کد خبر: 919141
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
دنیای مجازی کمکی در ارتقاء عزت نفس جوانان نمی‌کند
در عصر دیجیتال می‌توان گفت هر ثانیه تکنولوژی در حال تغییر و پیشرفت است. امروزه اگر کسی بخواهد هر وسیله‌ای بخرد، از طریق اینترنت و مجازی سفارش می‌دهد و فردای آن روز کالا درب منزل است، حتی برای فروش کالا هم می‌توان از اینترنت کمک گرفت و این فرایند را به صورت مجازی انجام داد. میخواهند فیلم ببینند؟ با استفاده از اینترنت فیلم مورد نظر را جستجو کرده و میبینند! دیگر منتظر زمان پخش فیلم نمی‌شوند. می‌خواهند سریال ببینند؟ سریع سریال را به جلو میزنند؛ دیگر لازم نیست یک هفته منتظر بمانند برای قسمت بعدی. به نظر شما اینگونه نیست؟ حتی کسانی هستند که کل فصل سریال را به جلو میزنند که فقط ببینند آخر سریال چه می‌شود؟!
ساجده براتی

سرویس سبک زندگی جوان‌آنلاین: باتوجه به گسترش وسایل ارتباطی عصر حاضر و در دسترس بودن این ابزار‌ها برای همگان، خانواده‌ها باید حساسیت بیشتری در مورد شیوه استفاده از فضای مجازی نشان دهند، اما برعکس آن‌ها نسبت به استفادهی فرزندانشان از تکنولوژی؛ مقاومت کمتری نشان داده و محدودیتی قائل نمیشوند. آن‌ها فکر میکنند محدود کردن آسیب زا است و فرزندشان را از دنیای روز دور می‌کند.
مشاوران خانواده در این زمینه به عدم اعتماد به نفس در جوانان اشاره می‌کنند و می‌گویند: درحال حاضر نسلی داریم که با عزت نفس پایین پیش به سوی بزرگ شدن است. فرزندان ما راه‌های مقابله با استرس و فشار را نمی‌دانند. مشکل صبر نداشتن را هم میتوان به این مسئله اضافه کرد، نوجوانان و حتی جوانان در دنیای "درخواست– پاسخ فوری" بزرگ می‌شوند.
نیاز به هرچیزی؛ و به محض درخواست، پاسخ فراهم است! روانشناسان به این امر ارضاء فوری میگویند. جوانان میخواهند قراری دوستانه یا کاری بگذارند؛ اما نیازی نمی‌بینند تا یاد بگیرند چگونه سر صحبت را باز کنند. دیگر لازم نیست مهارت صحبت کردن و شروع به صحبت را یاد بگیرند و تمرین کنند. وقتی میگویند "بله" شاید منظورشان "نه" بوده است و خیلی راحت آن حرف را در موقعیتی دیگر تغییر می‌دهند. دیگر هیچ اصولی وجود ندارد. هنگامی که دارند با طرف مقابل صحبت می‌کنند، با گوشی همراهشان کار می‌کنند و از نظر خودشان اینچنین جلوه می‌دهند که من خیلی معرکهام! و دیگر لازم نمی‌بینند روش‌های مقابلهی اجتماعی را یاد بگیرند.

رضایت از زندگی با صبور بودن
یک دکتر روانشناس آلمانی می‌گوید: جوانان در عصر دیجیتال هرچیزی را می‌توانند سریعا بدست بیاورند بجز دو مورد. بجز رضایت از شغل و تقویت رابطه. برای این موارد نرم افزاری وجود ندارد. این‌ها فرایند‌های آرام، پیچ و خم دار و سخت است. اگر با دانشجویان دانشگاه‌های معتبر که فارغ التحصیل شده و به تازگی وارد بازار کار شده‌اند ملاقات کنید، و از آن‌ها بپرسید اوضاع چطور است؟ میگویند: کار جالبی نیست و باید استعفا بدهم. دانشجویانی که در دوران دانشجویی خارق العاده و سخت‌کوش بوده‌اند اکنون در عرصه کاری که صبر می‌طلبد خود را بی فایده احساس می‌کنند و به دنبال کاری زود بازده هستند.
این دیدگاه کاملا مصداق این است که جوانان پایین یک کوه ایستادهاند و از پایین به بالا نگاه می‌کنند. آن‌ها مفهوم انتزاعی تأثیرگذاری را اینطور شناختهاند که میخواهند در رأس دنیا باشند، که همان قلهی کوه است. ولی آن‌ها قضیه اصلی یعنی خود کوه را نمیبینند. مهم نیست که از کوه آرام یا سریع بالا بروند فقط باید بدانند که مسیری به نام کوه وجود دارد و در گذر از این مسیر است که مفهوم صبر را یاد می‌گیرند.

صبر در قرآن
در باب ارزش والای صبر همین بس که واژه صبر و مشتقات آن ۱۰۳ بار در قرآن به کار رفته است که نشان از اهمیت ویژه این حرکت اخلاقی از دیدگاه دین مبین اسلام و قرآن کریم دارد. در آیات متعددی با عبارت «الله مع الصابرین»، «إنّ الله یحبّ الصابرین» و عبارات دیگر به مردم م‍ژده می‌دهد که خداوند با صابران همراه است و آنان را بسیار دوست دارد. همینطور امیرمؤمنان علی علیه‌السلام موقعیت صبر را در برابر ایمان، همانند موقعیت سر نسبت به بدن می‌دانند.

ارکان مهم و حیاتی
بعضی ارکان واقعا مهم و حیاتی هستند. مثل صبر که از ارکان ایمان نیز به شمار می‌رود و یا مثل تحقق شغل، عشق به زندگی، اعتماد به نفس، هرکدام از این‌ها یک مهارت است که همگی زمان بر هستند. این مسائلی سخت و طولانی و پر زحمت است و اگر فردی در این زمینه‌ها از کسی کمک نگیرد، و مهارت کمک کردن از بقیه را یاد نگیرد، از کوه سقوط میکند و یا در بدترین شکل ممکن، شاهد افزایش افراد افسرده در جامعه می‌شویم و در بهترین شکل ممکن نسل کاملی که در حال بزرگ شدن و طی کردن مراحل زندگی هستند، اما هرگز از زندگی لذت نمیبرند. آن‌ها هرگز به یک لذت عمیق و حقیقی در زندگی یا در شغلشان نمی‌رسند. فقط زنده بودن و روزمرگی برایشان رضایت بخش است.
نکته قابل توجه که در این مورد می‌توان به آن اشاره کرد محیط پیرامون است. باید فرزندان از دوران تحصیل، رفتار‌ها و مهارت‌های اجتماعی را آموزش ببینند و به آن‌ها کمک شود تا اعتماد به نفسشان ساخته شود. باید مهارت‌های همکاری با یکدیگر را یاد بگیرند تا برچالش‌های یک دنیای دیجیتال غلبه کرده و تعادل پیدا کنند. جوانان باید یاد بگیرند دنیای مجازی به آن‌ها کمکی نمی‌کند، باید یاد بگیرند که به ارضاء فوری نیازهایشان غلبه پیدا کنند و خوشحال باشند از اینکه با سختی و با پشتکار کار می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار