کد خبر: 919353
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
آیا زمان پایان تفکیک علوم دانشگاهی نرسیده است؟
در سال ۱۳۶۴ و به دلایلی، تلاش‌هایی در بدنه وزارت بهداشت کشور مبنی بر جداسازی آموزش پزشکی از سایر رشته‌های علمی وزارت علوم آغاز شد که این رویه تاکنون پا برجا مانده است.
ابراهيم مشيريان
در سال ۱۳۶۴ و به دلایلی، تلاش‌هایی در بدنه وزارت بهداشت کشور مبنی بر جداسازی آموزش پزشکی از سایر رشته‌های علمی وزارت علوم آغاز شد که این رویه تاکنون پا برجا مانده است.
تقریباً در اکثر دانشگاه‌های بزرگ دنیا بخش پزشکی و غیرپزشکی در کنار یکدیگر هستند، زیرا علوم قابل تفکیک نیست. بسیاری از مسئولان در خصوص دلیل جدا شدن رشته‌های علوم پزشکی و رشته‌های وابسته به آن از دانشگاه‌های وزارت علوم، کمبود پزشک را عامل اصلی می‌دانند، اما وزارت بهداشت دانشجویان کمی را جذب می‌کند. از طرف دیگر مسئولان وزارت بهداشت معتقدند آموزش پزشکی دچار اخلال شده است. وزارت علوم هم از طرف دیگر از یک امکان هم‌افزایی محروم شده؛ بنابراین برای توسعه علمی بیشتر کشور، توسعه فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، ارتقای کیفیت آموزش و کاهش برخی هزینه‌ها این دو باید با یکدیگر ادغام شوند.
دفاع معین از ادغام
در سال ۱۳۹۴ مصطفی معین، وزیر اسبق علوم که خود پزشک است، در رابطه با اشکالات تفکیک رشته‌های پزشکی و... ضمن مخالفت با این رویه گفت: «من جدا شدن آموزش علوم پزشکی از وزارت علوم را مثبت ارزیابی نمی‌کنم. به نظر من اگر این ایده در یکی، دو استان پیاده می‌شد و پس از ارزیابی، چنانچه نتایج به دست آمده مثبت و قابل دفاع بود به سطح ملی آمده و در سطح کشور گسترش پیدا می‌کرد، بهتر و قابل دفاع بود. چون همه شاخه‌های علوم، از یک ریشه و یک ساقه برخوردارند.» سخنان معین اولین و آخرین مخالفت‌ها با این رویه نبود و در ۳۰ سال گذشته تعداد زیادی از اساتید و مدیران دانشگاهی نیز به این موضوع اعتراض کردند.
پزشکان ناراضی‌اند
این موضوع البته در بین جامعه پزشکی کشور مخالفان سرسختی دارد که به لطف آن‌ها این رویه همچنان پابرجا باقی مانده است.
برای مثال اکبر رنجبرزاده نایب رئیس سابق کمیسیون بهداشت در این باره به رسانه‌ها گفت: جدا کردن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم یک اقدام کاملاً غیرعلمی، نسنجیده و تضعیف‌کننده علوم و آموزش پزشکی محسوب می‌شود. این اقدام یک چرخش و عقبگرد به گذشته است که به صلاح و مصلحت آموزش پزشکی، علوم پزشکی، جامعه پزشکی و تحقیق و پژوهش و آینده این علم نیست.
در حالی که مخالفان ادغام از عقبگرد در این حوزه و بازگشت به اصول اولیه هراس دارند، موافقان این مسئله که تقریباً شامل همه مدیران و مسئولان دانشگاهی غیرپزشکی است، این رویه را مخالف رویه‌های جهانی توصیف می‌کنند که به توزیع بی‌عدالتی و تبعیض در حوزه‌های آموزشی منجر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر