کد خبر: 919359
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
گزارش«جوان آنلاین» از مطالبه مردم و رسانه‌ها درباره پاسخگویی دولت به وضعیت اقتصادی
عدم ارائه گزارش دقیق به مردم و اکتفا به بارگذاری چند توئیت، افکار عمومی را اقناع نمی‌کند. کمترین کار مسئولین در این روزها سخن گفتن با مردم و ارائه راهکار برای عبور از تنگناهاست...

سرویس سیاسی جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: اقتصاد ایران روزهای پر التهابی را سپری می کند. آشفته‌گی بازار، فعالان اقتصادی را با مشکلات عدیده ای مواجه نموده و مردم نیز هرروز قدرت خریدشان کمتر از قبل می شود و نگرانی‌شان از موج گرانی‌ها‌ بیشتر. دراین میان، مدیریت اقتصادی کشور مورد انتقادی بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان قرار گرفته و متاسفانه مواضع مسئولین نیز در شرایط کنونی شفاف نیست و آنچه در ذهن مردم نقش بسته اینست که دولت انگیزه و تمایلی برای حل مشکلات و معضلات ندارد و صرفا نظاره گر تحولات اقتصادی جامعه شده است!

گرچه در هفته‌های گذشته برخی واکنش های مقطعی از شخص رئیس جمهور و مسئولین دولتی درمورد موج افسارگسیخته گرانی ها را شاهد بوده ایم اما از چندروز گذشته ماجرا اندکی تفاوت کرده است! دلار در بازار ۱۱ هزار تومان را رد کرد و سکه بهار آزادی نیز به ۴ میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است! اما گویی همچنان قرار نیست کسی از دولت پاسخ دهد که سرانجام برخی از وعده‌های اقتصادی دولت دوازدهم که روز زمین مانده چه خواهد شد؟ مهمترینش اظهارات رییس جمهور در آخرین برنامه تلویزیونی بود، آنجا که روحانی خطاب به مجری برنامه گفت «خیالتان بابت دلار راحت باشد»!

دولت، روزه‌ی سکوت خود را بشکند
وقتی اوضاع معیشتی مردم ملتهب می‌شود، سکوت دولت و نهادهای اقتصادی در خصوص این گرانی های افسارگسیخته در ذهن مردم غیرقابل توجیه است. چگونه می توان تصور کرد قیمت کالاهای تعیین کننده در کشور نسبت به یک سال گذشته تا این حد افزایش یابد ولی تمام مسئولان در این خصوص روزه سکوت بگیرند و صرفا به بیان عباراتی مانند "قیمت واقعی نیست" و "حباب دارد" و "جنگ روانی است" اکتفا کنند؟

شکی نیست که مجموعه تصمیم گیران اقتصادی حاکمیت چه در دولت و چه در مجلس مصمم هستند تا نابسامانی‌ها را بهبود بخشند و جلسات مستمر سران سه قوه و کمیسیون‌های اقتصادی مجلس موید آن است، اما عدم ارائه گزارش دقیق به مردم و اکتفا به بارگذاری چند توئیت، افکار عمومی را اقناع نمی‌کند. رئیس جمهور در روزهایی که جامعه برای طرح های راهگشا و وعده های ضدتحریمی انتظار می کشد، از سخن گفتن با مردم طفره می رود و برنامه گفتگوی زنده ی خود را به زمان دیگری موکول می کند.

دراین شرایط چه کسی باید مردم را آرام کند و پاسخ سوالاتشان را بدهد؟‌ با این جهش سرسام آور مسکن، لازم است وزیر به مردم توضیح دهد چه طرحی برای اجرا دارد و از اقداماتی که تا کنون برای مهار قیمت مسکن صورت گرفته گزارش دقیقی ارائه کند. روند افسارگسیخته قیمت ها کمر مردم را شکسته است و وزیر صنعت و تجارت باید به میان مردم بیاید و تصمیات گرفته شده برای کاهش التهاب در خرید و فروش کالا را تشریح کند. وزیر اقتصاد و مسئولان بانک مرکزی و تمام مدیرانی که در اقتصاد کشور دخیل هستند باید به طور مستمر با مردم گفت و گو کنند تا اقشار مختلف جامعه از میزان کار و تلاش بی وقفه مسئولان امر، مطلع شوند.

درواقع کمترین کار مسئولین در این روزها سخن گفتن با مردم و ارائه راهکار برای عبور از تنگناهاست. آیا انتظار زیادی است؟! متاسفانه این روزه‌ی سکوت، به جامعه نخبگانی نیز سرایت کرده و حتی فعالان سیاسی نیز دچار سکوت شده اند که می‌طلبد در کنار مسئولین، نخبگان و صاحب‌نظران و کسانی که دارای تریبون هستند نیز به میدان آمده و به تبیین شرایط اقتصادی کشور بپردازند.

ضرورت استفاده از نظرات نخبگان در تصمیمات اقتصادی

البته ذکر این نکته ضروری است که در کنار لزوم گفت و گو با مردم و رسانه ها، دولت باید خلاء نظرات علمی و کار کارشناسی در حوزه اقتصاد را پر کند. درواقع عدم حضور کارشناسان خبره‌ی اقتصادی در بدنه تصمیم‌گیری دولت و استفاده از نظرات آنها انتقادی است که به مجموعه دولت وارد است. از همین رو لازم است دولتمردان، با بهره گیری از اساتید و نخبگان دانشگاهی و همراهی آنها، تصمیمات علمی و شجاعانه ای، به دور از فضای احساسی برای نجات اقتصاد کشور اتخاذ کنند.

بدون شک مردم وقتی از مجموعه تصمیم‌گیران حاکمیت، تلاش و کار خستگی‌ناپذیر را مشاهد کنند با مسئولان همراه می شوند و تاییدشان می‌کنند، ممکن است برخی مشکلات معیشتی نیز در کوتاه مدت حل نشود، اما همین قدر که مردم بدانند مسئولان وارد میدان کار هستند، بسیاری از آثار روانی ناشی از التهابات فضای اقتصادی کاهش پیدا میکند.

غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
0
جی داره بگه . به جز یک سری حرف های ... روحانی نمیتوانی سریعا برو کنار اجازه بده افراد دلسوخته و کاری و با تجربه و اقتصاد دان وارد گود شوند ... الان میبینی هیج کاری برای احیا کارخانه جات و رفع بیکاری و رفع گرانی و ... نشده است.
روحانی برو کنار اجازه بده افراد تازه نفس و زبده بیایند و اگر خودت هم جبزی بلد بودی با انها مشورت کن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
0
ایشان صحبت هم کنند مگر میشود این فلاکت اقتصادی را با این مدیران چهل ساله ....درست کرد؟
ناشناس
|
France
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
0
برنامه آن ... که خدا از سر تقصیراتش نگذرد در حال اجراست.....
مازندرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
1
دیگر احتیاج نیست روحانی صحبت کند جهانگیری هر ساعت وزمان در دسترس است ومصاحبه برای هر موضوع یک انشاء می نویسند ارز وبقیه حتی به حای وزیران وغیره .....ملت به رییس جمهور رای دادن یا جهانگیری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
اقای روحانی په بگوید.انچه را بگوی که بک اقلیت تمایت خواه می خواهد و با انچه را که واقعیت جامعه است.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
France
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
بسبک خود روحانی .... بجهنم که هیچ چیز نمیگوید لابد دلواپس اوضاع شده رفته یک جای گرم که نلرزد !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار