کد خبر: 921290
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
اعتراض کانون کارگردانان درباره ورود پول کثیف به سینما
بعد از اعتراض تهیه کنندگان سینما درباره ورود پول‌های کثیف سینما و استفاده از سینما برای پولشویی، این بار شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به ورود پول‌های کلان از منابع نامشخص به سینما و عواقب آن هشدار داد.
محمد صادقی

بعد از اعتراض تهیه کنندگان سینما درباره ورود پول‌های کثیف سینما و استفاده از سینما برای پولشویی، این بار شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به ورود پول‌های کلان از منابع نامشخص به سینما و عواقب آن هشدار داد.
پول‌هایی که درباره سالم بودن منابع آن‌ها شک و شبهه‌های فراوانی وجود دارد باعث شده تا سینمای ایران صرفاً روی انگشت بازیگران معروف ادامه حیات بدهد و فیلمنامه‌ها روز به روز به لحاظ ساختاری ضعیف‌تر و به لحاظ محتوا و غنای فرهنگی نیز مبتذل‌تر شوند.
«جوان» از جمله اولین رسانه‌هایی بود که موضوع ورود پول‌های کثیف به سینما از طریق محصولات شبکه نمایش خانگی را پیگیری و این نگرانی را مطرح کرد که ورود پول‌هایی با منشأ مبهم و مشکوک می‌تواند روند طبیعی تولید در سینما را مختل کند و باعث رشد قارچ‌گونه بخشی از سینما و ایجاد تبعیض شود. جریانی که به منظور پولشویی، سرمایه‌های غیرقانونی را به سینما عرضه می‌کند، در مرحله اول این پول‌ها را در قالب ریخت و پاش‌های غیرمنطقی مانند پرداخت دستمزد‌های خارج از عرف در سینما جا می‌اندازد و در مرحله بعد، با لابی‌گری و ایجاد رانت در اکران و توزیع، محصولی که با پول غیر مشروع تولید شده را در مسیر قانونی شدن سود سرمایه گذاری قرار می‌دهد. مصطفی کیایی، عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در گفت‌وگو با «جوان» درباره صدور بیانیه هشدار دهنده کانون کارگردانان می‌گوید: قرار است به زودی نشستی با حضور اعضای شورا برای توضیح درباره متن منتشر شده، برگزار شود. کیایی ادامه می‌دهد: در این نشست مسائل مد نظر کانون کارگردانان توضیح داده خواهد شد که تکمیل کننده متن منتشر شده است و می‌تواند مورد توجه دست‌اندرکاران سینما قرار گیرد.
در بیانیه شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران آمده: «نتیجه مستقیم و مخرب حضور این منابع مادی بی‌حد و مرز به ارتقای بی‌منطق و کنترل نشده بودجه‌های ساخت فیلم‌ها و به خصوص بودجه ساخت مجموعه‌های داستانی در قالب شبکه‌های نمایش خانگی منجر شده است و متأسفانه باید اذعان کنیم که دستمزد‌های نجومی بازیگران این آثار، بخش اصلی این ریخت و پاش‌های غیرضروری را تشکیل می‌دهد، به دلیل همین پرداخت‌های غیرمنطقی قادر به پرداخت دستمزد‌های ادعایی بازیگران مورد نظرشان نیستند و دور نیست زمانی که دیگر کارگردانان مستقل سینمای ایران نتوانند فیلم بسازند. ما کارگردانان سینمای ایران با اینکه بازیگران سینمای ایران درآمد‌های کلان داشته باشند مخالفتی نداریم، اما در شرایطی که سایر عوامل سازنده در سینمای پر افتخار ایران به دشواری گذران زندگی می‌کنند، سیر صعودی این دستمزد‌های کلان و غیرعادی می‌تواند به بالا رفتن کنترل نشده دیگر هزینه‌های تولید فیلم و به تبع آن محدودیت تهیه‌کنندگان و کارگردانان در تولید فیلم‌های جدید و در نهایت به رکود در تولید و در نتیجه بیکاری خیل بزرگ و تازه‌ای از عوامل آسیب پذیر پشت دوربین در سینمای ایران بینجامد.».
اما انتشار بیانیه کانون، واکنش‌هایی را در میان اهالی سینما به دنبال داشته است. جبار آذین منتقد پیشکسوت سینمای ایران، در همین زمینه یادداشتی را منتشر کرده و در آن ضمن اعلام حمایت از مبارزه با پول‌های کثیف در سینما، یادآور شد: این اقدام دوستان کانون، حرکتی خوب و بجاست، به شرط آنکه آنها، آن را در کنار دیگر واقعیت‌های سینما در لانگ شات ببینند. آن وقت بیشتر درخواهند یافت که ورود پول‌های آلوده، معلول مدیریت غلط، گسترش فساد و ابتذال، یکه‌تازی مافیا و مناسبات ناسالم سینمایی است.
به تازگی یک کانال تلگرامی مدعی شده است صرفاً دستمزد عوامل یک فیلم سینمایی به رقم ۲۰ میلیارد تومان رسیده است. اگر این ادعا درست باشد، یعنی تهیه‌کننده باید فیلم را در شرایطی اکران کند که ۶۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد تا فیلم برای سازنده آن سودآور شود. آیا در سینمایی که بهترین فروش‌ها چیزی مابین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان است، دستیابی به این میزان چیزی بیش از یک رؤیاست یا بر اساس همان جریان پول‌های کثیف اصلاً میزان فروش در اولویت قرار ندارد؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار