کد خبر: 918768
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
استاد دانشگاه شهیدبهشتی گفت: آمایش سرزمین سندی است که به موجب آن همبستگی، وحدت ملی، یکپارچگی سرزمینی و وحدت اقوام ایرانی تقویت می‌شود و این امری مستمر و محصول کار مشترکی دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی و کارآمدترین دستگاه در ستاد دولت است.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، محمد حسین شریف‌زادگان در نشست هم‌اندیشی و تبیین ابعاد و ضرورت‌های آمایش سرزمین استان کردستان که در محل استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان مهد فرهنگ، عرفان، ادبیات،  موسیقی و قسمتی از فرهنگ سرزمین ایران است.

وی با بیان اینکه افراد، گروه‌ها اجتماعی مختلف و سازمان‌های دولتی دیدگاه‌های متفاوتی از  آمایش سرزمین دارند، افزود: متاسفانه بعد از ۴۰ سال در ایران هنوز ما از مقوله شناخته شده آمایش سرزمین تفکرات مختلفی داریم.

وی خاطرنشان کرد: امر همگرایی و هم رأی بودن در برنامه‌ریزی مهم است برای اینکه به توسعه دست یابیم، ذینفعان توسعه باید به همگرایی برسند در غیر این صورت دچار اختلال در روند کار خواهند شد.

شریف‌زادگان به اهداف آمایش سرزمین گریزی زد و گفت:  تدوین سند ملی که محصول هم رأی است به عنوان عالی‌ترین سند استراتژیک فضایی دراز مدت توسعه فضایی به منظور مشارکت همه ذینفعان توسعه در سازمان توسعه فضایی کشور عنوان شده است.

وی تصریح کرد: هدایت و مدیریت سازمان توسعه فضایی ایران، الزامات توسعه فضایی اقتصاد مقاومتی، تحقق توسعه درونزا، ایجاد تعادل و توازن در توسعه فضایی محور در شرق و غرب کشور و ایجاد تعادل و توازن منطقه‌ای در ایران از جمله این اهداف است.

وی با بیان اینکه خشکسالی، اشتغال، مخاطرات زیست محیطی و کم آبی از جمله چالش‌های مهم کشور است، تصریح کرد: استان کردستان حدود ۲۲ درصد نسبت به ۴۹ سال گذشته از لحاظ بارندگی وضعیت مثبتی دارد، اما در آینده خطر خشک سالی برای این منطقه پیش‌بینی می‌شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی اصول آمایش سرزمینی را اصل وحدت و یکپارچگی سرزمین، اصل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، تاثیر روابط بیرونی و درونی اقتصاد، کاهش نابرابری و ایجاد فضایی برای رشد کشور و کاهش محرومیت شهر و روستا  عنوان کرد.

شریف‌زادگان با بیان اینکه متاسفانه در کردستان تمام شاخص‌های نابرابری در فقر درآمدی و فقر چندبعدی پایین است، تاکید کرد: باید آمایش سرزمینی این فقر نابرابری در کردستان را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: آمایش سرزمین سندی است که به موجب آن همبستگی، وحدت ملی، یکپارچگی سرزمینی و وحدت اقوام ایرانی تقویت می‌شود و این امری مستمر و محصول کار مشترکی  دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی و کارآمدترین دستگاه در ستاد دولت است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اعلام اینکه آمایش سرزمین مربوط به سطح ملی است، اظهار داشت: آمایش سرزمین برای توسعه کشور و ساختن آینده است، آینده‌ای که وحدت سرزمین، وضعیت اقتصاد و آسایش مردم بیشتر و بهتر شود.

شریف‌زادگان با اشاره به اینکه اختیار آمایش سرزمین طبق دو اصل ۱۳۴ و ۱۲۷ در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار گرفته خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین سندی ملی است که برنامه چشم‌انداز بلند مدت را تداعی و استراتژی سرزمین را  به منظور ارتقاء و بهره‌وری از ظرفیت‌های نسبی سرزمین معرفی می‌کند.

وی تصریح کرد: اسناد آمایش ملی به عنوان ضوابط و مقررات بررسی تنظیم بازار با فرض شکست بازار و عدم کارآیی آن مبتنی بر امر و نهی، تشویق و ترغیب است.

شریف‌زادگان افزود: سابقه آمایش سرزمینی در ایران نشان می‌دهد که ذینفعان اصلی آمایش سرزمین روی افق زمانی آن سطح بندی برنامه‌ای، کاربرد آمایش سرزمینی، میزان پرداختی به مسائل خرد و کلان و یا بخشی بودن آن اختلاف نظر  دارند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی به مشکلات موجود کشور اشاره کرد و گفت: ساخت و فضای کشور به طور واضح بیانگر اختلاف نواحی شهری و روستایی است.

وی گفت:‌شرایط اجتماعی قومی و فرهنگی مناطق یکپارچه‌سازی فضا و وحدت ملی عمدتا به فراموشی سپرده شده است، تخریب منابع طبیعی و استفاده نابجا از فضای اکولوژیک و بهره‌برداری بیش از حد از طبیعت عمده‌ترین مشکلات است.

شریف‌زادگان در پایان اذعان کرد: در باره نظام برنامه‌ریزی کشور همه ما در حال اشتباه هستیم در حالی که این مهم در تمام دنیا حل شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر