کد خبر: 921360
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
مقابله با حوثی‌ها (انصارا...) و بازگرداندن قدرت به منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، بهانه عربستان سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تهاجم به یمن بود
جوان آنلاین: مقابله با حوثی‌ها (انصارا...) و بازگرداندن قدرت به منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، بهانه عربستان سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تهاجم به یمن بود. قرار بود این عملیات که نزدیک به 10 کشور عربی به صورت مستقیم و چند کشور غربی به صورت غیرمستیقم حضور دارند، در عرض چند هفته با نابودی انصارا... یمن به پایان برسد، اما اکنون و پس از گذشت بیش از سه سال از آغاز این نبرد، نه‌تنها این جنگ به پایان نرسیده و ائتلاف به رهبری سعودی به اهداف از پیش تعیین‌شده دست پیدا نکرده که این پایگاه‌ها و عمق استراتژیک سعودی‌هاست که در تیررس موشک‌های انصارا... قرار گرفته است. انصارا... با وجود تمامی فشارها و محاصره چند ساله، عنصر تعیین‌کننده این معادله است و کشورهای متجاوز را تهدید به هدف قرار دادن زیرساخت‌هایشان کرده است. شاید همین تهدیدات باعث شد تا فرانسه پس از سه سال حضور پنهانی، از خروج خود از ائتلاف سعودی خبر دهد. جنگ فرسایشی در یمن، ائتلاف را به دو کشور امارات و عربستان محدود کرده است. افزایش فشارها بر این دو کشور برای پایان دادن به نبرد باعث شده آنان برای تحت فشار گذاشتن انصارا... به‌جای اهداف نظامی، غیرنظامیان را هدف قرار دهد. حمله پنجشنبه هفته گذشته به اتوبوس دانش‌آموزانی که عمدتا کمتر از 10 سال داشتند در ضیحان از توابع استان صعده، نمونه‌ای از جنایات جنگی است که سعودی‌ها در این سه سال به‌وفور در یمن انجام داده‌اند. این بار اما تصاویر منتشرشده از این جنایت، واکنش‌های گسترده‌ای در جهان داشت. در جنایت تازه سعودی‌ها، جنگنده‌های این رژیم یک اتوبوس دانش‌آموزان را هدف قرار داد و باعث شهادت بیش از 50 نفر شد که اکثر آنها کودکان کمتر از 10 سال بودند. در این گزارش به بررسی ابعاد جنگ سه سال و نیم ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن پرداخته شده است.

 

متجاوزان کدام کشورها بودند؟

«طوفان قاطعیت» نام عملیاتی بود که با هدف نابودی انصارا... یمن و بازگرداندن حکومت به «منصور هادی» رئیس‌جمهور مســـــتعفی، در فروردین 94 آغاز شد. قطر، کویت، بحرین، امارات به همراه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که خبرگزاری عربستان آن را منتشر کرد، بخشی از این ائتلاف بودند. علاوه‌بر این کشورها مراکش، مصر، اردن و سودان در این حمله مشارکت دارند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را داده‌ است.  در این عملیات، عربستان سعودی با 100 هواپیمای جنگی و 150 هزار سرباز، امارات با 30 هواپیمای جنگی، بحرین با 15هواپیما و 300 سرباز، کویت با 15هواپیمای جنگی، قطر با 10 هواپیما و هزار سرباز، اردن با 6 هواپیمای جنگی، مراکش با 6 هواپیمای جنگی و 1500 سرباز، سودان با چهار هواپیمای جنگی و 6 هزار سرباز، سنگال با 2100 سرباز و مصر با چهار کشتی جنگی مشارکت داشتند. آمریکا نیز 1800 پیمانکار امنیتی را به این جنگ فرستاده بود.  علاوه‌بر این کشورها، برخی کشورهای غربی نیز در این عملیات مشارکت داشتند. آمریکا به‌طور مستقیم اعلام کرده بود به ائتلاف سعودی کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی می‌دهد. واشنگتن و لندن شماری از نظامیان خود را در مراکز فرماندهی ائتلاف حمله به یمن مستقر کردند تا بر حمله‌های هوایی عربستان به یمن نظارت داشته باشند. فرانسه، انگلیس، رژیم صهیونیستی، اسپانیا و... نیز به کشورهای ائتلاف سلاح می‌فروختند. فرانسه علاوه‌بر فروش سلاح، نیروهای ویژه‌ای را نیز برای حضور در عملیات‌های ائتلاف به رهبری سعودی به یمن فرستاده بود.


واکنش به جنایت سعودی ها

حمــله پنــجشنبه ائتلاف ســـعودی به اتــــوبوس حــــامل دانش‌آمـــوزان یمنی، با واکنش‌های بین‌المللی مواجه شد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای خواستار آغاز تحقیقات فوری درباره آن شد و تاکید کرد که عاملان این جنایت هولناک باید مجازات شوند. هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم بدون محکوم کردن این حادثه گفت هنوز جزئیاتی از آن دریافت نکرده است و منابع آنها در منطقه حضور ندارند تا بتوان صحت و سقم این حادثه را به دست آورد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون توجه به عامل این جنایت که ائتلاف سعودی است از عربستان خواست تا تحقیق کامل و جامعی نسبت به این حادثه انجام دهد. وزارت خارجه آلمان با محکوم کردن حمله جنگنده‌های سعودی-اماراتی به بازار و اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در شهرستان ضحیان در استان صعده اعلام کرد خواهان اجرای تحقیقات مستقل درباره حمله هوایی به این اتوبوس هستیم.

عدم به‌روز‌رسانی آمار کشته‌ها

تقریبا دو سالی می‌شود که رسانه‌های غربی با استناد به آماری که یکی از مقامات ارشد سازمان ملل بر اساس اطلاعات سیستم بهداشتی فلج‌شده یمن، در آگوست 2016 منتشر کرده، تعداد کشته‌های جنگ علیه یمن را 10 هزار نفر اعلام می‌کنند. بر اساس این آمار از آغاز حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن ۱۰۳۶۳ نفر از جمله ۲۰۶۶ کودک و ۱۵۷۴ زن کشته شده‌اند و تعداد زخمی‌‌ها نیز به ۲۱۲۳۳ نفر رسیده است که از جمله آنها ۳۰۲۵ نفر کودک و ۲۵۰۸ نفر زن هستند. تجاوز ائتلاف عربی به یمن موجب فلج شدن ۲۰۵۰ نفر نیز شده است. از آن زمان تا به حال آمار به‌روزشده‌ای از تعداد کشته‌های جنگ ارائه نشده است، اما آن‌طور که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشته، شمار شهدای تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی‌ها حدود ۵۰ هزار نفر است، البته رسانه‌ها این آمار را کماکان بر پایه ۱۰ هزار نفر حفظ کرده‌اند!

مرگ روزانه 130 کودک

با همین آمارهای به‌روزنشده سیستم بهداشتی یمن، بیش از سه هزار کودک به‌طور مستقیم و بر اثر اصابت موشک‌های ائتلاف سعودی در یمن کشته شده‌اند. سعودی‌ها در تازه‌ترین جنایت خود علیه کودکان یمنی، یک اتوبوس را که در حال عزیمت به یک دوره تابستانی کلاس قرآن بود، هدف قرار دادند. در این جنایت بیش از ۵۰ کودک یمنی کشته شدند. آمار مجروحان حملات سه ساله سعودی به یمن دو برابر تعداد کشته‌های این جنگ است. اما آمار وحشتناک در این باره، مربوط به کودکانی است که بر اثر پیامد‌های ناشی از جنگ کشته شده‌اند. سال گذشته صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارش خود از وضعیت کودکان یمن اعلام کرد که در سال 2016 حدود 23 هزار نوزاد در این کشور کشته شده‌اند. علاوه‌بر این آمار، دو میلیون کودک نیز از سوءتغذیه و نیم میلیون از سوءتغذیه شدید نزدیک به مرگ رنج می‌برند. سازمان «کودکان را نجات دهید» سال گذشته تخمین زد که روزانه ۱۳۰ کودک بر اثر گرسنگی شدید و بیماری در یمن کشته می‌شوند.

نابودی زیرساخت‌های یمن

براساس آمار منتشرشده در سه سال ابتدایی جنگ یمن، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی دو هزار و 144پل و بزرگراه، 524 منبع و شبکه آبرسانی، 174 ایستگاه برق، 15 فرودگاه، 14 بندر به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های یمن را هدف قرار داده و نابود کرده است. در این حملات به غیر از زیرساخت‌ها، 300 کارخانه، دو هزار و 256 مزرعه کشاورزی، 245 مرغداری، 692 فروشگاه مواد غذایی، 11 سیلو، 99 کشتی ماهیگیری، بیش از پنج هزار قایق صیادی، 593 بازار، 548 کامیون مواد غذایی، 337 پمپ بنزین، 251 تانکر سوخت، سه هزار و 378 وسیله حمل‌ونقل عمومی و 301 بیمارستان نیز هدف حملات سعودی‌ها قرار گرفته است. ائتلاف سعودی علاوه‌بر اماکن عمومی و اجتماعی با پرتاب موشک، 409 هزار و 356 خانه مسکونی را تخریب کرده است.

خسارات ائتلاف در نبرد با یمن

ارتش و نیروهای مردمی یمن البته در برابر تهاجمات سعودی‌ها دست بسته نبودند. آنان برخلاف دشمن سعودی، هیچ‌گاه حاضر به هدف قرار دادن مناطق مسکونی نشده‌اند. انصارا... در آخرین واکنش به تهاجم ائتلاف سعودی، هفته گذشته با شلیک یک موشک بالستیک اردوگاه نظامی واجب عربستان در شهر نجران را هدف گرفتند. پیش از آن نیز یگان پهیادی این کشور، فرودگاه ابوظبی را هدف قرار داد و نیروی دریایی‌اش نیز دو کشتی وابسته به ائتلاف را هدف قرار داد. آن‌گونه که منابع یمنی می‌گویند در نبرد یمن، بیش از هشت هزار افسر سعودی کشته شده‌اند. انصارا... در این نبرد، ۱۲۰۰ تانک و زره‌پوش ائتلاف سعودی، هفت قلعه نظامی مرزی سعودی و 15 فروند جنگنده عمدتا اف- ۱۶ نیروی هوایی ائتلاف و 10 کشتی و چندین قایق جنگی را نابود کرده است. علاوه‌بر این ده‌ها فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین و هلیکوپترهای پیشرفته و ادوات جنگی ائتلاف نیز در این نبرد از بین رفته است. منابع یمنی هزینه‌کرد امارات و عربستان در این نبرد را 450 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

 

محرومیت 1.4 میلیون کودک از تحصیل

موسسه‌بین‌المللی «آکسفام» که در زمینه آموزش و پرورش و امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی فعالیت می‌کند، تعداد مدارسی که بر اثر بمباران ائتلاف سعودی تخریب‌شده را 1600 مدرسه اعلام کرده است. این جنگ باعث شده یک میلیون و 400 هزار دانش‌آموز یمنی از تحصیل محروم شوند.
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار