کد خبر: 921169
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
دکتر فرهمند پور:
"دریای معرفت" برنامه‌ای است که به میزبانی فرهنگسرای گلستان و با هدف ترویج مطالعه و مراجعه به متون دینی قرآن،نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و... ویژه علاقمندان برنامه های قرآنی برگزار می گردد.

به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی و هنری منطقه هشت و فرهنگسراي گلستان در اين جلسه مباحثي پیرامون تربیت دینی توسط دکتر فهیمه فرهمند پور در سه بخش ارائه شد. بخش اول: مقدمه ؛ بخش دوم: اثر وضعی رفتار والدین بر تربیت فرزند ؛ بخش سوم: اثر تربیتی رفتار والدین بر تربیت فرزند

دکتر فرهمند پور در ابتدای صحبتهای خود با توجه به تلاقی این برنامه با روز دحوالارض اشاره مختصری به مسأله دحوالارض داشتند و اعمال مختص به این روز را یادآور شدند.

بخش اول ؛ مقدمه

فهیمه فرهمند در مقدمه ای کاربردی گفت: هستی از یک خانه ای کمال پیدا کند و کعبه خانه اگر چه بیت الله است اما در واقع خانه تربیت انسانهاست. خانه هستی آفرین است این خانه محل رشد و آفرینش است. خانه و خانواده کشتگاه تربیت انسان است.

و تربیت به نسبت های مختلف از خانه، مدرسه وجامعه شکل می گیرد.اما بزرگترین نسبت تربیت در خانه و خانواده شکل می گیرد

انسان که به نسبت های مختلف از این مقوله تربیت می پذیرد خانواده از همه مهمتر است. ماندگارترین نوع تربیت از خانه شکل می گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه معروف غدیرخم اشاره کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: مردم خدا را گواه میگیرم هر آنچه را که لازم بود شما را به بهشت ببرد و از جهنم برهاند به شما گفتم. و این اشاره مستقیم دارد به آیه 7 از سوره مبارکه حشر که می فرماید: «هر آنچه از پیامبر به شما عطا شده است بگیرید و از آنچه که نهی شده اید رها کنید»

استاد فرهمند پور با اشاره به آیه « قوانفسکم و اهلیکم ناراً» گفت:هر خانواده به یک پیامبر نیاز دارد. چرا که هر خانه یک جهان است و هر جهان یک پیامبر دارد، پیامبر داخل خانه کیست؟ آیا کسی جز والدین است و از میان والدین کدام یک توانمند تر است . آن کسی توانمند تر است و می تواند پیامبر گونه تر عمل کند که به احکام قرآن آشنایی بیشتری دارد. بنا براین اگر انسانها در خانه ، درست تربیت و هدایت شوند در معرض بهشت قرار می گیرند و با وجود چنین افرادی اوضاع فردی و اجتماعی خوب می شود.

مشاور سابق وزیر کشور در امور زنان ادامه داد ، جامعه خیلی مهم است اما بعد از خانواده – مدرسه خیلی مهم است اما بعد از خانواده،خلاصه اینکه خانواده در همه امور مقدم بر مدرسه و جامعه است

اگر خانه درست و خانواده درستی باشد بچه ها از دست نمی رود ، فرزندان در خانه واکسینه می شوند مانند فردی که واکسن پیشگیری از امراض را می زند در مدرسه و جامعه به آن مرض دچار نمی شود فلذا خانه جایی است که بچه را باید واکسینه کند.

ولی از روزی که نقش پیامبر گونه را ایفا نکرده ایم. اتهام بد بودن فرزند خود را به همسالان و دوستان او می دهیم در صورتی که خانواده دیگری هم این اتهام را به فرزند ما می زند و همه می گویند بچه من خوب است و بقیه خوب نیستند.

جامعه از خانواده شکل میگیرد. خانواده جامعه سازی می کند ولی ما دنبال متهم کردن دیگران هستیم خودمان را هم خوب می دانیم

ایشان ضمن اشاره به رویکردهای تلویزیون که دانشگاه عمومی است افزود: تلویزیون به وظیفه اصلی خود عمل نکرده است و این مسئله وظایف والدین را سنگین تر می کند خانواده ها از تارک الصلواه بودن فرزندان خود گله مندند ولی باید این علت را در خانواده جستجو کرد نه تنها در جامعه و مدرسه، ترک نماز به خاطر ضعف در اعتقادات است که در خانه نهادینه نشده است. اگر خانواده انسجام داشته باشد و درهم تنیده باشند.هیچ عاملی نمی تواند در فرزندانمان فساد ایجاد کند.

اهمیت خانواده:

فردی می گوید تصمیم گرفتم فرزندم را متدین تربیت کنم چون دین باز دارنده است دین، امنیت ایجاد میکند. همه خانواده ها دوست دارند متدین باشند. و فرزندان متدینی داشته باشند حتی والدینی که از دین بی بهره شده اند

دکتر فرهمند پور با بهره گیری از تاریخ پرفراز و نشیب اسلام اذعان داشت: بسیار تعجب می کنید اگر عرض کنم لطفا بچه ها را دینی تربیت نکنید بلکه وظیفه این است که خودمان متدینانه زندگی کنیم چون بچه ها همان می شوند که ما هستیم بچه ها آئینه ما هستند و ذات او ذات ماست. اگر پدر حرمت بانوی خانه را نگه ندارد پسر او در از پدر الگو می گیرد و اگر مادری حرمت پدر خانواده را نگه ندارد دختر او در آینده رفتار مادر را با همسر خود خواهد داشت اگر والدین حرمت شکنی کند بچه ها

هم یاد می گیرند. بچه ها عین ما هستند آئینه تمام نمای ما هستند.

بعضی می پرسند چرا دختر من پوشش خوبی ندارد و ساعتها پشت آئینه می ایستد؟

جواب: وقتی تمام حواس ما در خانواده به ریزترین دکور خانه باشد دختر خانواده همین ها را در ظا
 
هر خودش بازتاب می دهد. بنابراین نباید مستقیماً تربیت کنیم بلکه باید ابتدا خود را تربیت کنیم تا بتوانیم فرزندان با تربیتی داشته باشیم

در جلسات مشاوره از ما می پرسند: تربیت قبل از تولد فرزند یعنی چه ؟ در جواب می گوییم یعنی تربیت خودت. بچه ها باید در زندگی مومنانه زندگی کنند تا مؤمن شود.


بخش دوم؛ آثار وضعی رفتار والدین بر فرزندان:

استاد دانشگاه اعلام کردند دو دسته رفتار داریم که آثارمستقیم و غیر مستقیمی بر رفتار فرزندان دارد یک دسته وضعی اند و یک دسته تربیتی اند که از اطراف خود الگو می گیرند. خود را استثنایی تلقی نکنیم بلکه بسیار کوتاهی ها از طرف خود ما است.

یکی از مصادیق اثر وضعی ، لقمه حلال است، امام حسین(ع) فرمودند: ای مردم من پسر پیامبرم، من پسر علی بن ابیطالبم ام من پسر فاطمه بنت محمدم ولی می دانم که حرفم در شما تأثیر ندارد چون شکمهایتان از حرام پر شده است.

دکتر فرهمند پور گفتند امروزه هم ما جوانهای خیلی خوبی داریم اما بدی های ما باعث شده که سر به راه نباشند و گوش به حرف ما ندهند

امروزه تعهد ما به لقمه حلال کم شده است. تعهدما به مسئولیت کم شده است.از کار دزدی می کنیم، مسئولیت پذیری در شغل کم شده است اکثر لقمه هایمان شبهه ناک است اسراف می کنیم حق الناس را پایمال می کنیم با توجه به اینکه تولید داخل می تواند اقتصاد ما را خوب کند ولی ما به دنبال خرید کالای خارجی هستیم ایا این حق الناس نیست ؛ و اگر تولید کنندگان داخلی از کیفیت محصولات خود بزنند ایا این حق الناس نیست؟ اینها اثر وضعی دارند اکثر این مطالب مضمون روایات معصومین علیهم السلام است که عرض کردم ما دائما درگیر حق الناس هستیم. حق الناس با خون شهدا، حقوق همسایه و... وقتی رعایت نکنیم اثر وضعی بر تربیت فرزند می گذارند و وقتی بد مصرف می کنیم و زیاده روی می کنیم، حق الناس است.

آگاه باشید اگر در خانه ای حق الناس باشد برکت از آن خانه می رود. راه دور نرویم داخل منزل را درست کنیم به خاطر خدا. به خاطر خدا اذیت و آزار ندهیم

کارشناس مسائل خانواده در ادامه گفتند: اگر می گوییم بعضی رفتار آثار وضعی دارند. یعنی به ظاهر ارتباطی ندارند ولی بسیار به هم مرتبطند مانند ویتامین هایی که از میوه ها مصرف می کنید اثر وضعی در ظاهر پیدا نیست .

امام صادق(ع): ایمان افراد در راستگویی است نه در میزان رکوع و سجود چون بخش عمده ایمان راستگویی است.آیا راستگویی والدین در تربیت فرزند نقشی ندارد دروغ آنقدر تأثیر دارد که اثر آن به اعضای خانواده هم می رسد .

دکتر فرهمند پور به ذکر داستان کوتاهی پرداختند که مردی به امام معصوم(ع) گلایه کردکه به ناموس من تعرض کردند امام فرمودند به خودت بپرداز ببین به ناموس چه کسی تعرض کردی منظور از تعرض می تواند هر نگاه یا رفتار غیر مشروعی باشد

خانواده های محترم بدانید : فضای آلوده داخل منزل ، عفت را خدشه پذیر می کند، اخلاق را نابود می کند اگر کسی از گناه دیگران ناراحت نباشد بر او هم تاثیر می گذارد. و اگر نمی توانیم جلوگیری کنیم باید ناراحت باشیم و غصه بخوریم آیا از ظلم ظالم ناراحتی می کنید یا بی طرف و بی خیال هستی. هم این موارد اثر وضعی دارند که ما از آنها بی خبریم

در تأیید سختم خطبه 31 نهج البلاغه است که حضرت علی علیه السلام فرمود فرزندم تو بخشی و جزئی از من هستی بلکه همه وجود من هستی

بنابر این ارتباط تنگاتنگی بین فرزند و والدین است هر کاری برای خودت انجام دهی به فرزندت می رسد خیر یا شر فرقی نمی کند والدین محترم در ارتباط با خدا هر چی قوی تر باشید بچه ها قوی تر و هر چه ضعیف تر باشید در بچه ها ضعیف تر می شود.


بخش سوم؛آثار تربیتی رفتار والدین بر تربیت فرزندان

بچه ها به رفتار ما نگاه می کنند و باز تولید می کنند و ارتباط آن معلوم است بچه ها تحت تاثیر رفتارما قرار می گیرند مسؤولیت ‌پذیری و رعایت حریم ها در بچه ها ارتباط مستقیم با والدین دارند اما به شکل خودشان بازتولید می کنند. ما باید اهم و مهم مسائل را برای خود بنویسیم. چه چیز و چه کسی برای ما مهم است. و چه کسی مهمتر است

دکتر فرهمند پور اشاره ای به آیات اولیه سوره انسان داشتند و گفتند : نمونه بارز الگو پذیری فرزند از والدین اینجاست که امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها نذر کردند روزه بگیرند تا بیماری حسنین برطرف شود که امام حسن و امام حسین علیه السلام هم با الگو گیری از والدین خود روزه گرفتند ، فضه خادمه حضرت زهرا هم به جمع آنان پیوست و آن زمان که افطار خود را به فقیر و مسکین و اسیر دادند حسنین علیه السلام هم همین کار را کردند.

والدین محترم بدانید بچه ها چقدر به خانو

اده یا دوستان خود اهمیت می دهند . ما انسانهایی بسیار ظاهر گرا و ظاهر بینی هستیم.

امام سجاد(ع): کسی که دیگری را بخاطر ثروتش احترام کند دو سوم دینش از دست رفته است . غالبا انسانها ظاهر بین هستند.فردی ثروتمند در حضور پیامبر صل
 
ی الله علیه و آله از کنار فقیر جابجا شد پیامبر (ص) ناراحت شد و گفت آیا تو ترسیدی از فقرش به تو برسد .

واقعاً ارزش انسان به چیست؟ به کدامین ثروت است مگر در احادیث نخوانده ایم که تربیت و ادب بزرگترین میراثی است که برای فرزند می گذاریم خلاصه عرایضم اینکه اگر خودمان را تربیت کنیم بر رفتار فرزندانمان هم اثر وضعی و هم اثر تربیتی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود در خصوص آرامش روانی هم فرمود: امروز عده ای حتی کسانی که به خاطر مسایل اقتصادی اضطراب پیدا کردند لزوما بی پول نیستند. اگر بپرسند امنیت به چیست؟ چه جوابی خواهید داد؟ امنیت به ثبات بازار نیست امنیت به توکل به خداست خدا تضمین کننده روزی است خدا تامین کننده است مهمتر از مشکل مالی، نگاه ما به توکل به خداست. اگر توکل نباشد بچه ها متوکل بار نمی آیند. اگر توکل نداریم یعنی از زندگی دینی فاصله گرفته ایم آرامش در سایه توکل به خداست .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار