جوان آنلاین: به نقل از نیویورک تایمز، دولت ترامپ هفته گذشته با هدف افزایش فشار بر چین، آتش جنگ تجاری با این کشور را شعله ورتر ساخت. واشنگتن اکنون وعده داده که دور بعدی تعرفهها علیه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چین، به جای ۱۰ درصد، ۲۵ درصد خواهد بود. ترامپ به حامیان خود در آمریکا میگوید، افزایش تعرفهها به معنای «شغل بیشتر و ثروت بیشتر است.»
اگر فرصتهای شغلی و ثروت بیشتر معیار سنجش «پیروزی در جنگ تجاری باشد» این چین است که پیروز این نبرد لقب میگیرد، نه آمریکا. هزینه تعرفههای وضع شده از سوی دولت آمریکا را بیشتر شرکتها و مصرف کنندگان آمریکایی پرداخت میکنند و دولت چین نیز با اقداماتی که موجب کاهش آسیبهای وارده به شرکتهای چینی میشود، این اقدامات را تلافی میکند.
برای پیروز شدن در جنگ تجاری، آمریکا باید تعرفههایی وضع کند که آنچنان لطمهای به اقتصاد چین بزند که رهبران این کشور به خواست آمریکا یعنی تغییر قوانین مالکیت معنوی تن دهد. سلامت اقتصاد چین بستگی به صادرات این کشور دارد، بنابراین در نگاه نخست این گونه به نظر میرسد که دولت چین به درخواستهای دولت آمریکا تن خواهد داد.
اما این استراتژی دولت ترامپ بدون هزینه نیست.
اولا، حدود ۶۰ درصد از صادرات چین به آمریکا توسط شرکتهایی انجام میگیرد که چینی نیستند. بسیاری از آنها کالاهای اولیه مورد استفاده تولید کنندگان آمریکایی از جمله شرکتهای تولید روتر، الای دی و موتور قایق را تولید میکنند. این بدان معناست که تعرفههای وضع شده از سوی دولت ترامپ که هدف آن چین است، در حقیقت بر شرکتهای آمریکایی (و اروپایی) که کارخانجاتی در چین دارند تاثیر میگذارد.
این شرکتها نمیتوانند به صورت فوری فعالیتهای خود را به خارج از چین انتقال دهند. در عوض آنها با بالا بردن قیمت محصولاتشان، عملا هزینههای خود را به مصرف کنندگان آمریکایی تحمیل میکنند. این اتفاق همین حالا رخ داده است. نتیجه تعرفه ۲۰ درصدی وضع شده بر ماشینهای لباسشویی در ماه فوریه، افزایش ۱۶.۴ درصدی قیمت مصرف کننده این محصولات در آمریکا بوده است؛ بنابراین بخش عمده افزایش درآمد ناشی از بالا رفتن تعرفه ها، از جیب مصرف کنندگان آمریکایی تامین میشود، نه شرکتهای چینی.
کاهش تقاضای آمریکا برای خرید محصولات چینی به چین ضربه میزند. واردات آمریکا از چین، حدود ۳ درصد درآمد بخش تولید چین را تشکیل میدهد. هرچند این رقم سهم قابل توجهی محسوب میشود، اما کاهش آن برای اقتصاد بزرگ چین فاجعه بار نخواهد بود.
به علاوه، بخش عمده واردات آمریکا از چین، در بر دارنده ارزشی است که در سایر کشورها از جمله خود آمریکا ایجاد شده است. بخش عمده ارزش یک گوشی آیفون وارد شده از چین، برای مثال ناشی از نمایشگر تولیدی کره، پردازشگرهای تولید ژاپن و طراحی و برنامه ریزی شرکتهای آمریکایی است. بنابراین، هر یک دلار کاهش خرید از شرکتهای چینی، عملا کمتر از یک دلار بر اقتصاد چین تاثیر میگذارد. در بخش رایانه و لوازم الکترونیکی، که بیشترین سهم صادرات چین به آمریکا را دارد، ارزش افزودهای که از هر یک دلار صادرات به آمریکا نصیب چین میشود، حدود ۵۰ سنت است. در نتیجه، تبعات وضع تعرفهها بر تولید کنندگان چینی، بعید است به اندازهای باشد که بتواند تاثیری بر رویههای تجاری چین بگذارد.