جوان آنلاین: منوچهر اکبرلو نویسنده و منتقد درباره نمایش و طرح نکاتی در استندآپ کمدیهای «خندوانه» که بدون در نظر گرفتن مخاطب عام تلویزیون روی آنتن میرود، گفت: در تلویزیون بحث رده بندی سنی و توصیه برای دیدن یا ندیدن یک برنامه توسط گروههای سنی خاص جدی گرفته نشده است درحالیکه محتواهایی که برای یک گروه سنی، معمولی تلقی میشود ممکن است مناسب گروه سنی دیگر نباشد و یک برنامه از آغاز تولید باید دقیقا مشخص کند برای چه گروه سنی و چه اقشاری از جامعه تولید میشود و اطلاع رسانی و توصیههای لازم ارایه شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر چنین سیاستی در تلویزیون وجود ندارد و هیچ آموزشی انجام نشده تا مخاطب دریابد یک برنامه عمومی است و همه افراد خانواده میتوانند به تماشا بنشینند و یا برنامه فقط مناسب گروه خاصی است. این بخش باید در مدیریت تولید برنامهها اتفاق بیفتد درحالیکه در شکل فعلی خود برنامه سازان هم در طراحی ایدهها و متون دچار دوگانگی میشوند و نمیدانند چه کنند.
این منتقد و پژوهشگر درباره استندآپ کمدیها در «خندوانه» تصریح کرد: از نظر برنامه ریزی داخلی «خندوانه» میتوان گفت: هیچ یک از نویسندهها و یا کارشناسان برنامه با مقوله استندآپ کمدی آشنایی ندارند. البته کسانی در داخل ایران با این مقوله آشنایی نظری دارند، اما در حال حاضر آنچه به عنوان استندآپ کمدی انجام میشود ترکیبی از جوک گفتن، استفاده از شوخیهای فضای مجازی و شکل اغراق شده بیان خاطرات است. به کارشناسان برنامه که نگاه کنید در بین آنها بازیگران درجه یکی مانند فرهاد آییش و پانته آ. بهرام به چشم میخورد، اما این دو و بقیه اطلاعی از دانش استندآپ کمدی ندارند.
وی افزود: افرادی مانند داریوش کاردان و داریوش مودبیان کسانی هستند که این مقوله را به خوبی میشناسند، اما نشانی از آنها در برنامه دیده نمیشود حتی سروش صحت که جزو داوران اولیه در انتخاب استعدادهای استندآپ کمدی در این فصل بود اگرچه نوشتهها و کارگردانیهای جذابی در سینما و تلویزیون دارد، اما تجربه استندآپ کمدی ندارد و از آنجایی که ماهیت این کار قبل از تولید برنامه از لحاظ علمی بررسی نشده است در نتیجه ترکیبی از انواع شوخیهای مختلف را شاهد هستیم.
زمانی که شما به یک دانش مسلط نیستید از دم دستیترین تمهیدات استفاده میکنید.
این نمایشنامه نویس با تاکید بر اینکه تلاش این برنامه برای شاد کردن و نشاط عمومی قابل تحسین است، گفت: نکته ما برای افزایش کیفیت سطح اینگونه برنامه هاست و از آنجایی که نویسنده یا هدایتگر استندآپها که در برنامه به آنها کارشناس گفته میشود درک صحیحی از مقوله استندآپ کمدی ندارد کیفیت کاهش یافته است.
وی درباره شوخیهای سطحی که گاهی در استندآپها مطرح میشود، عنوان کرد: من این شوخیها را از کم دانشی نویسنده میدانم. زمانی که شما به یک دانش مسلط نیستید از دم دستیترین تمهیدات استفاده میکنید، در اینجا هم برای خنداندن از تمهیدات ساده و حتی رونوشت از نوشتههای مردم عادی در فضای مجازی استفاده میشود در حالیکه طنزنویس ضمن اشراف به شوخیهایی که در جامعه رواج دارد باید فراتر از آن بنویسد و حرکت کند. در شکل فعلی برخی از شوخیهای استندآپها پشت سر نوشتههای مخاطبان حرکت میکند یعنی شوخی که امشب میشنویم را مدتی پیش در خیابان شنیدهایم و یا در فضای مجازی خواندهایم درحالیکه باید برعکس باشد.
این منتقد در پایان با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۶۰۰ قسمت از این برنامه پخش شده است، بیان کرد: مشکل قسمتهای بعدی یک برنامه موفق در تلویزیون ما این است که همواره روی موفقیت قسمتهای قبلی حرکت میکند درحالیکه موفقیت قسمتهای قبلی فقط باید آغازگر حرکت در یک مسیر جدید باشد، اما این اتفاق در سریالهای فصلی و برنامههای فصلی مانند «خندوانه» رخ نمیدهد در نتیجه توقع بیننده برآورده نمیشود.