کد خبر: 920478
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
تأییدیه‌های علمی سلامت غذا‌های حلال حالا تمام دنیا را مجاب کرده تا به سمت این نوع از خوراکی‌ها کشیده شوند. همین ماجرا هم موجب شده تا مؤسسات و سازمان‌های متعددی برای تعیین حلیت ایجاد شوند.
زهرا چیذری
تأییدیه‌های علمی سلامت غذا‌های حلال حالا تمام دنیا را مجاب کرده تا به سمت این نوع از خوراکی‌ها کشیده شوند. همین ماجرا هم موجب شده تا مؤسسات و سازمان‌های متعددی برای تعیین حلیت ایجاد شوند. «سازمان بین‌المللی سیتی‌وان» هم یکی از سازمان‌هایی است که در این عرصه ورود پیدا کرده، اما آنطور که معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید، اقدام «سازمان بین‌المللی سیتی‌وان» در صدور نشان «حلال» غیرقانونی و نشان «حلال» سازمان بین‌المللی «سیتی‌وان» مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست.
حلال مفهومی است که تنها اختصاص به اسلام و مسلمانان ندارد، بلکه شریعت یهود نیز به شکل سختگیرانه‌ای در این حوزه ورود دارد. در دین یهود غذای پاک و حلال «کوشر» و غذای ناپاک و حرام «تریف» گفته می‌شود و حتی احکام سختگیرانه‌ای برای ذبح شرعی دارند، به همین خاطر برخی برند‌های «حلال» و مؤسسات آن‌ها در اعتقادات یهود ریشه دارد و براساس حلال و حرام اسلام نیست، هر چند اسلام و یهود در مواردی از حوزه حلال و حرام با یکدیگر مشابهت دارند. حالا هم یک مؤسسه در حوزه مجوز حلال ورود یافته، اما بدون مجوز سازمان استاندارد و سازمان غذا و داروی کشور، به همین خاطر هم رئیس سازمان غذا و دارو تأکید می‌کند: صدور مجوز «حلال» بر عهده سازمان ملی استاندارد است و تنها مرجع قانونی و مورد تأیید در صدور نشان حلال، سازمان ملی استاندارد است. مؤسسه بین‌المللی تحقیق و توسعه گردشگری با علایق ویژه (سیتی‌وان) در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده است. اعضای مؤسس سیتی‌وان در حوزه‌های مختلف گردشگری اعم از هتلداری، تورگردانی، خطوط هوایی، رستوران و پذیرایی، صنایع‌دستی، موادغذایی، آموزشی‌و‌آکادمیک، خدمات گردشگری سلامت و گردشگری حلال فعالیت می‌کنند. این مؤسسه در حال حاضر به برنامه‌ریزی برای تأسیس دفاتر نمایندگی در هشت مقصد عمده گردشگری جهان مشغول است. این مقاصد عمده عبارت هستند از اسپانیا، فرانسه، مالزی، ترکیه، گرجستان، عمان، امارات متحده‌عربی و امریکا؛ این مؤسسه در حال حاضر مشغول صدور گواهینامه‌های حلال در ایران است. دکتر غلامرضا اصغری در نامه‌ای به معاونان و مدیران غذا و داروی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور از آن‌ها خواست، فقط نشان حلال مورد تأیید سازمان ملی استاندارد را به رسمیت بشناسند. وی اظهار کرد: اقدام سازمان بین‌المللی سیتی‌وان در صدور نشان حلال، مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست. رئیس سازمان غذا و دارو، همچنین در نامه‌ای به رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال تأکید کرده است: با توجه به ابلاغ قانون «تقویت و توسعه نظام استاندارد» توسط ریاست‌جمهوری جهت اجرا و به منظور جلوگیری از تداخل امور با مفاد تبصره ۲ ماده ۷ این قانون، لازم است آن مرکز از صدور هرگونه «نشان حلال»، خودداری کند. پیش‌تر نیز دکتر عبدالعظیم بهفر، با تأکید بر اینکه مؤسسه حلال جهانی در خصوص بررسی حلیت فرآورده‌های سلامت از سازمان غذا و دارو و مرکز ملی تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران مجوز‌های لازم را اخذ نکرده است، گفته بود: در نامه‌ای از معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور درخواست کرده‌ایم پس از اطلاع‌رسانی به شرکت‌های تولیدی و وارداتی تحت نظارت، اقدام مقتضی را در این خصوص انجام دهند. بنا به تأکید وی، با توجه به اینکه دولت، سازمان غذا و دارو را به عنوان متولی رسمی مرکز تحقیقات حلال می‌شناسد، مجوز حلیت یا عدم حلیت فرآورده‌ها صرفاً به عهده این مرکز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار