کد خبر: 920526
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی:
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه موفق به خرید نسل جدبد دستگاه NGS به منظور بررسی مشکلات ژنتیکی جنین شده‌ایم، گفت: این دستگاه به علت برخی محدودیت‌های گمرکی برای ترخیص با مشکل روبه رو شده است و امید است به‌زودی مشکل آن حل شده و کار را در استان شروع کرد.

جعفر محسنی  در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان آذربایجان‌شرقی به مناسبت سی‌وهشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فرمایش رهبری در رابطه با جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ایشان فرموده‌اند ترکیب جهاد و دانشگاه یک امر علمی است و نشان می‌دهد که می‌توان علم جهادی و جهاد علمی داشت.

وی افزود: مفتخریم که در این سازمان فعالیت می‌کنیم و البته عملکرد این سازمان  نشان داده که عملکرد قابل قبولی تا به امروز در جهاد سازندگی وجود داشته است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در استان یکم شهریور است و جزو اولین‌های تشکیل جهاد سازندگی در استان‌ها محسوب می‌شود، گفت: جهاد دانشگاهی شامل سه پژوهشگاه، ۲۵ پژوهشکده، ۱۳۲ گروه پژوهشی در حوزه‌های مختلف علمی و  دو پارک علم و فناوری، یک مجتمع تحقیقاتی و ۶ مرکز نوآوری و شکوفایی است.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد سال گذشته جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش هم‌سطح استانداردهای جهانی بوده به طوریکه قبلاً در بخش ناباروری خلاءهایی وجود داشت که جهاد دانشگاهی این خلاء را شناسایی کرده و وارد عمل شد.

محسنی با بیان اینکه میزان ناباروری در کشور نزدیک به ۲۲ درصد است در حالیکه در سایر کشورها این میزان ۱۵ درصد است، توضیح داد: افراد نابارور  نیازمند کمک‌های درمانی بوده و در سال‌های گذشته افراد زیادی از استان برای درمان به تهران می‌رفتند که در حال حاضر نیازی به این کار نیست.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه افرادی که مشکل ناباروری دارند و روش‌های مختلف نمی‌تواند روی آنها اثر بگذارد، نشان از مسائل ژنتیکی در جنین است، تصریح کرد: ما موفق شدیم نسل جدید دستگاه NGS را برای اولین بار در شمال‌غرب خریداری کنیم که از این طریق جنین‌ از لحاظ ژنتیک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ماهانه برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر پرونده ناباروری در استان تشکیل می‌یابد که بخش عمده آنها با درمان ساده مشکل‌شان حل شده و فقط ۱۰ درصد به روش‌های دیگر جهت درمان نیازمندند.

محسنی خاطرنشان کرد: دستگاه بررسی ژننیک به علت برخی محدودیت‌های گمرکی برای ترخیص  با مشکل روبه رو شده است و امید است به‌زودی مشکل آن حل شده و کار را در استان شروع کرد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فناوری انرژی‌های نوین در جهاد دانشگاهی بیان کرد: همه پژوهشگاه رویان یا سینا را می‌شناسند که این پژوهشگاه‌ها از بدو تشکیل در حوزه درمان متمرکز شده‌اند، ولی در یکسری از استان‌ها جهاد دانشگاهی در همه حوزه‌های پزشکی، مهندسی و غیره نیز فعالیت می‌کند که جهاد دانشگاهی استان نیز جزو همین موضوعات است.

وی، تابش نور خورشید را یکی از منابع فراوان خدادادی در کشور دانست و گفت: برای اینکه نعمت برق را به دور افتاده‌ترین نقاط کشور بکشانیم و در توزیع عدالت اجتماعی نقش خود را ایفا کنیم، اقدام به طراحی نیروگاه کوچکی کرده‌ایم چراکه  کشور تعهد به این دارد تا ۵ هزار مگاوات برق را انرژی خورشیدی تأمین کند.

محسنی ادامه داد: بخش تحقیق، توسعه و نیروگاه ۴۰ واتی در مقیاس‌های مگاواتی طراحی شده و حتی  در  اهواز نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی طراحی شده و برای طرح خوداتکایی مددجویان و عشایر اقدام به نصب سلول خورشیدی در قم و خراسان شمالی کرده‌ایم.

وی افزود: استان‌های زیادی از جمله خراسان شمالی، اردبیل از ما کابل خورشیدی خواسته‌اند و در این راستا برای فرهنگ‌سازی با استانداری استان، نوسازی مدارس، فنی و حرفه‌ای مراغه و آب و فاضلاب استان تعاملات و همکاری‌های زیادی داریم و سلول در آنها نصب شده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سازمان‌های مختلف استان از این امکانات کابل خورشیدی استفاده می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی از قطعات این کابل وارداتی بوده و در حال حاضر متاثر از تغییرات ارزی و تحریم شده است.

وی با اشاره به فعالیت و عملکرد جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش بیان داشت: در حال حاضر بزرگترین معضل کشور بحث بیکاری است، در این خصوص پارک علم و فناوری و مراکز رشد در کشور وجود دارد ولی جهاد دانشگاهی نیز مجوز مرکز علمی و کاربردی را در کنار تجاری‌سازی و اشتغال و فناوری را با هدف مجموعه جذب ایده‌های برتر گرفت.

محسنی با بیان اینکه بیش از ۲۴ هزار نفر از افراد مختلف از امکانات جهاد دانشگاهی در استان آذربایجان‌شرقی بهره‌مند شدند، افزود: انواع کلاس‌ها، مهارت‌افزایی و توانمندسازی جزو فعالیت‌های دیگر جهاد دانشگاهی است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی شروع طرح آموزش برای کشاورزی در برخی شهرستان‌ها را برای کاشت جایگزین گفت: با این کاشت فرهنگ کاهش مصرف تبیین خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه نزدیک به 2 میلیون نفر سکنه استان نیازمند خدمات درمانی بیشتری هستند، یادآور شد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند هزینه‌ها را کمتر کند، همان پیشگیری است به طوریکه پیشگیری به خودی خود اتفاق نمی‌افتد.

محسنی توضیح داد: مدل و شیوه زندگی باعث کاهش تحرکات شده است و اگر این موضوع پایش شود، معضل بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابتی ایجاد خواهد شد.

وی ابراز کرد: کلینیک طب پیشگیری بررسی اولیه جهت پیشگیری از بیماری‌ها ایجاد شده که مجوز آن  از دانشگاه علوم پزشکی اخذ شده است.

محسنی متذکر شد: جهاد دانشگاهی در بخش فرهنگی نیز موثر بود به طوریکه بیش از ۲۹ هزار نفر ساعت از حوزه‌های فرهنگی جهاد  بهره‌مند شده‌اند و در کنار این آموزش‌ها طرح تاب‌آوری زنان سرپرست خانوار ایجاد شد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه دشمن تلاش دارد تا ساختار خانواده را بر هم بریزد و اگر منفعل عمل کنیم، ناموفق خواهیم شد، افزود: کارها و فعالیت‌های فرهنگی از جمله اصلی‌ترین اقدامات سازمان بوده و در این راستا دو خبرگزاری یک مرکز افکارسنجی در حال فعالیت هستند.  

وی با بیان اینکه به صورت پایلوت اشتغال روستایی در جهاد شروع شده ولی به علت برخوردار بودن استان این امر ابتدا در آذربایجان‌شرقی شروع نشد، گفت: اخیراً طرح اشتغال‌زایی مشاغل روستایی در استان آذربایجان‌شرقی نیز به همت  جهاد دانشگاهی آغاز خواهد شد.

محسنی بیان کرد: اخیراً جهاد دانشگاهی تفاهم‌‌نامه‌ای با شرکت Huawei برای  تعمیر و نگهداری تجهیزات آی تی ایجاد کرده و به نوعی توانمندسازی فارغ‌التحصیلان این حوزه انجام خواهد گرفت.

وی در پایان بیان کرد: غفلت از نیروی انسانی غفلت از همه چیز است و چشم‌انداز جهاد به صورت ماموریت‌محور بوده و امید است، بتوانیم نقطه اثر واقع شویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر