کد خبر: 919873
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
درخواست مراجع و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از قوای کشور
گرچه جنگ تحمیلی اقتصادی با ایجاد تحریم‌هاى غیر‌قانونی خارجى بر اقتصاد ما فشار وارد مى‌کند، اما بی‌ثباتی اقتصادی و گرانی‌های لجام‌گسیخته و ساعتی قیمت‌ها بیش از هر چیز ریشه در سوءمدیریت و بی‌برنامگی مسئولان دارد. مردم و مسئولان به خوبی می‌دانند تحدید‌ها و تحریم‌های اقتصادی استکبار علیه کشور ایران چیز جدیدی نیست که افزایش یا تغییر نوع آن اینگونه اقتصاد ما را به لرزش درآورد
مهدى پورصفا
مشکلات اقتصادی کشور و فشار بر مردم این روز‌ها به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دلسوزان انقلاب اسلامی مطرح می‌شود. فشار‌های گسترده اقتصادی از سوی امریکا در قالب تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران اعمال می‌شود، همچنین مدیریت نابسامان داخلی نیز سبب شده فشار‌ها روز به روز افزایش یابد. در کنار این موضوع برخی شبکه‌های گسترده نفوذ در داخل کشور نیز تلاش می‌کنند اعتراضات موجود در فضای داخلی کشور را به سمت آشوب‌های خیابانی هدایت کنند. همین مسئله و کم‌کاری‌های دولت سبب شده است مراجع تقلید و تشکل‌های مذهبی خواستار رسیدگی جدی دولت نسبت به وضع کنونی شوند.
علاوه بر دولت دستگاه قضایی نیز در خصوص عدم‌برخورد صحیح با مفسدان اقتصادی به خصوص کسانی که از بحران ارزی اخیر سود می‌برند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

مردم قضاتى شجاع و با قاطعیت می‌خواهند
بیانیه آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در خصوص تحولات اخیر شاید گسترده‌ترین انتقادات را نسبت به وضع موجود در خود داشت. در بیانیه این مرجع تقلید آمده است: بسیارى از مردم از طرق مختلف با ما تماس مى‌گیرند و می‌گویند چرا مشکلات ما از طریق مراجع، به مسئولان تذکر داده نمى‌شود؟ ما بار‌ها در جلسات خصوصى و عمومى این مشکلات را گوشزد کرده‌ایم، باز هم عرض مى‌کنیم مردم از چند موضوع به شدت از مسئولان شکایت دارند: اول اینکه در مسائل اقتصادى با تورم شدید و بالا رفتن جهشى قیمت‌ها تهیه نیازهاى اولیه زندگى براى آن‌ها بسیار مشکل شده است. مى‌گویند گرچه تحریم‌هاى خارجى فشار بر اقتصاد ما وارد مى‌کند، اما چنان نیست که راه‌حلى نداشته باشد. همچنین آن‌ها معتقدند، تیم اقتصادى دولت ضعیف است. چه اصرارى دارند که مشکلات به دست آن‌ها حل شود؟
چرا این تیم ضعیف را عوض نمى‌کنند؟ چرا صاحبنظران باتجربه اقتصادى را فرا نمى‌خوانند؟ چرا به جاى اینکه کارخانه‌ها را فعال کنند و جوانان ما را به کار دعوت نمایند، ثروت‌هاى مردم را از گردش اقتصادى خارج کرده و به صورت سکه و دلار در خانه‌ها محبوس مى‌کنند؟ چرا نقدینگى بدون در نظر گرفتن راهکارهاى اقتصادى از طریق استقراض از بانک مرکزى، بى‌حساب و کتاب افزوده مى‌شود؟
در بخشی دیگر از بیانیه با اشاره به عملکرد بخش اقتصادی تصریح شده است: مردم از دستگاه قضایى نیز به شدت شکایت دارند. مى‌گویند اگر آن‌ها را با قاطعیت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادى برخورد کنند این جرثومه‌هاى فساد به سرعت برچیده مى‌شوند. اگر ۲۰-۱۰ نفر از آن‌ها را با محاکمه سریع، یعنى حداکثر در یکى دو ماه، نه چند سال محاکمه کنند و اموالشان مصادره و به اشد مجازات، مجازات شوند، اوضاع عوض مى‌شود تکرار مى‌کنم، مردم قضاتى مى‌خواهند شجاع، با قاطعیت و با سرعت که به این وضع شرم‌آور مفسدان پایان دهند. در پایان این بیانیه آمده است: در ضمن به مردم عزیزمان این توصیه را دارم که آن‌ها حق مطالبه حل مشکلاتشان را دارند ولى بدانند بدون انسجام داخلى و اتحاد همه گروه‌ها، مشکلات حل نمى‌شود. آن‌ها که از خارج مردم را به آشوب دعوت مى‌کنند، دشمنان قسم‌خورده ملت ایرانند و تشنه خون ما مى‌باشند، هرگز نباید به شیطنت‌هاى آن‌ها توجه کرد.

همت جهادی چاره کار است
همچنین حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی روز پنج‌شنبه در دیدار جمعی از مردم با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان، به وضعیت بد اقتصادی مملکت، سر و سامان داده و قشر ضعیف جامعه را از این مشکلات طاقت‌فرسا نجات دهند؟
وی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود خطاب به مسئولان افزود: اینجانب بار‌ها و بار‌ها در ملاقات‌ها و پیام‌ها و نامه‌های خود درباره این مشکلات و راه‌حل آن تذکر داده‌ام و اکنون هم تذکر می‌دهم که زندگی برای بسیاری از مردم دشوار شده است. این مرجع تقلید با بیان اینکه عدم‌ثبات اقتصادی، گرانی، بیکاری، طلاق و مفاسد اخلاقی روز به روز بیشتر می‌شود، اظهار داشت: ربا و رشوه و منکرات به جای احقاق حق و عدالت در بعضی از ادارات به طور سرسام‌آوری وارد شده است.
وی ادامه داد: چرا نباید بعضی از مدیران نالایق - اگر نگوییم فاسد- که این همه ضرر و خسارت به مملکت و مردم ضعیف می‌رسانند را به سزای اعمال خود رساند؟ منابع خبری اعلام کردند که طی دو سه ماه اخیر، میلیارد‌ها دلار ارز تخصیص داده‌اند، اما چه اندازه از آن به کشور برگشته است خدا می‌داند.
حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی ابراز داشت: آیا می‌دانید با این همه پول که سرمایه انبوهی برای مردم است، چه خدمت‌ها می‌شد به کشور کرد؟ میلیارد‌ها دلار را غارت کرده و ارزش پول مملکت را پایین آوردند، آیا بهتر نبود مسئولان فقط با مقداری از آن، مایحتاج اولیه مردم را تأمین می‌کردند تا اجناس ضروری گران نشود؟ چرا آن‌ها را به مصرف دارو و درمان و تجهیزات پزشکی نرساندند؟ آیا پیش خدا مسئول نیستند؟
وی راه‌حل مشکلات موجود را همت جهادی و کنار گذاشتن منافع جناحی دانست و عنوان کرد: مسئولان باید ببینند مردم چه می‌خواهند نه اینکه خود را نماینده مردم معرفی کرده ولی برخلاف میل آن‌ها رفتار کنند، مردمِ همیشه در صحنه ما، عزت و شرف و سربلندی مملکت را می‌خواهند و مسئولان باید پاسخگوی این همه خوبی مردم باشند.

مذاکره با امریکا برای حل مشکلات بی‌معناست
همچنین حضرت آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار جمعی از طلاب و دانشجویان تهران با اشاره به مشکلات جدی معیشتی مردم گفت: تقاضای جدی ما از مسئولان بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و مبارزه با مفسدان اقتصادی است.
وی افزود: مردم می‌گویند چرا مراجع و علما سکوت کرده‌اند در حالی که بنده مکرر از مسئولان اجرایی چه خصوصی، چه عمومی نه تنها تذکر دادیم بلکه خواهش کردیم به وضع مردم رسیدگی کنید، مردم در رنج هستند خیلی از مشکلات معیشتی ربطی به تحریم ندارد و با مدیریت صحیح و نظارت بر بازار و قیمت‌ها حل می‌شود. حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: مبارزه با مفاسد باید جدی گرفته شود، مردم ناراحت هستند چراکه می‌شنوند فلان آقا چند هزار میلیارد اختلاس می‌کند ولی عده‌ای در رنج هستند، دستگاه قضایی باید هرچه سریع‌تر به پرونده مفسدان اقتصادی رسیدگی کند و به مردم گزارش دهد.
وی با بیان اینکه مسئولان اقتصادی با مردم صادقانه صحبت کنند، ادامه داد: مردم اگر بدانند تبعیض نیست و بی‌عدالتی نمی‌شود و بدانند که مسئولان در تلاش هستند مطمئناً تحریم را تحمل کرده و مثل همیشه از نظام و انقلاب حمایت می‌کنند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: مردم ایران، چون متکی بر ایمان هستند و انقلاب را دوست دارند و دشمن‌شناس هستند، هیچ گاه زمینه را برای جولان امریکا و ایادی آنان فراهم نخواهد کرد. حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی هر گونه مذاکره با امریکا را بی‌معنا دانست و خاطرنشان کرد: چطور عده‌ای این همه ظلم و جنایت را از امریکا علیه مردم ایران می‌بینند، اما باز هم از دوستی و مذاکره با امریکا دم می‌زنند.
این مرجع تقلید در پایان حفظ نظام اسلامی را واجب دانست و تأکید کرد: مسئولان باید هرچه سریع‌تر به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی کنند.

قوه قضائیه با اخلالگران برخورد کند
همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای با اشاره به آنچه در فضای اقتصادی کشور می‌گذرد، عنوان کرد: امروز در امریکا اتاق جنگ اقتصادی با فرماندهی وزارت خزانه‌داری این دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی برای مبارزه با ملت ایران تشکیل شده است.
اما تحلیل واقع‌بینانه و دقیق مسائل کشور نشان می‌دهد، گرچه جنگ تحمیلی اقتصادی با ایجاد تحریم‌هاى غیر‌قانونی خارجى بر اقتصاد ما فشار وارد مى‌کند، اما بی‌ثباتی اقتصادی و گرانی‌های لجام‌گسیخته و ساعتی قیمت‌ها بیش از هر چیز ریشه در سوءمدیریت و بی‌برنامگی مسئولان دارد. مردم و مسئولان به خوبی می‌دانند تحدید‌ها و تحریم‌های اقتصادی استکبار علیه کشور ایران چیز جدیدی نیست که افزایش یا تغییر نوع آن اینگونه اقتصاد ما را به لرزش درآورد.
در بخشی از بیانیه آمده است: آنچه امروز مشکلات اقتصادی را تشدید کرده و موجی از فشار و دغدغه را بر عموم مردم غیور سرازیر نموده است، ثمره بی‌توجهی‌ها به تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و سهل‌انگاری و تعلل در برخورد با مفسدان اقتصادی، امتیازطلبان، زیاده‌خواهان و بی‌توجهی به تذکرات و راهبرد‌های اقتصادی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای «مدظله‌العالی» بوده و هست.
آیا وقت آن نرسیده است تا قوای سه‌گانه و به خصوص دولت، قاطعانه و به صورت اجرایی برای حل مشکلات دست در دست هم داده و وارد عمل شوند و در این مسیر مقدس با مردم شفاف سخن بگویند. مسئولان بدانند حرکت دلسوزانه، هماهنگ و با برنامه این سه قوه بی‌شک با حمایت و پشتیبانی جدی مردم همراه خواهد بود.
در پایان این بیانیه تصریح شده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تمجید از مواضع و توصیه‌های مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» همچون گذشته که در بیانیه‌ها و جلسات خصوصی و عمومی ناصح، مددکار و خدمتگزار نظامی اسلامی بوده است، از سران سه قوه و تمام مسئولان اقتصادی و سیاسی نظام می‌خواهد ضمن تلاش شبانه‌روزی، با روحیه انقلابی و شعار ما می‌توانیم، قاطعانه وارد میدان شوند تا ثمره مجاهدت و جهاد فی سبیل‌الله آن‌ها بار دیگر کشور را در مسیر رشد و پیشرفت به حرکت درآورد. در این راستا لازم است قوه قضائیه با متخلفان اقتصادی و اخلالگران بازار سکه و ارز و دیگر مفاسد اقتصادی و اداری در هر سطحی که هستند به شدت و با سرعت عمل برخورد کند و نتیجه اقدامات خود را در اسرع وقت به اطلاع مردم شریف ایران برساند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار