کد خبر: 920721
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
امید به رونق گردشگری داخلی با حذف ارز مسافرتی
با اعلام سیاست‌های ارزی دولت از سوی رئیس بانک مرکزی، عملاً پرداخت ارز مسافرتی قطع شده و دیگر سودای سفر‌های خارجی رایگان نمی‌تواند افراد را به جهانگردی وادار کند و اکنون نوبت ترویج سفر‌های داخلی است.
محمد صادقی
با اعلام سیاست‌های ارزی دولت از سوی رئیس بانک مرکزی، عملاً پرداخت ارز مسافرتی قطع شده و دیگر سودای سفر‌های خارجی رایگان نمی‌تواند افراد را به جهانگردی وادار کند و اکنون نوبت ترویج سفر‌های داخلی است.
یک سفر رایگان حتی پر سود، حاصل اشتباه استراتژیک بانک مرکزی در حمایت از سفر‌های خارجی بود. زمانی که با افزایش قیمت دلار و یورو، مسافران می‌توانستند برای سفر‌های خارجی به کشور‌های اطراف، ۵۰۰ یورو و برای سفر‌های دورتر هزار یورو با قیمت دولتی از بانک تهیه کنند و آن را در بازار آزاد به قیمت بالایی بفروشند. درآمد ناشی از این کار باعث می‌شد تا قیمت تور‌های مسافرتی برای علاقه‌مندان به سفر، تقریباً رایگان تمام شود و حتی شخص مسافر در صورتی که کمی در مخارج صرفه‌جویی می‌کرد، می‌توانست درآمد خوبی هم از بابت سفر خارجی‌اش به دست بیاورد. اکنون با اعلام سیاست‌های جدید بانکی و زمزمه‌های برچیده‌شدن کامل ارز مسافرتی، شرایط به طور کلی متفاوت شده است. برخی از خبرگزاری‌ها در گزارش‌های میدانی به موضوع عدم فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها و سرگردانی مسافران پشت در‌های بسته صرافی‌ها پرداخته‌اند، جایی که کسی حاضر نیست ارز در اختیار مسافر‌ها قرار دهد. در شرایطی که سفر به خارج از کشور بر خلاف چند ماه اخیر که رونق فوق‌العاده‌ای یافته بود، رو به کسادی می‌رود، اکنون نوبت برنامه‌ریزی برای سفر‌های داخلی است. تابستان یکی از زمان‌های اصلی سفر‌های داخلی است و اکنون که نیمه تابستان را پشت سر گذاشته‌ایم، هنوز فرصت زیادی برای استفاده از ظرفیت این فصل برای گسترش سفر‌های داخلی به وجود آمده است.
علیرضا ابراهیمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد می‌کند برای افزایش سفر‌های داخلی به مسافران یارانه سفر پرداخت شود. ابراهیمی می‌گوید: با پرداختن به سفر ارزانقیمت و ارائه یارانه سفر از حجم سفر‌های خارجی کاسته می‌شود و سفر‌های داخلی رونق می‌یابد. ابراهیمی همچنین خواستار تغییر سیاست جذب توریسم در کشورمان از تمرکز روی توریست‌های کشور‌های مسلمان و همسایه به جای توجه به ورود گردشگران امریکایی و اروپایی شده است. به گفته این نماینده مجلس، با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و اشتراکات فرهنگی و دینی می‌توان نسبت به جذب گردشگر از کشور‌های مسلمان و همسایه اقدام کرد، زیرا رعایت مقررات برای آنان بسیار آسان‌تر از گردشگران اروپایی و امریکایی است. با بالارفتن میزان سفر‌های داخلی و البته بالا‌رفتن میزان توریست ورودی به کشور، علاوه بر افزایش درآمد ارزی، این امکان به وجود می‌آید که با ایجاد چرخه اقتصادی، به توسعه کشور کمک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار