کد خبر: 920539
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: مالکان بناهای تاریخی به دلیل ممانعت از بازسازی بافت های فرسوده برای رونق گردشگری در مرکز استان با این نهاد همکاری نمی کنند.

حمیدرضا دوست محمدی افزود : برخی مالکان ، خانه های تاریخی را واگذار و حتی خودشان هم در مرمت و بازسازی مشارکت نمی کنند که این امر موجب بروز بسیاری از مشکلات و کُندی در روند بازسازی می شود.
وی با بیان این که در بحث مالکیت این آثار کمبود قوانین وجود دارد و قانون موجود نیازمند بازنگری است، اظهارداشت :
در بحث بافت تاریخی باید از شتابزدگی اجتناب کرد.
وی به نادرست بودن سیاست گذاری ها در اعطای تسهیلات برای بافت تاریخی اشاره کرد و گفت : قانون ارث و مالکیت و ثبت و استحکام خانه های بوم گردی در بحث بافت تاریخی از دیگر معضلات احیا، مرمت و ثبت ملی بافت تاریخی است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان با بیان این که 85 اثر تاریخی شهر سمنان ثبت شده است ، یادآورشد : تعداد بناهای تاریخی شهر که در محدوده شهری هستند بیش از 2 برابر است که هنوز به ثبت نرسیده است.
دوست محمدی ادامه داد : در محدوده بافت تاریخی میانی 42 هکتار بافت تاریخی ویژه با 120 خانه تاریخی وجود دارد.
به گفته وی باید این فرهنگ نهادینه شود تا مردم بدانند که بناهای تاریخی هم می توانند در کنار ساخت و سازهای جدید کاربری عمومی داشته باشند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان فرهنگ سازی را مهمترین عامل حفظ بناهای تاریخی دانست و افزود : باید رسانه های جمعی بیش از بیش برای نهادینه شدن این فرهنگ تلاش کنند.
در شهر سمنان در حدود 357 هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در چهار محدوده مجزا شامل سه محله ثلاث و یک محله به عنوان محدوده حصار نادری تعریف شده که آثار فاخری مربوط به دوره قبل و بعد از اسلام در این محلات وجود دارد.
در استان بیش بر 700 اثر تاریخی در فهرست آثار تاریخی ثبت شد که از این تعداد در حدود 30 درصد بناهای تاریخی در شهر سمنان وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر