کد خبر: 921599
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
نگاهی به تازه‌ترین تحولات عرصه ادبیات و نشر
با اینکه وضعیت بازار نشر و کتاب و همینطور مطالعه در کشورمان از آمار‌های خوبی حکایت نمی‌کند ولی خوشبختانه عرصه تولید کتاب همچنان در حال نفس کشیدن است.
فرزین ماندگار
با اینکه وضعیت بازار نشر و کتاب و همینطور مطالعه در کشورمان از آمار‌های خوبی حکایت نمی‌کند ولی خوشبختانه عرصه تولید کتاب همچنان در حال نفس کشیدن است. در گزارش پیش رو به برخی اخبار حوزه ادبیات و نشر اشاره می‌کنیم. از جمله انتشار کتاب احضاریه به قلم علی موذنی درباره حضرت زینب (س)، فراخوان یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد و نیز انتشار یک کتاب دیگر ضد ترامپ در امریکا.
خبر اول اینکه در آستانه ماه محرم جدیدترین رمان علی موذنی که اثری درباره حضرت زینب (س) است، در مراحل پایانی انتشار قرار گرفته است. «احضاریه» در قالب اثری دینی در رفت و برگشت بین گذشته و حال، روایتی از زندگی یک روزنامه نگار نویسنده است که برای سفر به کربلا نه دعوت که احضار می‌شود. موذنی در این اثر از رخداد‌هایی مانند زیارت و آیین راهپیمایی عظیم اربعین برای نقل داستانی از حیات حضرت زینب (س) بهره برده است. این رمان ۲۶۰ صفحه‌ای در روز‌های منتهی به ماه محرم میهمان کتابفروشی‌ها می‌شود.

فراخوان یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد
اما دبیرخانه یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با دعوت از همه نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران برای ارسال آثار خود در گروه‌های چهارگانه فراخوان داد.
دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل‌احمد که همه ساله در ایام زادروز این نویسنده نامدار ایرانی برگزار می‌شود، از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد تا آثار خود را تا پایان شهریور و در چهار گروه داستان بلند و رمان، مجموعه داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری به این دبیرخانه بفرستند.
بر اساس این گزارش، فقط کتاب‌هایی که برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ منتشر شده باشند، کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور به چاپ رسیده باشند و در یکی از چهار گروه بالا قرار گیرند، امکان حضور در بخش رقابت و داوری جایزه جلال را خواهند داشت.

پوستر جشنواره قصه‌گویی با طرحی از داستان «روباه و زاغ»
خبر دیگر درباره عرصه ادبیات اینکه پوستر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با طرحی از داستان معروف و درسی «روباه و زاغ» منتشر شد.
سهیل نوری، طراح و تصویرساز این پوستر در مورد طرح آن توضیح داد: ایده اصلی پوستر این دوره از جشنواره قصه‌گویی از قصه معروف و کلاسیک خارجی «روباه و زاغ» نشئت گرفته شده است.
به گفته نوری، این قصه اثری از ژان دو لافونتن، مشهورترین حکایت‌نویس فرانسوی است که با ترجمه اقتباسی حبیب یغمایی سروده شده است. در طرح پوستر بیست‌ویکمین دوره جشنواره قصه‌گویی، به جای تکه‌ای پنیر که موضوع بحث روباه و زاغ است، کتابی آورده شده که کلاغ می‌خواند و روباه گوش می‌کند.
او با اشاره به اینکه در پایان همه داستان‌ها از جمله «کلاغه به خانه‌اش نرسید» استفاده می‌شود، اضافه کرد: عناصر این پوستر نیز با تکنیک کلاغه به خانه‌اش نرسید، ترکیب و اجرا شدند. این تصویرگر در مورد شیوه انتخاب رنگ‌ها گفت: رنگ گرم نارنجی که به طور معمول در تصویرسازی‌ها استفاده می‌شود، در این پوستر هم برای روباه انتخاب شده است که نسبت به بقیه رنگ‌ها وضوح بیشتری دارد.

اعتراض کاخ سفید به کتابی جدید علیه ترامپ
اما از آن سوی جهان خبر می‌رسد که کارمند سابق کاخ سفید در کتاب جدیدش اسنادی مبنی بر نژادپرست بودن دونالد ترامپ منتشر کرده است، جالب اینکه کاخ سفید به این کتاب ـ. که هنوز چاپ نشده ـ. واکنش نشان داده است!
به گزارش فارس به نقل از وِرایتی، «اوماروسا مَنیگالت نیومن» در کتاب جدیدش اسناد و فایل‌های صوتی ارائه داده که نژادپرست بودن دونالد ترامپ را نشان می‌دهد.
ادعا‌های مَنیگالت نیومن روز جمعه در روزنامه گاردین منتشر شد که یک کپی از خاطرات او محسوب می‌شود. او همچنین تأکید می‌کند که از ترامپ شنیده که الفاظی را در مورد جورج کانوِی همسر کلیان کانوِی مشاور کاخ سفید به کار برده است.
طی انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز نوار‌هایی صوتی از ترامپ موجود است که از الفاظ نژادپرستانه در آن استفاده شده است. تام آرنولد هم ادعا می‌کند که در سری جدید برنامه «وایس‌لند» با عنوان «شکار نوار‌های ترامپ» بسیاری از صحبت‌های نژادپرستانه ترامپ موجود است لیکن اینکه آیا او واقعاً به آن‌ها دسترسی دارد یا خیر دقیقاً مشخص نیست. مَنیگالت نیومن از ابتدای شروع به کار ترامپ، تا اوایل امسال به عنوان دستیار رئیس‌جمهور کار کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار