کد خبر: 920262
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
رئیس قوه قضائیه:
مدعیان حقوق بشر آنجا که باید دهانشان باز باشد مانند قضیه حمله به بیمارستانی در یمن، بسته است، اما از آشوبگران ایران حمایت می‌کنند.
مدعیان حقوق بشر آنجا که باید دهانشان باز باشد مانند قضیه حمله به بیمارستانی در یمن، بسته است، اما از آشوبگران ایران حمایت می‌کنند.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی روز گذشته در مراسم بزرگداشت «روز حقوق بشر» در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در دنیا افزود: اکنون جنایات جنگی در یمن در حال رخ دادن است. در بحرین نیز بیماران، کودکان و زنان مورد هجمه عظیم قرار می‌گیرند و اخیراً هم بیمارستانی در حدیده مورد حمله قرار گرفت و بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. وی اضافه کرد: اینجاست که می‌بینیم دهان مدعیان حفظ حقوق بشر بسته است، اما وقتی به ایران می‌رسند، از آشوبگران خیابانی و کسانی که مغازه‌ها را به آتش می‌کشند، حمایت می‌کنند. آملی لاریجانی با بیان اینکه مسئله حقوق بشر برای نظام جمهوری اسلامی یک مسئله مهم است، اظهار داشت: دلیل این اهمیت، نگاه ویژه اسلام به تکریم حقوق انسانی است چرا که در سنت پیامبر و ائمه، موضوع حقوق انسان‌ها، امری مهم است. وی افزود: تکریم انسان از اصول اساسی قرآن است و این مسئله در کنار مطالب دیگر از حیث محتوا همین منظور را دارد و به عنوان مثال آیه «نفخت فیه من روحی» از دلایلی است که بر کرامت انسانی تأکید می‌کند.

حقوق بشر بدون اتکا به جهاد ارزش ندارد
رئیس دستگاه قضا، اصل نظام جمهوری اسلامی را بر اساس اسلام عنوان کرد و گفت: در جای جای قانون اساسی به‌خصوص در فصل سوم به حقوق ملت در جوانب مختلف تصریح شده است. در اصل دوم نیز قانون اساسی اصول مبنایی توصیف شده است که یکی از آن‌ها کرامت انسانی است. وی افزود: انسان مؤمن ممکن است هر کاری کند، اما طبق روایت حق ندارد، اضلال نفس کند.
رئیس قوه قضائیه با طرح این سؤال که حق بشری انسان چیست، گفت: ادعا داریم بین این انسان و انسانی که خودش را قائم به حق مطلق می‌داند، فرق وجود دارد. آنچه ما از قدرت و علم و حرکت داریم همه قائم به خداست و در این صورت حق بشری یک معنا دارد.
وی افزود: تصور ما این است که همه چیز به سوی خدا است، همه چیز را به سوی حق می‌بینیم و همه چیز به خدا باز می‌گردد؛ بنابراین سیر انسان اینگونه است. ما نمی‌توانیم در این حق بشری آن وجود مسلط عالم بشری را که به او قائم هستیم و همه نعمت‌ها از اوست، نادیده بگیریم. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: حقوق بشر بدون اتکا به جهاد ارزشی نمی‌تواند به هیچ‌وجه وجود داشته باشد.

باید حقوق بشر غربی را به چالش کشید
آملی لاریجانی با بیان اینکه به لحاظ متافیزیکی و فلسفی باید حقوق بشر غربی را به چالش کشید و به آن‌ها گفت: شما نمی‌توانید بدون اتخاذ موضع مشخص تصویری از حق بشر را تعیین کنید، درباره کرامت انسانی اظهار داشت: در مقدمه و در یک ماده از اعلامیه جهانی حقوق بشر، به کرامت ذاتی بشر اشاره شده است. وی ادامه داد: به خدا اعتقاد داریم و بنیان هستی برای ما مهم است. اعتقاد داریم حق متعال بنیان هستی است و همه جا حضور دارد. کرامتمان را به تکریم الهی می‌دانیم، خداوند زمانی که انسان را خلق کرده، راه را هم به او نشان داده است.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: انسان الهی به سوی حق می‌رود و این نگاه الهی به بشر است و حق بشر در چنین نگاهی معنا دارد. کرامت ما عبارت از نفحه روح الهی در ما است.

غرب حق ندارد حقوق بشر خود را به ما تحمیل کند
وی افزود: یک چالش ما با غرب این است که مغرب زمین نمی‌تواند کرامت انسانی را تفسیر کند و چالش دیگر هم این است که ما می‌گوییم شما چه حقی دارید که حقوق بشر خود را به همه دنیا تحمیل کنید.
آملی لاریجانی ادامه داد: ما و یک میلیارد انسان دیگر به خدا اعتقاد و بر اساس این اعتقاد تصویری از حقوق بشر داریم؛ همین اعلامیه جهانی حقوق بشر که در قاهره تصویب شده است و به نظرمان دارای نقص است، اما در مجموع مواردی کاملاً پیشرفته دارد. رئیس دستگاه قضایی خطاب به کشور‌های غربی گفت: شما چه حقی دارید که فکر خود را به ما تحمیل می‌کنید. یک حقوق بشر را تحمیل می‌کنید و بعد می‌گویید ازدواج با همجنس هم امکان دارد، این تفسیر شما است. این جور حق بشر مال خودتان باشد؛ این چالش بسیار مهمی است که ما با غرب داریم.

دنیای غرب رویه‌ای غیرانسانی دارد
رئیس قوه قضائیه افزود: دنیای غرب رویه غیرانسانی دارد و حقوق بشر ابزاری در دست آنان است. امریکایی‌ها در مرز خودشان مهاجران را طبقه‌بندی و فرزندان را از مادرانشان جدا کرده‌اند؛ اینکه بیش از ۲ هزار فرزند از مادرشان جدا شده‌اند، حق بشر قرن بیست و یکم است. آملی لاریجانی اظهار داشت: ضجه زدن‌های این کودکان را شنیده‌اید و این حق بشر دنیای متمدن و دارای ادعای تمدن است که کودکان را از مادر جدا می‌کند. در فلسطین و یمن می‌بینید که آن‌ها چه می‌کنند و این‌ها مواردی است که جهان اسلام باید پاسخ بدهد و رویه واحدی را علیه آن‌ها اتخاذ کند، اما حکام برخی کشور‌های اسلامی درست در جهت نقض حقوق بشر کار می‌کنند. ائتلاف سعودی در این کشور‌ها چه می‌کند. وی گفت: ما باید بحث حقوق بشر اسلامی را در وجه نظری و با چالش کشیدن غرب دنبال کنیم؛ با تبلیغات و صرف ادعا نمی‌توان کاری کرد و ما حرف‌های گفتنی زیادی داریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار