کد خبر: 920824
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
عاقبت تحقیق و تفحص سیاسی در مجلس
هدف اصلاح‌طلبان برای کشاندن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ملی کردن یک موضوع محلی است تا به این وسیله قادر باشند افکار عمومی را درگیر موضوعی حاشیه‌ای و انحرافی کنند. مشکلات عدیده در حوزه کلان اجرایی و عملکرد نمایندگان امید مجلس و شورای شهر تهران یکی از عمده دلایلی است باید در طرح موضوعات قدیمی و تکراری مانند تحقیق و تفحص عنوان کرد
نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی برای دومین بار برای پیشبرد طرح سیاسی تحقیق و تفحص از شهرداری شکست خوردند؛ شکستی که نشان از ماهیت سیاسی و تخریبی طرح داشت.
به گزارش مشرق، با وجود آنکه مجلس شورای اسلامی اسفند ۹۵ طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را رد کرده بود ولی اصلاح‌طلبان و نمایندگان آن‌ها در مجلس دهم همچنان اقدامات قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی و همچنین گزارش کمیسیون عمران مجلس را کافی ندانسته و اصرار بر طرح مجدد آن داشتند. یکی از موضوعات اصلی برای تفحص بحث واگذاری املاک بود که در دستگاه قضا این پرونده مختومه اعلام شده بود. با این وجود اصرار نمایندگان اصلاح‌طلب بار دیگر این طرح را در اوج مشکلات اقتصادی و معیشتی به صحن علنی مجلس آورد که با مخالفت مجدد مجلس در روز ۱۶ مرداد روبه رو شد.

اعضای مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و‌ساز مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر مخالفت کردند. این تقاضا ۱۰۵ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید از این رو از دستور کار مجلس خارج شد.
در ۲۴ اسفند سال ۹۵ نیز طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی نیاورده بود. مجلس شورای اسلامی با توجه به گزارش کمیسیون عمران به این نتیجه رسید که توضیحات مدیران شهرداری در این کمیسیون و اسناد ارائه شده کمیسیون را قانع کرده و دلیلی برای ادامه این طرح وجود نداشت.

صدیف بدری؛ نماینده مردم اردبیل و سخنگوی کمیسیون عمران در آن زمان با توجه به درخواست برخی از نمایندگان از کمیسیون برای بحث پیرامون تحقیق و تفحص از شهرداری و همچنین حضور شهردار وقت و معاونین وی در کمیسیون در ارائه توضیحات گفته بود: «جلسات مورخ ۲۴ و ۲۵ بهمن کمیته‌های ذیربط با حضور مدیران شهرداری تهران تشکیل گردید لیکن متقاضیان تحقیق و تفحص در این جلسات حضور نیافتند. نتایج بررسی کمیته تخصصی مذکور حاکی از پاسخگویی و عدم مقاومت شهرداری تهران در دسترسی به اسناد و مدارک و اطلاعات درخواستی اعلام شده است. در نهایت در تاریخ ۱۰ اسفندماه اعضای محترم کمیسیون تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران را رد کردند.» هرچند رد این طرح در کمیسیون با اتهاماتی از سوی محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در زمینه لابی و زد و بند میان شهرداری و نمایندگان روبه رو شد که این اتهام هرگز توسط او به اثبات نرسید. در همین زمینه صدیف بدری این اقدام صادقی را تهمت بی‌ارزشی خوانده بود که وی باید در مجلس از نمایندگان عذرخواهی کند: «آقای صادقی تهمتی را به کمیسیون عمران زدند که اگر گفته ایشان درست است باید مدارک و مستندات خود را به هیئت رئیسه ارائه کنند.

این قابل قبول نیست که اگر فردی تصمیم یک کمیسیون را خلاف میل خود ببیند با چنین ادبیاتی صحبت کند. آقای صادقی یا باید مدارک ارائه کند یا از این تریبون از نمایندگان عذرخواهی کند چراکه کمیسیون عمران بدون توجه به حاشیه‌سازی‌های جانبی موضوع تحقیق و تفحص را با نگاه کارشناسی بررسی و گزارش خود را ارائه کرد، اما اگر تصمیم کمیسیون به نفع آقای صادقی بود ایشان باز هم این ادبیات را استفاده می‌کرد؟»

بازی با افکار عمومی با موضوعات حاشیه‌ای
با وجود آنکه ۵/ ۱ سال قبل تحقیق و تفحص از شهرداری در همین مجلس دهم رد شده بود، بار دیگر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس سعی کردند یک سال پس از تغییرات مدیریتی شهرداری، طرح را مجدد در دستور کار مجلس قرار دهند. دلایل متعددی برای این امر می‌توان لیست کرد.
اقبال شاکری، عضو سابق شورای شهر تهران درباره طرح مجدد این موضوع گفته بود: «اینکه هرازچندگاهی موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مطرح می‌شود نه تنها کمکی به اصل موضوع نمی‌کند بلکه تکراری بودن آن بیانگر دادن آدرس غلط و انحراف افکار عمومی از خواسته‌ها و مطالبات اصلی مردم است.»
وی با عنوان اینکه مطرح کردن موضوعات غیرضروری راه فرار برای پاسخگویی از انجام مسئولیت‌هاست، عنوان کرده بود: «مطرح کردن موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری راه فراری برای پاسخگویی به مطالبات مردمی است. انتظار می‌رود نمایندگان مجلس از آنچه برای مردم کشور و نمایندگان تهران از آنچه برای شهروندان تهرانی داشته‌اند، گزارش کاری ارائه دهند تا مردم با عملکرد نمایندگانشان بیش از پیش آشنا شوند و خود آن‌ها را به قضاوت بگذارند.»

پرویز سروری عضو سابق شورای شهر تهران نیز با اشاره به ادعا‌های مالی و اقتصادی شورای پنجم و تلاش برای تصویب طرح تحقیق و تفحص از عملکرد‌های مالی دوره گذشته گفته بود: «به رغم آنکه بنده از جزئیات تمام توافقات اطلاعی ندارم، ولی با توجه به ادعا‌هایی که طی یک سال اخیر نسبت به شهرداری صورت گرفته است، معتقدم این افراد در حال بازی دادن مردم و افکار عمومی هستند. مشکل این افراد، موضوع املاک نیست بلکه مسئله و مشکل جدی آن‌ها مربوط به اداره شهر است و امروز به این جمع بندی رسیده‌اند که دائماً این مسئله را بزرگنمایی کنند و در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر کنند تا سر مردم را با آن گرم کنند. این یک بازی سیاسی است و ما هم نباید در این زمین بازی کنیم، چون شاهدیم که هر روز یک ادعا از سوی این افراد مطرح می‌شود و مجموعه ما را هم گرفتار می‌کند که به آن‌ها جواب دهیم.»

طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران حتی با بی‌میلی از سوی رئیس شورای شهر پنجم و شهردار تهران روبه‌رو شد. هر چند این افراد تحت فشار رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب مجبور شدند موضع دوگانه‌ای اتخاذ کنند با این وجود بر این نکته واقف بودند که ابزار‌هایی در شورای شهر برای این کار وجود دارد و نیازی به ورود مجلس نیست.
به نظر می‌رسد هدف اصلاح‌طلبان برای کشاندن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ملی کردن یک موضوع محلی است تا به این وسیله قادر باشند افکار عمومی را درگیر موضوعی حاشیه‌ای و انحرافی کنند. مشکلات عدیده در حوزه کلان اجرایی و عملکرد نمایندگان امید مجلس و شورای شهر تهران یکی از عمده دلایلی است باید در طرح موضوعات قدیمی و تکراری مانند تحقیق و تفحص عنوان کرد.
به هر حال اکثریت نمایندگان مجلس با اشراف بر مسائل کلان کشور با طرح سیاسی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند تا در زمانی که اولویت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است، وقت و زمان مجلس به طرح‌های سیاسی اختصاص پیدا نکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار