کد خبر: 919576
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
نیلوفر امانی
اهالی دانشگاه فرهنگیان، برای توقف اجرای ۲۰۳۰ دست به دامن رهبر انقلاب و مراجع شدند. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که در برخی واحد‌های استانی دانشگاه فرهنگیان از جمله دانشگاه فرهنگیان استان قم بند‌های ۲۰ و ۲۵، سند ۲۰۳۰ در قالب اختلاط جنسیتی در دانشگاه فرهنگیان دنبال می‌شود. برخی گمانه‌زنی‌ها انتخاب دانشگاه فرهنگیان استان قم برای پرچمداری اجرای سند ۲۰۳۰ را به منظور شکستن قبح آن و آسان‌شدن مسیر برای عملی‌شدن اهداف این سند در سایر استان‌ها ارزیابی می‌کنند.
از آنجا که طراحان سند ۲۰۳۰ احتمال بروز مخالفت‌ها برای اجرایی‌شدن آن را می‌دادند، راهکار‌های سند را به اندازه‌ای منعطف نوشته‌اند که در هر بستری قابل اجرا باشد.
از طرفی برخی افراد در کشور، عزم تحقق اهداف سند ۲۰۳۰ را به ویژه در حوزه زنان و آموزش‌و‌پرورش دارند. بنابراین تا جایی که می‌توانند لابه‌لای آشفتگی‌های اقتصادی و غفلت‌های ایجادشده در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیرسایه ناتوایی‌های اقشار جامعه در تأمین معاش، مسیر اجرای سند مذکور را هموار می‌کنند.
براساس اخبار رسیده، یکی از بستر‌های مناسب‌سازی شده برای اجرای سند ۲۰۳۰ دانشگاه فرهنگیان است که با داشتن کرسی یونسکو در این راستا فعالیت‌های پوشش‌داری انجام می‌دهد. به طوری که گفت‌و‌گوی «جوان» با حسین خنیفر رئیس این دانشگاه نشان می‌دهد، وی هم چندان از کم و کیف این فعالیت‌ها مطلع نیست.
در شکواییه اولیای دانشجویان این دانشگاه به رهبری آمده است: «ما تعدادی از اولیای دانشجویان پردیس حضرت‌معصومه (س) دانشگاه فرهنگیان استان قم به استحضار حضرت عالی می‌رسانیم، یکی از مهم‌ترین دلایلی که رضایت به تحصیل دخترانمان در دانشگاه فرهنگیان داده‌ایم، جدابودن دختران و پسران در این دانشگاه بوده وگرنه رتبه‌های بسیاری از دختران ما بسیار بالا بوده است و در دانشگاه‌های برخوردار مثل تهران، علامه، پردیس تهران، اصفهان و اراک قبول شده بودند. متأسفانه مدتی است که در پردیس آیت‌الله طالقانی قم به بهانه‌های واهی، شاهد برگزاری جلسات مشترک و مختلط بین دانشجویان دختر و پسر هستیم که آخرین مورد آن در تاریخ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ بوده است. براساس اطلاعاتی که از فرزندانمان به دست آورده‌ایم، متوجه شده‌ایم این آقایان به طور مشکوک اقدام به آوردن دانشجویان پسر در همایشی که در تالار مفید دانشگاه قم بوده، کرده‌اند. فاجعه بار است که دانشجویان پسر هنگام ارائه مقاله توسط دانشجویان دختر اقدام به صوت، کف، هلهله و سایر اقدامات ناشایست کرده‌اند. این مسئله موجبات نگرانی و ناراحتی‌های شدید ما و فرزندانمان را به وجود آورده است.» با اصل قراردادن یک تبصره با عنوان ماده ۲۸ در دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم رو به فروپاشی است، زیرا دانشجویان در طرح چهار ساله تربیت معلم، به صورت شبانه‌روزی تا حدودی با دانش و مهارت معلمی آشنا می‌شدند، ولی با اصل قراردادن ماده ۲۸ و تبدیل‌شدن به یک قاعده، فارغ‌التحصیلان در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا، صرفاً یک دوره کوتاه‌مدت دیده و وارد آموزش‌و‌پرورش می‌شوند که آسیب‌های بسیار جدی کوتاه و بلندمدت در پی دارد. بسیاری از کلاس‌ها و سرفصل‌های ماده ۲۸ سردرگم و بدون تعیین منبعی مشخص و به صورت سلیقه‌ای برگزار شده است! فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی جذب شده برای استخدام از طریق ماده ۲۸، معمولاً دارای سنین بالا و متأهل هستند. شخصیت‌شان شکل گرفته و کمتر قابلیت انعطاف دارند که بعضاً در دانشگاه‌هایی مثل تهران مشغول تدریس هستند. با این اوصاف، آیا انگیزه‌ای برای اشتغال در مقاطع پایین مثل ابتدایی و حتی متوسطه در آموزش‌و‌پرورش خواهند داشت؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار