کد خبر: 920754
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
آقای روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب در اظهاراتی که هیچ زمینه و توجیه یا همخوانی با متن سخنان وی نداشت، به موضوع رفراندوم و همه‌پرسی اشاره کرد و گفت: اگر روزی نیاز به اجرای این اصل شد براساس مقرراتی که قانون اساسی در اصل 59 تعیین کرده، باید به صندوق آراء مراجعه کنیم. اگر مسئله مهم و بسیار در هر حوزه‌ای مطرح شد، اصل 59 پیش‌بینی شده است.
این سخنان در حالی مطرح شد که ظرف یک هفته اخیر، به موازات تشدید بدعهدی‌های دولت آمریکا و تأکید بر اینکه این فشار‌ها باید ایران را پای میز مذاکره بیاورد، برخی عناصر بدسابقه و متهم به همراهی با آمریکا در آشوب نیابتی سال ۸۸، بلافاصله خواستار مذاکره با آمریکا و مدعی رفراندوم شدند.

اظهارات مبهم روحانی در چنین متنی شنیده و منتشر شد. به عبارت دیگر سخنان روحانی، در آمریکا و در نگاه ناظران، حمل بر انفعال روحانی در قبال بدعهدی‌های ترامپ و تسلیم عملی وی در قبال نقض مسلم برجام از سوی آمریکا خواهد شد. بدین ترتیب کسانی که این حرف مبهم را در دهان روحانی گذاشتند، عملاً دست او را در مقابل اروپا و آمریکا بستند و او در موضع ضعف مضاعف با وجود زیرپا ماندن برجام قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر باید عنایت داشت که موضوع مبهم یا غیرقابل حلی وجود ندارد که بخواهد سناریوی انحرافی رفراندوم پیش کشیده شود. سرانجام مذاکره با آمریکا و وسوسه واگذاری امتیاز‌های بزرگ در ازای دریافت امتیاز، عملاً به کلاهبرداری بزرگ آمریکا منتهی شده و این چیزی نیست که بخواهد با سوژه نفوذی‌ها مورد تشکیک و تردید قرار گیرد؛ بنابراین هیچ وجهی ندارد در حالی که طرف کلاهبردار علناً بر بی‌چشم و رویی و خباثت و خیانت خویش اصرار می‌ورزد- و پنهان هم نمی‌کند- چنین القا شود که مذاکره با همین طرف، کمترین اعتبار و موضوعیتی دارد.

با این وجود آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که جریان نفوذی وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه، ابتدا زمزمه رفراندوم مذاکره را که عملاً به مفهوم صفر کردن اعتراض‌ها و انزجار‌ها درباره خیانت مسلم دولت ترامپ است، مطرح کردند و سپس رئیس‌جمهور را به نحوی روی این پوست خربزه هل دادند که بوی ناتوانی و انفعال و موضع ضعف دولت در برابر فشار‌های آمریکا را بدهد (حتی اگر آقای روحانی قصد داشت خلاف این را نشان دهد).
با این وصف باید در دولت بررسی شود که چه کسانی این مشورت مسموم را به آقای روحانی داده‌اند و آن‌ها واقعاً طرفدار روحانی هستند یا ترامپ؟!

و بالاخره اینکه اگر واقعاً بنابر کسب نظرات مردم است چرا بی‌تدبیری‌های دولت در ۳ برابر کردن قیمت ارز پس از برجام یا هدر دادن ۳۰ میلیارد دلار ظرف چند ماه گذشته را به اقتراح مردم نمی‌گذارند؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار