کد خبر: 919179
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
گزارش «جوان‌آنلاین» از بنرهای پرحاشیه‌ شهرداری
در روزگاری که بسیاری از مفاهیم اخلاقی و اجتماعی از طریق شبکه های اجتماعی با زبان ساده در اختیار عموم مردم است چه نیازی به استفاده از عبارات گنگ و چند پهلو در بیلبوردهای شهریست؟

سرویس اجتماعی جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: زیباسازی شهری تهران در یک سال گذشته با حواشی فراوانی روبرو بوده و تغییرات زیادی را به خود دیده است. در واقع آنچه این روزها در زیباسازی شهر به چشم می‌آید حکایت از روزمره‌گی‌ای دارد که عاری از خلاقیت، نوآوری و کارهای جهادیست. این مسئله در حوزه تبلیغات محیطی به ویژه بیلبوردهای شهری، چه در طرح و چه در محتوا، بیشتر نمود دارد. در این تبلیغات دیگر خبری از تبلیغات جذاب اجتماعی و مناسبتی درسطح شهر نیست.
 
لزوم شفاف سازی در روند واگذاری طراحی تبلیغات محیطی
در چند روز اخیر شهرداری تهران به بهانه ایجاد کمپینی بنام "گفت‌وگو" در اکثر بیلبوردهای خیابانی، تبلیغی را برای مردم به نمایش گذاشته که سوای محتوای گنگ و نامفهوم آن دارای گرافیکی بسیار سخیف و پیش پا افتاده است. در زمانی که با پیشرفت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، خلاقیت و جذابیت حرف اول را در طراحی می‌زند، نوع گرافیک بیلبوردهای جدید شهرداری بیشتر به اسلایدهای پاورپوینتی و یا نقاشی‌های کودکانه که با نرم افزار پینت کشیده شده، شبیه است که کاملا ناشیانه طراحی و در سطح وسیعی از اماکن عمومی شهر نصب شده است. به عنوان مثال تِم عامیانه رنگ و فونت "ابجد" که دراین طراحی به چشم می‌خورد دیگر به تاریخ پیوسته و بعید است گرافیستی جزء گرافیست مستندهای تاریخی، آن هم به ندرت، از آن استفاده کنند!
 
"گفت‌وگو" و دیگر هیچ!
این تبلیغات محیطی با مضامین اجتماعی را میتوان در گذر از خیابان‌های پرجمعیت تهران به چشم دید. بیلبوردهایی که فضای تبلیغاتی شهر را از آن خود کرده و به جز ظاهر، در محتوا نیز به شعور مردم توهین می‌کند. اگر از گرافیک قدیمی آنها بگذریم، محتوای این بیلبوردها نیز قابل تامل است، بنرهایی با مضمون گفتگو! اما هدف این بیلبوردها چیست؟ قراراست با کی گفت‌وگو کنیم؟ چطور گفت‌وگو کنیم؟ کجا گفت‌وگو کنیم؟ با چه کسانی گفت‌وگو کنیم؟ و از همه مهم‌تر چرا گفت‌وگو کنیم؟

درواقع اصولا منظور شهرداری از متون درج شده در بیلبوردها مفهوم نیست و اگر یکی از این بیلبوردها را در بزرگراه های تهران مشاهد کردید باید با توقف کامل خودرو، چند دقیقه ای به تدبر در مفهوم عبارات آن بپردازید! به صورتیکه یکی از کاربران توئیتر در صفحه خود نوشته است: "من که نفهمیدم شهرداری تهران چه میخواهد بگوید، اگر کسی فهمید برای من و دوستان توضیح بده ممنون میشم!"
 
ازاین رو لازم بود شهرداری، اول با مقدمه چینی و یا اطلاع رسانی و حتی با تک جملات در بیلبوردها از کمپین گفتگو و منطق آن رونمایی می‌کرد تا مخاطب کمی با بیلبوردهای نصب شده و اهداف آن آشنا شود.

به هر حال انتظار از شهرداری برای کارهای خلاقانه بسیار بیش از آن است که مشاهده می‌شود و در این بین توجه به تبلیغات محیطی، امری است که باید سازمان زیباسازی شهرداری تهران، برای محتوا و گرافیک نقش بسته در سطح شهر اهمیت بیشتری قائل شود. همچنین در روزگاری که بسیاری از مفاهیم اخلاقی و اجتماعی از طریق شبکه های اجتماعی با زبان ساده در اختیار عموم مردم است چه نیازی به استفاده از عبارات گنگ و چند پهلو در بیلبوردهای شهریست؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
1
0
سلام
دوست عزیز اگر شما نفهمیدید مفهوم آن نیست که بقیه مردم از آی کیو پایین بهره برده باشند
این تبلیغ خیلی خیلی برای ما افراد عامی به اصطلاح مشخص و مفهوم است
منظور دنیای الکترونیک است که خانواده ها را سرگرم خود کرده و از زبان همان کودک با همان عبارات می گوید که با چه کسی در جمع خانواده و با چه چیزی صحبت کنیم
معضلی که هم اکنون در تمامی خانواده های ایرانی وجود دارد چیزی به نام موبایل و یا اینترنت که تمامی وقت افراد را می گیرد
جوانان امروز درواقع در دامان خانواده تربیت نمی شوند چیزی به عنوان تربیت فرزند دیگر وجود ندارد
در خانواده مشاوره و راهنمایی نمی شوند و دیگر در خانواده به این چیزها نمی پدازند
کودکی که دائم در جرو بحث های والدین و یا خواهر و برادر هست و هرکس در لاک خودش می باشد چه چیزی را باید تجربه کند
چه چیزی را یاد بگیرد
آداب و معاشرت از که باید یاد بگیرد
پس این بیلبورد علیرغم اینکه شما می گویید نفهمیدید نشان از این دارد که شما نیز درگیر همین دنیای مجازی و اکلترونیک هستید و مغزتان را به فکر کردن وا نمی دارید تا معنی عبارتها را درک کنید
فقط خواستید ایراد بگیرید
عموجان بنظر من کمی بیش از حد انصاف نیمه پر لیوان را هم ببین
پاسخ ها
محمد
| Canada
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
دوست عزیز و گرامی نظر شما محترمه اما از دید من که یه گرافیست هستم و چالش های طراحی رو بلدم متن نویسنده کاملا درست هست! این طرح برای مجله های کومیک حداقل 60-70 سال پیش امریکا هست و خیلی هم بی ضابطه و چرک ازش استفاده شده، جوری که نه تو نگاه اول که توی نگاه صدم هم چشم رو به خودش جلب نمیکنه! این که منطق نمیشه که هر کی یه لپتاپ بذاره جلوی خودش فتوشاپ باز کنه بشه گرافیست! پس خلاقیت بصری و تصویرسازی کجا میره این وسط!؟!؟!
التماس تفکر!!!
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
با سلام
بنظر میرسد که اصلاح طلبان در این اوضاع خراب و نابسامان اقتصادی چون راه حل کاربردی ندارند فقط متوسل به گفتگوی ملی شده اند و قصد دارند با مطرح کردن و آوردن خاتمی به صحنه و گفتمان ملی راه حل را از او بخواهندو این بیلبوردها هیچ معنای دیگری ندار.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار