کد خبر: 919127
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی پیچیده‌تر شد
یک ماه از دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی در سنگاپور می‌گذرد که پیونگ یانگ پس از تخریب تاسیسات هسته‌ای خود و انجام برخی تعهداتش اکنون به‌دنبال راستی‌آزمایی آمریکایی‌ها برآمده است و شرطی را برای واشنگتن تعیین کرده است.

جوان آنلاین: یک ماه از دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی در سنگاپور می‌گذرد که پیونگ یانگ پس از تخریب تاسیسات هسته‌ای خود و انجام برخی تعهداتش اکنون به‌دنبال راستی‌آزمایی آمریکایی‌ها برآمده است و شرطی را برای واشنگتن تعیین کرده است.
از این‌رو «کیم هونگ گول» رییس شورای ملی همکاری و آشتی کره‌شمالی گفت، پیونگ یانگ انتظار دارد برای کامل شدن خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره‌‌کره، حداقل بخشی از تحریم‌ها علیه کره‌شمالی 
لغو شود.
 رییس شورای ملی همکاری و آشتی کره‌شمالی افزود: در گذشته کره‌شمالی بر انجام مذاکرات صلح پافشاری می‌کرد اما اکنون خواستار اعلام پایان جنگ کره بوده و مایل است این امر هرچه زودتر رخ دهد و فقط پس از آن می‌توان روند غیر هسته‌ای کردن را به پیش برد. پیونگ یانگ بر آن است که گذشت‌های کافی انجام داده و حالا در انتظار اقدامات متقابل است.
کیم هونگ گول افزود: لازم است پکن به روند تدارکات و مذاکرات برای اعلام پایان جنگ کره بپیوندد. به گفته وی، همچنین چین باید به مذاکرات صلح بپیوندد تا روند غیرهسته‌ای کردن شبه‌جزیره‌کره تثبیت شود.
اعلام پیش‌شرط پیونگ یانگ برای غیر هسته‌ای شدن در شرایطی است که طی بزرگ‌ترین عملیات تخریب تاسیسات هسته‌ای، کره‌شمالی انهدام بخش‌های مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای موشکی و تخریب ساختمان اصلی، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای خود را در 24 جولای (2 مرداد) کلید زد. به نظر می‌رسد در وضعیت جدید برای رسیدن به اعتماد متقابل، پیونگ یانگ قصد دارد صداقت طرف مقابل یعنی آمریکا را در برداشتن تحریم‌ها بسنجد و گام‌های بعدی را در مسیر خلع‌سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره‌کره، بر اساس اقدامات آن‌ها بر‌دارد.
مذاکره تاریخی سران آمریکا و کره‌شمالی بر سر موضوع خلع‌سلاح‌هسته‌ای کره‌شمالی در ازای دریافت تضمین‌های امنیتی و مشوق‌های اقتصادی ماه گذشته در سنگاپور صورت گرفت. مقامات پیونگ یانگ در این دیدار اعلام کردند به خلع‌سلاح یکباره تن نخواهند داد و خواهان فرمولی 
گام به گام هستند.
  دولت آمریکا در این دیدار تاکید دارد بدون خلع‌سلاح کره‌شمالی امتیاز خاصی به این کشور نخواهد داد و فشارهای تحریمی را حفظ خواهد کرد. ناظران این مذاکرات را پیچیده و دشوارتوصیف کردند.
نکته‌ای که در این دیدار مورد اهمیت بود این است که دوطرف تا چه حد آمادگی دارند که از مواضع خود عقب‌نشینی کنند یا اینکه چه امتیازاتی به یکدیگر بدهند و آیا این گفتمان‌ها برد-‌برد است یا خیر. موضوعی که هنوز مشخص نیست.
با توجه به پیشینه، تاریخ رفتار و روابطی که آمریکا تاکنون از خود نشان داده است به‌ویژه از شخص ترامپ که در مدت ریاست‌جمهوری‌اش اقداماتی مبتنی بر کارشکنی، خروج از توافق‌ها و قراردادها و تخطی از تعهدات انجام داده، نگاه خوش‌بینانه‌ای به این دیدار 
دو جانبه وجود ندارد و توافق هسته‌ای آمریکا و کره‌شمالی زیر سایه سنگین برخی توافقاتی که تا کنون از آن خارج شده است(برجام) 
قرار دارد. 
قبلاً  دونالد ترامپ در سخنانی  قبلاً به این موضوع اشاره کرده است که به فکر انجام قراردادی با کره‌شمالی است که بتواند همانند برجام از آن خارج شود. این نوع گفتمان‌ها از سوی آمریکا موجب شده است تا 
شک و تردیدهایی در این زمینه رخ دهد کمااینکه در جی هفت هم موضوع بی‌تعهدی آمریکا را در امضای بیانیه پایانی نشست کانادا دیدیم و دونالد ترامپ ساعتی پس از دادن تعهد، امضای خود را پس گرفت.
با بدعهدی‌هایی که آمریکا از خودش نشان داده است باید پرسید آیا آمریکا با این‌گونه رفتارها می‌تواند در شبه‌جزیره موفق عمل نماید یا اینکه این منطقه را به استیصال و ناآرامی خواهد کشاند. بهتر است بدانیم که به وعده و وعیدهای قدرت‌های بزرگ در عرصه بین‌الملل نباید اعتماد کرد و در زمان گفت‌وگو با آن‌ها باید به گونه‌ای رفتار کرد که بتوان خواسته‌های خود را دنبال کرد.
خلع‌سلاح هسته‌ای و اتمی کره‌شمالی و خروج نیروهای آمریکایی از شبه‌جزیره از مهم‌ترین موارد عنوان شده در این مذاکرات بود که شاید در کوتاه‌مدت محقق نشود. برنداشتن گامی جدی از سوی آمریکا برای رفع تحریم‌های اقتصادی که کره‌شمالی تعیین کرده است می‌تواند باردیگر دو کشور را وارد فضای تنش‌زایی کند که سال گذشته شاهد آن بودیم. تنشی که دو طرف علاوه‌بر دادن الفاظ زشت به یکدیگر، کشورهایشان را به پرتاپ موشک و یا  فشار دادن دکمه موشک‌های هسته‌ای 
تهدید می‌کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار