کد خبر: 919840
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
نام فریدون درخشانی به عنوان دومین ایرانی موفق به دریافت جایزه «فیدلز»، معتبرترین جایزه بین‌المللی ریاضیات ثبت شد. جایزه‌ای است که هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود.
جوان آنلاین: نام فریدون درخشانی به عنوان دومین ایرانی موفق به دریافت جایزه «فیدلز»، معتبرترین جایزه بین‌المللی ریاضیات ثبت شد.
یک نابغه ایرانی دیگر برنده جایزه فیدلز شد«فریدون درخشانی» ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه کمبریج به عنوان دومین ایرانی موفق به دریافت جایزه «فیدلز»، معتبرترین جایزه بین‌المللی ریاضیات شد. پیش از درخشانی، «مریم میرزاخانی»، به عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی موفق به دریافت این جایزه که در محافل علمی به «نوبل ریاضیات» نیز مشهور است شده‌بود. فریدون درخشانی، که با نام کردی «کوچە بیرکار» نیز شناخته میشود در سال ۱۳۵۸ در مریوان به‌دنیا آمد و پس از پشت از اخذ مدرک کارشناسی در رشته ریاضیات از دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به ناتینگهام انگلستان رفت. وی پس از اخذ مدرک دکترا از این دانشگاه بر کرسی استاددانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان یعنی دانشگاه «کمبریج» تکیه زد. عمده مطالعات این دانشمند ایرانی بر «هندسه جبری» و «مدل‌های مینیمال» متمرکز بوده‌است. آکادمی فیلز روز گذشته جایزه ۱۵ هزار دلاری خود را در برزیل به این ریاضیدان جوان تقدیم کرد.

جایزه‌ای است که هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود.
جایزه فیلدز به طور رسمی از سال ۱۹۵۴ اهدا می‌شود. این جایزه را «نوبل ریاضیات» می‌خوانند (جایزه نوبل در رشته ریاضی اهدا نمی‌شود). این جایزه در واقع یک مدال (یا سکه) به همراه ۱۵٬۰۰۰ دلار کانادا است. سکه از طلا ساخته شده روی آن تصویر نیم‌رخ ارشمیدس حکاکی شده‌است. نکتهٔ مهم دربارهٔ این جایزه این است که این جایزه تنها به افراد زیر چهل سالی اعطا می‌شود که کشف مهمی در ریاضیات کرده باشند.

یک کرد ایرانی ساکن بریتانیا برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه ریاضی در جهان شد.
جوایز فیلدز این دوره به چهار ریاضی‌دان، کوچر بیرکار، السیو فیگالی، پیتر شولتزه و اکشای ونکاتش به خاطر کار‌های عمده و با اهمیتی که در حوزه‌های مختلف ریاضی انجام داده‌اند، اعطا شد. مراسم این دوره اهدای این جوایز در شهر ریو دو ژانیروی برزیل برگزار شد.
پروفسور بیرکار یکی از برندگان این جایزه، کردی است که چند سال پیش به عنوان پناهجو از ایران به بریتانیا آمد.

مدال فیلدز هر چهار سال به برجسته‌ترین ریاضی‌دانان زیر چهل سال در جهان داده می‌شود و بالاترین جایزه‌ای است که یک ریاضی‌دان می‌‍تواند بگیرد و از این رو به عنوان "نوبل ریاضی" نیز خوانده می‌شود.
در کنار مدال به هر کدام از برندگان جایزه نقدی ۱۵ هزار دلار کانادا هم اهدا می‌شود.
کوچر بیرکار، ریاضی‌دان کردی که در ماه جاری چهل ساله شد، در ایران به دنیا آمد، اما حالا ساکن دانشگاه کمبریج بریتانیا است.
 
منبع: اقتصادنیوز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
1
کدوم ایرانی؟ فراموش کردید که این بنده خدارو هم شما فراری دادید و پناهنده انگلیس شده؟ حتما معنی پناهندگی رو نمیدونید؟ بس کنید این حاضر خوری رو. این اقا ایرانی نیست یعنی دیگه ایرانی نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
1
خجالت هم نمیکشید! ایشون پناهنده سیاسی هستند که از مملکت فرارش دادید و حالا برای انگلستان و تحت پرچم آن افتخاری جهانی را آفرید که بسیاری از کشورهای پیشرفته در خوابشان دریافت چنین جایزه ای را نمیبینند. مصاحبه اش را ببینید تا خجالت بکشید از خودتان.!!!!!!!!!!
.
|
-
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
0
0
تا جایگاهی نداری؛ پرتت می کنن.
بعد که بهترین ریاضیدان جهان شدی؛ می گن ایرانیه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر