طلا و یک بخش میزان عرضه و تقاضاست.

حسینی شاهرودی در پایان اضافه کرد: طلا یک کالای مصرفی نیست بلکه کالای سرمایه ای است در حالی که ارز هم سرمایه‌ای و هم مصرفی است؛ در حال حاضر عده‌ای ممکن است برای سفر، سرمایه گذاری و واردات نیاز به ارز داشته باشند و یک عده به قصد سرمایه گذاری آن را تهیه می کنند؛ یعنی ممکن است تقاضا افزایش یابد و عرضه کم شود -مثل ایام اربعین که مردم برای سفر نیاز به ارز دارند- اما طلا صرفا یک کالای سرمایه‌ای است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر