کد خبر: 920220
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
خشکسالی‌های اخیر علاوه بر افزایش دما و گردوغبار باعث خشک شدن دریاچه نمک قم شده و این امر، پایتخت‌نشینان را در معرض طوفان نمک قرار داده است. در این خصوص سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: دریاچه نمک قم نمونه‌ای از وضعیت فعلی خشکسالی در کشور است.
سیدکاظم دلخوش با اشاره به خشک شدن کامل دریاچه قم و خطر طوفان نمک برای تهران گفت: طی سالیان گذشته خشکسالی در اکثر مناطق کشور ایجاد شده است، ضمن اینکه هر چه به سمت جلو پیش می‌رویم میزان خشکسالی در کشور ما در مقایسه با کشور‌های دیگر دنیا افزایش بیشتری خواهد داشت، لذا اگر در مورد مصرف بهینه آب و چاه‌های مصرفی مدیریت واحد ایجاد نشود، شرایط بهتر از این نخواهد شد و باید منتظر خشکی کامل تمام دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور بود.
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دریاچه نمک قم نمونه‌ای از وضعیت فعلی خشکسالی در کشور است، افزود: در شرایطی که چاه‌ها خشک شده و دسترسی به منابع زیرزمینی هم به دلیل افزایش دما امکانپذیر نیست، به طور حتم خطر خشکسالی، دریاچه‌های کشور را تهدید می‌کند؛ حتی در استان‌های شمالی کشور هم که به ادعای برخی آب فراوانی وجود دارد، اما رودخانه‌ها و تالاب‌های مختلفی دچار خشکسالی شدند، بنابراین بحران خشکی برای منابع آبی کشور در تمامی استان‌ها وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه برای نجات دریاچه نمک قم سازمان محیط زیست، وزارتخانه صنعت و معدن و کشاورزی باید برنامه مؤثری تدوین کنند، تصریح کرد: نمک یک کالای صنعتی است و می‌توان با راهکار‌هایی حداقل از خشکی صددرصدی دریاچه نمک جلوگیری کرد، البته احیای این دریاچه کار تخصصی مجلس نیست، اما می‌توان با استفاده از معادن نمک حاصل از فعالیت‌های این دریاچه در حوزه صادرات بهره برد، هرچند دولت نه تنها برای جلوگیری از خشکی دریاچه نمک اقدامی نکرده بلکه درجهت جلوگیری از خشکی تالاب‌ها و منابع آبی دیگر نیز برنامه‌ای ارائه نکرده است.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس، با اشاره به اینکه ضرورت دارد سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی برای احیا و صیانت از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور از جمله دریاچه ارومیه و نمک در استان قم برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنند، گفت: دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور جزء منابع حیاتی کشور محسوب می‌شوند و بی‌توجهی به حفظ ارکان زیست محیطی کشور به نفع نسل‌های آینده کشور نیست.
دریاچه نمک حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد که در کنار دریاچه نمک، از جمله مهم‌ترین دریاچه‌های بخش مرکزی ایران به شمار می‌رود. این دو دریاچه از جمله دریاچه‌های شور کشورند و مقادیر زیادی نمک در خود جای داده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار