کد خبر: 920883
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
رئیس سازمان غذا و دارو:
بنا بود فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی منتشر تا شفاف‌سازی شود و در شرایط تنگ‌ترشدن حلقه تحریم‌ها در سایه این شفاف‌سازی امکان تخلفات به حداقل برسد، اما ...
زهرا چیذری
بنا بود فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی منتشر تا شفاف‌سازی شود و در شرایط تنگ‌ترشدن حلقه تحریم‌ها در سایه این شفاف‌سازی امکان تخلفات به حداقل برسد، اما انگار زور سازمان غذا و دارو نیز به بانک مرکزی نرسیده و آنطور که غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید، خودش هم مشتاق دیدن این فهرست است.

اصغری می‌گوید: من مشتاقم که بتوانیم اطلاعات شرکت‌هایی را که در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ارز دولتی دریافت کرده‌اند را داشته باشیم و بدانیم که این شرکت‌ها چه میزان ارز دریافت کرده‌اند و آیا محصولات‌شان را وارد و تولید کرده‌اند یا خیر؟
رئیس سازمان غذا و دارو روزگذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه تأکید کرد: دارو فعلاً شرایط بحرانی ندارد و ۵۰-۶۰ قلم دارو بیشتر کمبود نداریم. وی در عین حال افزود: نمی‌توانیم نداشتن هیچ کمبودی را تضمین کنیم، زیرا مسلماً در چنین مواقعی احتکار، قاچاق و کم‌فروشی رخ می‌دهد، ولی ما نیز با این تخلفات برخورد خواهیم کرد.

جنگ روانی و چالش تصمیمات داخلی برای دارو
اصغری، درباره جنگ اقتصادی و روانی که امریکا و غرب برای تحت‌فشارگذاشتن مردم کشورمان آغاز کرده‌اند، گفت: قبل از آغاز تحریم‌ها آن‌ها جنگ روانی را شروع کردند و عمده مشکلات ما تأثیر همین جنگ روانی بود. از طرفی امریکایی‌ها با تک‌تک شرکت‌های طرف قرارداد ما به‌صورت حضوری یا تلفنی تماس گرفتند. رئیس سازمان غذا و دارو بخش قابل‌توجهی از مشکلات را هم داخلی و ناشی از تغییر سیاست‌های اقتصادی و ارزی می‌داند که موجب‌شده تا این سازمان ناگزیر باشد سیاست‌های خود را متناسب با شرایط تازه داخلی تغییر دهد. وی گفت: در همین شرایط سیاست‌های ارزی اعلام شد، صرافی‌ها تعطیل شدند؛ ارز محدود و سهمیه‌بندی شد و به یک‌سری از کالا‌ها ارز دولتی داده شد که برای سازمان غذا و دارو نیز ۵ /۳ میلیارد دلار اختصاص دادند. به هر حال همه این سیاست‌ها تلاطم‌هایی ایجاد کرد که روی شرایط و مشکلات اثر گذاشت. رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در حوز ه. غذا و دارو تأکید کرد: ما هم منتظر این اطلاعات هستیم و با بانک مرکزی هم مکاتباتی را انجام داده‌ایم. بانک مرکزی اعلام کرد این اطلاعات را به وزارت اقتصاد داده و وزارت اقتصاد هم اطلاعات این شرکت‌ها را به گمرک داده است تا گمرک بررسی کند که کدام یک از آن‌ها ارز گرفته و کالا‌ها را وارد کرده‌اند. در این رابطه شخصاً با رئیس گمرک صحبت کردم تا هر چه سریع‌تر این اطلاعات را به ما ارائه دهند و امیدواریم زودتر این اطلاعات منتشر شود.

برنامه‌ریزی برای ۲ سال آینده
اصغری درباره میزان کمبود‌های دارویی و وضعیت ذخایر دارویی کشور گفت: به شکل معمول همیشه بین ۳۰ تا ۴۰ قلم کمبود دارویی وجود دارد. ذخیره دارویی کشور نیز به صورت نرمال هشت ماهه است. حال اگر این میزان ذخیره به چهار ماه برسد، ما علت آن را بررسی می‌کنیم. وی با بیان اینکه کمبود ۳۰تا ۴۰قلمی دارو طبیعی است، افزود: در حال حاضر میزان کمبود‌های دارویی در کشور به ۵۰تا ۶۰قلم رسیده، البته از آنجایی که برخی از این دارو‌ها حیاتی هستند، کمبود بیشتر خودش را نشان می‌دهد. اصغری با بیان اینکه از طرفی برخی بیماران مزمن به دلیل همین نگرانی‌ها بیش از حد نیاز ماهانه خود دارو می‌گیرند، گفت: این اقدام نیز منجر به ایجاد کمبود در برخی دارو‌ها می‌شود و ما مجبور هستیم توزیع آن دارو‌ها را محدود کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو اطمینان خاطر داد: برای همه دارو‌ها به ویژه دارو‌های تولید داخل برنامه‌ریزی آغاز شده تا میزان ذخیره دارویی کشور را از هشت ماه به یک و نیم تا دو سال برسانیم. در دارو‌های وارداتی هم سهمیه‌های سفارشی بیشتر شده است تا ذخایر کشور را برای نیمه دوم سال افزایش دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار