کد خبر: 919557
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
گفت و گوی «جوان آنلاین» با فواد ایزدی درباره ژست ترامپ برای مذاکره «بدون پیش شرط» با ایران؛
فواد ایزدی با اشاره به این مسئله که آمریکایی‌ها قصد دارند که ایران را دوقطبی کنند، می‌گوید: «برخلاف اهداف آمریکا که می‌خواهند ایران را دچار تنش و آشوب کنند، حرف‌های امروز ترامپ بیشتر سبب اجماع می‌شود. زیرا که مشخص شده سردرگمی شدیدی در کاخ سفید وجود دارد که رئیس جمهور آن یک حرف می‌زند و ساعتی بعد وزیر خارجه آن حرف دیگری می‌زند. این باعث می‌شود که افرادی که به نوعی به آمریکا خوش‌بین بوده‌اند و تفکر مذاکره با آمریکا را داشته‌اند به این نتیجه می‌رسند که حالا آمریکایی‌ها اول باید خودشان با خودشان مذاکره کنند و ببینند، چند چند هستند و بعد از رفع تناقضات موجود بین خودشان سراغ مذاکره با ایران بیایند.»
سرويس بین الملل جوان آنلاين: در حالی که روز گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از تمایل واشنگتن برای انجام مذاکرات «بدون پیش‌شرط» با ایران سخن گفته است، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی اولین، اما و اگر‌ها را برای آغاز چنین مذاکراتی مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که از این ابراز تمایل ترامپ حمایت می‌کند، گفت: در صورتی رییس‌جمهور با ایرانی‌ها پای میز مذاکره خواهد نشست که ایرانی‌ها تعهد به اعمال تغییرات در نحوه رفتار با مردم این کشور را نشان دهند، از رفتار بد خود بکاهند و بتوانند بپذیرند که وارد توافقی هسته‌ای شوند که در عمل مانع اشاعه [تسلیحاتی] شود!

شرط و شروط آمریکا برای ایران

فؤاد ایزدی، کارشناس سیاست بین‌الملل در رابطه با اظهارات ترامپ راجع به مذاکره بدون پیش شرط با ایران به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «ترامپ یک صحبت‌هایی را به زبان آورده و بعد از آن پمپئو حرف‌های ترامپ را اصلاح کرده و سه پیش شرط برای این مذاکره گذاشته است؛ به زبان ساده اولین شرط این است که ایران سیاست‌های داخلی‌اش را به آمریکا بدهد، شرط بعدی این است که سیاست‌های خارجی‌اش را در اختیار آمریکا بگذارد و شرط آخر هم اینکه ایران، موشک و برنامه هسته‌ای نداشته باشد! بنابراین باید گفت که این‌ها شرط‌هایی نیست که ایران بتواند به آن عمل کند.»

این کارشناس سیاست بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در قبال ایران تغییر موضع نداده است، اظهار می‌دارد: «در واقع پمپئو به عنوان آخرین مقام آمریکایی که در این زمینه صحبت کرده، همان شرط و شروط قبلی را برای ایران گذشته و این‌ها حرف‌های جدیدی نیست. مگر اینکه ترامپ دوباره صحبت کند و با اصلاح اظهارات پمپئو، او را مجبور کند تا بحث مذاکره بدون پیش شرط با ایران را مطرح کند.»

آمریکایی‌ها اول باید با خودشان مذاکره کنند و به نتیجه برسند!

ایزدی راجع به افت قیمت سکه و ارز در ایران بعد از اظهارات ترامپ می‌گوید: «افت قیمت‌ها از دیروز شروع شده و امروز هم ادامه داشته است و این ربطی به حرف‌های امروز ترامپ ندارد. البته باید گفت که گرانی‌های اخیر ارز و طلا بیشتر متاثر از عوامل روانی است تا عوامل اقتصادی و حالا حرف‌های ترامپ هم اثر روانی خود را در بازار گذاشته است.»

او با اشاره به این مسئله که آمریکایی‌ها قصد دارند که ایران را دوقطبی کنند، می‌گوید: «برخلاف اهداف آمریکا که می‌خواهند ایران را دچار تنش و آشوب کنند، حرف‌های امروز ترامپ بیشتر سبب اجماع می‌شود. زیرا که مشخص شده سردرگمی شدیدی در کاخ سفید وجود دارد که رئیس جمهور آن یک حرف می‌زند و ساعتی بعد وزیر خارجه آن حرف دیگری می‌زند. این باعث می‌شود که افرادی که به نوعی به آمریکا خوش‌بین بوده‌اند و تفکر مذاکره با آمریکا را داشته‌اند به این نتیجه می‌رسند که حالا آمریکایی‌ها اول باید خودشان با خودشان مذاکره کنند و ببینند، چند چند هستند و بعد از رفع تناقضات موجود بین خودشان سراغ مذاکره با ایران بیایند.»

ترامپ به دنیا نشان داد که مشکل اصلی خود آمریکاست

فواد ایزدی با بیان این مسئله که در تاریخ آمریکا سابقه نداشته که رئیس جمهور یک حرفی بزند و ساعتی بعد وزیر خارجه بیاید و ۱۸۰ درجه مخالف آن، حرف‌های دیگری را مطرح کند، می‌گوید: «در حال حاضر، چون نمی‌دانیم طرف آمریکایی می‌خواهد چه کاری انجام بدهد، بحث مذاکره با آمریکا مسکوت است تا معلوم شود آمریکا مذاکره با ایران را با پیش شرط با بدون پیش شرط می‌خواهد؛ و پیش شرط‌هایی که تعیین می‌کند برای ایران قابل انجام است یا نه؟»
 
این کارشناس سیاست بین الملل در پایان می‌گوید: «نا به سامانی کاخ سفید در صدر اخبار همه رسانه‌های دنیا قرار گرفته و ما هم باید این مسئله را برجسته کنیم. زیرا که ترامپ زمانی می‌خواست که توپ را در زمین ایران بیاندازد و حالا با حرف‌های امروزش به دنیا نشان داد که مشکل اصلی از طرف آمریکایی‌هاست.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
اما حتما صحبت های روحانی و قاسم سلیمانی به نفع ایران تمام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار