کد خبر: 919509
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
نگاهی به فراز و نشیب‌های اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری مدیران بازنشسته در ورزش
۱۱ سال است امروز و فردا می‌شود، هر چند سال یک بار علم شده و تک و توکی خانه‌نشین می‌شوند و بیشترشان تبصره یا ماده‌ای جور می‌کنند و می‌مانند...
سعيد احمديان
۱۱ سال است امروز و فردا می‌شود، هر چند سال یک بار علم شده و تک و توکی خانه‌نشین می‌شوند و بیشترشان تبصره یا ماده‌ای جور می‌کنند و می‌مانند، این حکایت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ورزش است؛ قانونی که سال ۸۶ با ورود سازمان بازرسی برای اجرا شدنش در ورزش جدی‌تر از قبل دنبال شد، اما در این سال‌ها هر چقدر سر و صدای آن زیاد بود، آن طرف خروجی مدیران بازنشسته به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید، آن هم ورزشی که ده‌ها مدیر بازنشسته دارد که هر کدام به نوبه‌ای توانستند مجوز بگیرند و سرکارشان بمانند. حالا هم چند روزی است دوباره اصلاح بند‌هایی از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان توسط مجلس سبب شده است این قانون به صدر خبر‌ها برگردد و لیست مدیرانی که مشمول قانون می‌شوند و باید بروند ردیف شود. اگر چه این بار هم امیدی نیست که این قانون کامل اجرا و ورزش از مدیرانی که بازنشسته هستند، خالی شود، طوری که می‌توان پیش بینی کرد چند هفته بعد سروصدا‌ها دوباره می‌خوابد و یک سال یا چند ماه دیگر این پرونده دوباره باز می‌شود و همان آش و همان کاسه همیشگی.

۳۱ سال پیش بود که مجلس پا پیش گذاشت تا در روز‌هایی که مدیران جوان پشت در‌های بسته اتاق‌های مدیریتی مانده بودند، دست مدیرانی که با وجود بازنشستگی همچنان خیال دل کندن از میز را نداشتند، از مناصب کوتاه کند. همین امر موجب شد در ماده ۸ قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی، در ۲۷ آبان سال ۶۶ مصوب شود: «اشتغال به کار تمامی بازنشستگان و نیز کسانی که سنوات خدمت آنان بر اساس قوانین و مقررات استخدامی، بازخرید شده است، در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها ممنوع است و در صورت نیاز دولت به تخصص بعضی از این افراد، اشتغال آنان به صورت غیررسمی و برای مدت معین، با تصویب هیئت وزیران مجاز خواهد بود.» ۲۰ سال پس از اجرای این قانون، مجدداً در قانون مدیریت خدمات کشوری که ۸ مهر ۱۳۸۶ به تصویب مجلس رسید، در فدراسیون‌های ورزشی که نهاد‌های عمومی غیردولتی بودند و باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی دولتی به کارگیری بازنشستگان ممنوع و تنها با مجوز موردی هیئت وزیران به صورت غیررسمی و برای مدت معین مجاز شد.

ورزش هم یکی از حوزه‌هایی بود که با لیست بلندبالایی از مدیران بازنشسته همراه بود، اما مسئولان سازمان تربیت بدنی وقت اراده‌ای برای اجرایی کردن قانون منع به‌کارگیری مدیران بازنشسته نداشتند و سعید فائقی معاون وقت سازمان تربیت بدنی، دی ماه ۸۸ در واکنش به تذکر سازمان بازرسی برای منع ورود بازنشسته‌ها به ریاست فدراسیون‌های ورزشی گفته بود: «بسیاری از بازنشسته‌های کشورمان هنوز شایستگی حضور در عرصه‌های مدیریت ورزشی را دارند و نباید به راحتی آن‌ها را خانه‌نشین کرد. در دنیا شاهدیم که الکس فرگوسن سال‌هاست مربی تیم منچستر انگلیس است و هنوز بازنشسته نشده است و این نشان می‌دهد که هریک از بازنشستگان ما که توانایی و کارآیی حضور در میادین ورزشی را داشته باشند، باید به کارشان ادامه دهند و برای جوانگرایی در امور فدراسیون‌های ورزشی نیز می‌توان جوان‌تر‌ها را در وهله اول وارد کمیته‌ها کرد و بعد از یادگیری درست امور و در صورت شایسته بودن، آن‌ها را در پست‌های بالاتر گنجاند.»
با فشار سازمان بازرسی در سال ۸۸، قانون منع به‌کارگیری مدیران بازنشسته در مناصب مدیریتی سازمان تربیت بدنی و فدراسیون‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفت، اما با مجوز‌هایی که از هیئت دولت گرفته می‌شد یا با توجه به مستثنی شدن مدیرانی که سابقه ایثارگری دارند، مسئولان بازنشسته ورزش همچنان در مناصب شان ادامه فعالیت دادند.

هفت سال بعد با ورود دوباره مجلس و اصلاح بند‌هایی از قانون خدمات کشوری در اردیبهشت ۹۵، قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال کرد؛ قانونی که بر اساس آن تمامی رؤسای بازنشسته ورزش حتی آن دسته که با مجوز هیئت وزیران در انتخابات مجامع فدراسیون‌های ورزشی رأی آورده بودند، باید از مناصبشان کناره‌گیری کنند. البته در این بین تنها مدیرانی که کارت ایثارگری داشتند می‌توانستند همچنان به فعالیتشان ادامه دهند. البته همانطور که پیش بینی می‌شد اجرای این قانون لاک پشتی پیش رفت و عدم تمکین به این قانون سبب شد تا ۱۰آبان ۹۶ سازمان بازرسی کل کشور اولتیماتومی ۱۰روزه به نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دهد و مدعی شود بازنشستگان به کار گرفته شده در دستگاه‌ها باید تا ۲۰ آبان ترک پست کنند و جای خود را به فرد جدید دهند. البته کمتر مدیر ورزشی به این قانون توجه کرد، اما آذرسال گذشته بود که چندین مدیر بازنشسته مانند بهرام افشارزاده مدیرعامل وقت استقلال، احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس، مصطفی میرسلیم رئیس فدراسیون نجات غریق، محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال، محمدرضا مقصودلو رئیس فدراسیون کبدی و محمود خسروی وفا رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان هر کدام به دلایلی از سمت‌هایشان کناره‌گیری کردند تا جا برای مدیران جوان باز شود.

دوم مرداد امسال بار دیگر پرونده مدیران بازنشسته ورزش با اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس به جریان افتاد. نمایندگان محدودیت‌های جدی را در این قانون اعمال کردند تا با این اصلاحات دایره به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی محدودتر شود. یکی از مهم‌ترین اصلاحات، حذف کارت ایثارگری به عنوان مجوز حضور مدیران بازنشسته بود، مجوزی که تا پیش از این سبب شده بود مدیرانی مانند بهرام شفیع، محمد پولادگر، محمدرضا داورزنی، حمیدرضا گرشاسبی و... همچنان بر سرکار بمانند. حال درصورت تأیید این قانون در شورای نگهبان باید منتظر دور جدید کناره‌گیری برخی مدیران بازنشسته باشیم، هر چند وزارت ورزش به دنبال این است که با اصلاح اساسنامه‌های فدراسیون‌ها، پست رئیس فدراسیون شغل محسوب نشود و مدیران بازنشسته همچنان در دهه ۹۰ به کارشان ادامه دهند آن هم با دور زدن قانونی که در دهه ۶۰ به تصویب مجلس رسید، اما با وجود اصلاح و تغییر در این سه دهه گویا اراده‌ای برای اجرای کامل آن دیده نمی‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کهوری نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
بله... مشغول ادامه فعالیت همیشگی هستند.
کهوری نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
به همین راحتی؟؟؟!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار