کد خبر: 921432
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
دفن ۹ هزار تن نخاله ساختمانی در حریم پایتخت
تولید ۹ هزار تن نخاله ساختمانی در شهر تهران مسائل و مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند. بازیافت نخاله‌های ساختمانی در دوره‌های مختلف مدیریت شهری با عناوین مختلف دنبال شده است ولی تاکنون این مهم که نقشی حیاتی در حفظ محیط‌زیست داشته، محقق نشده است. از این رو مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از افتتاح کارخانه استحصال خاک و نخاله واقع در آبعلی با ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ تن نخاله ساختمانی با همکاری یک شرکت خصوصی در شهریور ماه سال جاری خبر داد.
در گوشه و کنار شهر تهران ساخت و ساز و نوسازی بافت‌های فرسوده همچنان ادامه دارد. تولید و حمل و دفن نخاله‌های ساختمانی علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به شهر عامل مهم تخریب محیط‌زیست در حریم شهر تهران نیز به حساب می‌آید. بر این اساس مدیریت شهری درصدد است تا با احداث کارخانه بازیافت و استحصال نخاله‌های ساختمانی ضمن تفکیک این ضایعات و نخاله‌ها، بازیافت مواد و مصالح ساختمانی را دنبال کند. در این خصوص در جلسه مشترک میان مدیریت شهری و شورای شهر موضوع از جنبه‌های مختلف پیگیری شد؛ رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به مدیریت ۹ هزار تن زباله شهر تهران و ضرورت کاربرد روش‌های اساسی و نوین در ساماندهی این حجم از پسماند، انجام صورت وضعیت الکترونیک، برنامه‌های فرهنگی سازمان از قبیل: تفکیک پسماند در مبدأ، کم‌حجم‌سازی، کاهش رطوبت و کاهش تولید پسماند را از اقدامات جاری سازمان در زمینه مدیریت بهینه پسماند اعلام کرد.
همچنین سیدمحمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اصل مهم در مدیریت پسماند بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی و ارتقای بهداشت عمومی شهروندان است، خاطرنشان کرد: پس از رعایت موارد زیست‌محیطی در نظر گرفتن بعد اقتصادی مدیریت پسماند از نظر تشویق پیمانکاران و جذب ایشان در فعالیت‌های مرتبط با سازمان مدیریت پسماند از اهمیت بالایی برخوردار است و از طرفی شهروندان نیز در صورت علم به جنبه اقتصادی آن همکاری بیشتری نیز با این سازمان خواهند داشت.
وی با تأکید بر هدایت و نظارت جدی شورا از کمیته فرهنگی و آموزشی اظهار داشت: در راستای ارتقای فرهنگ مدیریت پسماند بین شهروندان و با هدف جلب مشارکت حداکثری ایشان در این فرآیند، باید از توان و مساعدت معاونت اجتماعی و فرهنگی و ستاد توانمند‌سازی شهرداری تهران نیز استفاده شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز ضمن نوید افتتاح کارخانه استحصال خاک و نخاله واقع در آبعلی با ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ تن نخاله ساختمانی با همکاری یک شرکت خصوصی در شهریور ماه سال جاری خاطرنشان کرد: طرح در دست اقدام تجمیع پیمانکاران خدمات شهری، جمع‌آوری پسماند خشک و‌تر و اجرای پایلوت آن در مناطق ۱۳، ۲۱ و ۲۲، تعیین تکلیف پسماند‌های بهداشتی- درمانی، ساماندهی تولید کمپوست، ساماندهی پسماند‌های حجیم، تصفیه شیرابه پسماند با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین ساماندهی وضعیت قرارداد‌ها از جمله فعالیت‌های جاری سازمان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار