کد خبر: 921263
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
سخنگوی شورای نگهبان خبر داد
لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تأیید شورای نگهبان رسید. این خبر را عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری دیروز خود اعلام و اضافه کرد: عدم مغایرت لایحه فوق با شرع و قانون اساسی مشخص و اعلام شد.
لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تأیید شورای نگهبان رسید. این خبر را عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری دیروز خود اعلام و اضافه کرد: عدم مغایرت لایحه فوق با شرع و قانون اساسی مشخص و اعلام شد.
پس از آن بود که رئیس جمهور، عصر دیروز در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را جهت اجرا به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و دادگستری ابلاغ کرد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر دیروز در نشست خبری با رسانه‌ها ضمن تبریک روز خبرنگار، یاد شهدای عرصه خبر، به خصوص شهید صارمی را گرامی داشت و از تلاش‌های خبرنگاران به ویژه خبرنگاران حوزه شورای نگهبان تشکر کرد. وی در ادامه با اشاره به بررسی آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در شورای نگهبان بررسی و عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

مفاسد نمایندگان در بررسی صلاحیت دوره بعد لحاظ می‌شود
کدخدایی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص برخی مطالب مطرح شده در جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر وجود مفاسد بین برخی نمایندگان و اینکه شورای نگهبان این موارد فسادبرانگیز را بررسی خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: آنچه خلاف قانون باشد و از سوی نمایندگان صورت بگیرد، در بررسی صلاحیت دوره‌های بعد لحاظ خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در خصوص مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و برخی اظهارنظر‌ها در خصوص آینده شهردار تهران پس از تأیید این مصوبه، با بیان اینکه بررسی این مصوبه هنوز در شورا نهایی نشده تصریح کرد: ما در رابطه با مصادیق صحبت نمی‌کنیم و وارد نمی‌شویم و اگر این مصوبه در نهایت مورد تأیید شورای نگهبان قرار بگیرد، باید در خصوص همه مصادیق اجرا شود. کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا راه برای تفسیر موضوع «رجل سیاسی و مذهبی» همچنان باز است یا خیر، تأکید کرد: آنچه بر عهده ما بوده در قالب تعریف مصادیق رجل سیاسی ذیل سیاست‌های کلی نظام بوده، اما در جزییات، مجلس باید وارد شود که ظاهراً مجلس نیز در کمیسیون شورا‌ها مشغول است و منتظریم تا موضوع نهایی شود.

شورای نگهبان دستگاه شایسته‌سنجی نیست
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال مهر مبنی بر انتقاد جامعه و نخبگان به ساز و کار بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی به ویژه انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان و سهم این شورا در ارتقای کارایی نهاد‌هایی مانند مجلس، اظهار داشت: شورای نگهبان دستگاه شایسته‌سنجی نیست و آنچه شورا می‌تواند وارد آن شود بررسی صلاحیت نامزد‌ها طبق مواد ۲۸ تا ۳۰ قانون انتخابات مجلس است که یکسری شرایط حداقلی از قبیل: سوابق سجلی و ویژگی‌های کیفی را در نظر گرفته است. ما فقط می‌توانیم بگوییم این شرایط حداقلی نسبت به آن نامزد وجود دارد یا خیر که منجر به تأیید یا عدم تأیید او می‌شود. کدخدایی در خصوص موضوع «عدم احراز صلاحیت» نیز گفت: عدم احراز به مفهوم عدم شناخت یا عدم ادراک نسبت به شرایطی است که در مواد ۲۸ آمده است؛ به گونه‌ای که در برخی مواقع نمی‌توان به این نتیجه رسید که آیا این شرایط در آن فرد وجود دارد یا خیر و نتیجه‌اش می‌شود عدم احراز، اما این به معنی ارتکاب جرایم موضوع ماده ۳۰ قانون انتخابات هم نیست. وی افزود: شورای نگهبان مسئول کلیه مشکلات کشور نیست و واقعیت این است که یکسری اختیارات حداقلی در حوزه انتخابات داریم و قانون انتخابات هم بسیار حداقلی است و مربوط به دهه ۶۰ است. سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: در حوزه شایستگی‌های نامزد‌ها نیز باید به سراغ احزاب برویم و این احزاب هستند که باید شایستگی‌ها را احراز کنند.

تأیید صلاحیت افراد، چک سفید امضا نیست
کدخدایی در ادامه و در خصوص نظارت بر اظهارات و رفتار‌های نمایندگان مجلس نیز تأیید کرد: تأیید صلاحیت افراد برای یک انتخابات به معنی چک سفید امضا برای انتخابات بعدی نیست و در هر دوره‌ای صلاحیت‌ها مجدداً بررسی می‌شود؛ مکانیزم‌های دیگری هم باید در کنار این مسئله باشد و مورد استفاده قرار گیرد. مانند هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس که باید دید این هیئت چقدر فعال است. وی درباره سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور خبرنگاران در جلسات شورای نگهبان هم عنوان کرد: برای حضور خبرنگاران در جلسات شورا منعی وجود ندارد؛ مشروط بر اینکه آنچه در خصوص موضوعات و افراد مطرح می‌شود در جامعه انعکاس منفی نداشته باشد، در این خصوص در ماه‌های پیش‌رو به ترتیب دعوت خواهیم کرد که خبرنگاران در جلسات شورا حضور یابند. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به ضعف کارشناسی برخی نمایندگان مجلس آیا شورای نگهبان کار خودش را درست انجام داده یا خیر، تصریح کرد: تلاش شورا این است افرادی که انتخاب می‌شوند شرایط موجود در قانون انتخابات را داشته باشند، اما اینکه رأی نماینده مجلس بر اساس منافع شخصی باشد یا مصالح ملی، قابل احراز و تشخیص نیست و باید با آگاه کردن مردم و افزایش سهم نهاد‌های کارشناسی و سیاسی این مسئله را حل کرد.

نگرانی از رفراندوم و صندوق رأی نداریم
کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص موضع شورای نگهبان درباره موضوع سؤال از رئیس جمهور و استیضاح و مطرح شدن مباحثی در خصوص رفراندوم اظهار داشت: همه اصول قانون اساسی باید رعایت شوند و نباید از اجرای اصول قانون اساسی نگران باشیم. وی افزود: در خصوص رفراندوم نیز جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب مبتنی بر آرای مردم حرکت کرده و تا پیش از تجمیع انتخابات در سال‌های اخیر، تقریباً هر سال یک انتخابات داشته‌ایم، بنابراین هیچ نگرانی از آرای مردم و حضورشان در پای صندوق‌های رأی نداشته‌ایم و آن را وجه قوت نظام می‌دانیم؛ اگر رفراندومی در چارچوب قانون اساسی برگزار شود، می‌تواند عامل تقویت نظام باشد. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: استیضاح و سؤال نیز یک ابزار نظارتی است که موجب اعتماد بیشتر مردم می‌شود، مشروط بر اینکه در همان چارچوب شرایط مندرج در قانون اساسی انجام شود. کدخدایی در پاسخ به سؤالی در خصوص خلاف‌گویی‌های برخی نمایندگان مجلس و راهکار مقابله با آن، گفت: در ماه‌های گذشته که یکی از نمایندگان مجلس مطالب ناروایی را علیه یک وزیر مطرح کرده بود، آن وزیر به ما نامه نوشت و بعد از آن دوستان ما در معاونت اجرایی و انتخابات آن نماینده را خواستند و تذکر دادند و گفتند این موضوع می‌تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما مؤثر باشد و باید اصلاح شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
تا یادمان میاید از اولین دولت جمهوری اسلامی که منصوب امام امت و شورای انقلاب بود گرفته تا دولت فعلی (باستثنای دوران دولت مرحوم ایت الله هاشمی) همه ی دولتها خودشان و حامیانشان در طول دوران استقرارشان گفته و میگویند : " دولت میخواهد کارها را درست کند اما عده ای نمیگذارند" ! بعد از اتمام دوره ی هر دولتی باز دولتمردان و حامیانشان میگویند : "دولت میخواست این کارها را بکند اما عده ای نگذاشتند" ! بنده و امثال بنده که درحدی نیستسم که بگذاریم یا نگذاریم یک دولت ان هم "دولت برامده از ارائ اکثریت ملت" موفق بشود یا نشود . بتواند یا نتواند . لابد انهایی که نمیگذارند , درحدی هستند که بتوانند نگذارند ! درطول اینهمه سال مسائل اسفبار متعددی رخ داده است . نمونه ی حی و حاضر ان وضعیت سیاسی و اقتصادی کنونی جامعه است . این عده کیانند !؟ چه زمانی قرار است دست بردارند و "بگذارند" که دولتها برنامه های خود را به پیش ببرند !؟ اصلا قرار هست و تصمیم دارند که دست بردارند !؟ اگر چنین قصد و قراری ندارند چه زمانی و چه کسانی باید انها را به مسیر قانون و احترام به ارائ اکثریت سوق دهند !؟ بدون کوچکترین تردیدی ادامه ی این سناریو عواقب خوشایندی درپی نخواهد داشت ! ایا هیچ کس نیست که به عواقب پرمخاطره ی این روش و عملکرد خطرناک بیندیشد !؟ یا حق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار