کد خبر: 919808
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
استاد دانشگاه وین درباره پیشنهاد مذاکره ترامپ با ایران گفت: مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا به احتمال زیاد در نهایت خواهان سرنگونی رژیم در ایران هستند و به همین دلیل آن‌ها همواره شرایط جدیدی را قرار می‌دهند که برآوردن آن برای ایران غیرممکن است.
جوان‌آنلاین: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا اخیرا در اظهاراتی غافلگیرکننده و بعد از سلسله تهدیدات و توهین‌ها به کشورمان و خروج از توافق هسته‌ای پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با رئیس جمهورمان را مطرح کرده است.

خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم درباره اهداف ترامپ از طرح چنین پیشنهادی مصاحبه‌ای با پروفسور"هاینس گرتنر"مدیر سابق موسسه سیاست بین‌الملل اتریش (oiip) و استاد دانشگاه وین و آکادمی دیپلماتیک و عضو هیئت مشورتی موسسه بین المللی صلح (IIP) در اتریش که در بسیاری دانشگاه‌های غربی تدریس کرده و از مشاوران وزارت دفاع این کشور نیز هست انجام داده است.

انگیزه شخصی ترامپ از ارائه پیشنهاد مذاکرات بدون پیش شرط با ایران

وی در پاسخ به این پرسش که چه اهدافی در پس پیشنهاد جدید ترامپ به ایران درباره مذاکرات بدون پیش شرط نهفته است، گفت: "دونالد ترامپ" از ارائه چنین پیشنهادی انگیزه‌های شخصی دارد. وی می‌خواهد به گونه متفاوت از باراک اوباما رفتار کرده و مخالف توافقات چند جانبه است. برجام یک توافق چند جانبه بود که توسط باراک اوباما، مورد مذاکره و توافق قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی هیچ دیدار دو جانبه‌ای بین روسای جمهور ایران و آمریکا وجود نداشته است. طبیعتا اینجا فرصتی پیش می‌آید که قول‌هایی را از رئیس جمهور آمریکا بگیریم چرا که وی باید پیشنهادات مثبتی را در این دیدار احتمالی ارائه دهد.

ترامپ به خود و رای دهندگانش فکر می‌کند

پروفسور گرتنر در ادامه در پاسخ به این پرسش که هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان چیست و آیا ایران باید باز هم به ترامپ اعتماد کند؟ گفت: ترامپ به خود و انتخاب کنندگانش فکر می‌کند. وی همه کاری که در این راستا به او کمک کند انجام می‌دهد. یک نتیجه مذاکره با ایران می‌تواند این باشد که وی در نقطه وسط توجهات قرار گیرد همانطور که در مذاکره با رهبر کره شمالی و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اتفاق افتاد. وی همچنین ممکن است این اعتقاد را داشته باشد که اقدامات نظامی می‌تواند در انتخابات بعدی به او کمک کرده و رای دهندگان را پشت سر او جمع کند. ترامپ همچنین ممکن است این اعتقاد را داشته باشد که به این ترتیب از یک روند سلب مسئولیت جان سالم به در می‌برد اگر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا اکثریت را از دست بدهند. برای ایران در هر صورت این گزینه سودمندتر است که مذاکرات تحت شرایط معینی را بپذیرد. شاید تحریم‌ها لغو شود و یک دینامیک جدیدی شکل گیرد.

اروپا نمی‌تواند بدون آمریکا برجام را حفظ کند

پروفسور "گرتنر" در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اصلا مذاکره ترامپ با ایران در چنین فضای بی اعتمادی معنی دارد و آیا امکان نجات توافق هسته‌ای وجود دارد؟ گفت: چنین مذاکراتی معنی دار است. ایران مهارت‌های عالی در مذاکرات دارد و می‌تواند امتیازاتی را برای خود به دست آورد. در هر صورت این توافق هسته‌ای می‌تواند نجات داده شود در صورتی که ترامپ احساس کند که او هم چیزی به دست آورده است. بدون آمریکا اروپایی‌ها نمی‌توانند توافق هسته‌ای با ایران را در دراز مدت حفظ کنند. این مذاکرات می‌تواند تسکینی برای اروپایی‌ها باشد تا مجبور نباشند کاملا برای این منظور مقابل واشنگتن بایستند. ایران باید از اروپایی‌ها در تلاش‌هایشان (برای حفظ برجام) حمایت کند. اروپاییان مناسبات دو سوی آتلانتیک را به خاطر ایران کنار نمی‌گذارند.

مشاور امنیتی و وزارت خارجه آمریکا خواهان سرنگونی رژیم ایران هستند

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن برای تغییر رژیم در ایران تلاش می‌کند، گفت: مشاور امنیت ملی آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور به احتمال زیاد در نهایت خواهان سرنگونی رژیم در ایران هستند. به همین دلیل آن‌ها همواره شرایط جدیدی را قرار می‌دهند که برآوردن آن برای ایران غیر ممکن است. اما رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از یک نتیجه مذاکره با ایران که او را در خانه به عنوان یک معامله گر خوب ظاهر کند راضی باشد.

تردید‌های ایران به آمریکا بجا است

این پروفسور برجسته آلمانی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران حق دارد با دیده شک و تردید به پیشنهاد مذاکره ترامپ بنگرد؟ گفت: طبیعتا شک و تردید‌های ایران در این باره بجا است چرا که آمریکا به صورت یکجانبه برجام را لغو کرده است. اما ایران به عنوان پیروز اخلاقی وارد چنین مذاکراتی می‌شود چرا که او و نه ایالات متحده به این توافق وفادار باقی مانده است.

پروفسور گرتنر در ادامه گفت: ایران باید به این توافق هسته‌ای مانند شرکای اروپایی خود و روسیه و چین پایبند بماند. اما ایران خود می‌تواند پیشنهاداتی را ارائه کند که فراتر از این توافقنامه باشد. این می‌تواند همچنین باب طبع اروپاییان باشد.

پیشنهاداتی که ایران می‌تواند برای مذاکره با ترامپ ارائه دهد می‌تواند این‌ها باشد:

در یک بیانیه عمومی مشترک دو طرف می‌توانند خود را متعهد کنند که از یک هژمونی در منطقه انصراف دهند. نمونه‌ای برای چنین پیشنهادی می‌تواند توافق شانگ‌های بین آمریکا و چین در سال ۱۹۷۲ باشد که در آن طرفین روی ادعا‌های هژمونیک خود در آسیا انصراف دادند.
ایران می‌تواند مذاکرات کنترل تسلیحات منطقه‌ای درباره برنامه‌های موشکی قدرت‌های منطقه را پیشنهاد دهد. موشک‌های عربستان سعودی در حال حاضر برد بیشتری نسبت به موشک‌های ایران دارند. این مذاکرات می‌تواند در چارچوب انجمن گفتگو‌های منطقه‌ای که توسط محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در منطقه خلیج فارس انجام می‌شود انجام گیرد.
ایران می‌تواند پیشنهاد دهد که به منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای آسیای مرکزی بپیوندد اگر آمریکا هم این پیمان را تصویب کند. این شامل تعهد حقوقی قدرت‌های هسته‌ای است که اعضای منطقه را تهدید هسته‌ای نکنند. همه این اقدامات برای ایران مشکلات غیر قابل تحملی را ایجاد نکرده، اما همچنین از آمریکا و متحدانش تعهداتی را می‌گیرد.

 
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار