کد خبر: 918753
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶
گزارش نقادانه «جوان آنلاین» از سریال «پدر»
سکانس‌های باور ناپذیر و قصه‌ی تکراری ما را بدین جا می‌رساند که ملتمسانه از سیما بخواهیم باز هم جومونگ و یوزارسیف را پخش کند!
محمد صادق عبداللهی

جوان آنلاین: «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیق و تهیه کنندگی حامد عنقا جدیدترین سریال سیماست که تقریبا یک هفته‌ایست از قاب تلویزیون بر سفره مخاطبین نشسته است. ژانر فیلم ظاهرا «خانوادگی» است اما چند قسمتی از فیلم نگذشته مشخص شد خانوادگی نه، «فراتخیلی» است!

از صحنه‌ی پریدن شخصیت اصلی داستان، حامد، از طبقه سوم ساختمان که تنها منجر به شکست دست او شد(!) که بگذاریم، این سریال صحنه‌های بسیاری دارد که نه در واقعیت قابل تحقق است و نه در باور کسی می‌گنجد!

«خانوادگی» یا «فرا تخیلی»؟!

به عنوان نمونه در قسمت‌های اخیر نقش اول زن سریال، لیلا، که عاشق حامد شده است در اولین برخورد با پدر حامد چنان به التماس برای پذیرفتن درخواست ازدواج با حامد افتاده بود که گویی دختر ایرانی هیچ عزت و منزلتی نداشته و حاضر است برای بدست آوردن عشقش ملتمسانه به پای پدر شوهر خود بیفتد و در نخستین دیدار با اشک و زاری و گریه به او بگوید سه شب است از خانه فرار کرده و حاضر است برای بدست آوردن پسر او هر کاری انجام دهد!

مشغول به کار شدن حامد، با پدری میلیاردر و خیر، در کارواش و دعوای او و پرداخت چکی صد میلیونی جهت کسب رضایت شاکیان نیز از دیگر سکانس‌های فراتخیلی این سریال بود که اعتراضات زیادی را به همراه داشت.

شاید در دفاع از فیلم گفته شود هر کدام از این موارد، مصداق‌های عینی و واقعی نیز در جامعه دارد و حتی برگرفته از زندگی حقیقی نویسنده است.

«خانوادگی» یا «فرا تخیلی»؟!

حتی اگر این استدلال را بپذیریم و یا آنکه کارگردان اعلام کند، فیلم کاملا زائده‌ی تخیل وی است باز هم نمی‌توان بر نقدی که بیان شد خط کشید چرا که باور پذیر ساختن قصه و حوادثی که در جریان فیلم بر شخصیت‌ها می‌گذرد هنری است که توقع می‌رود فیلم‌نامه نویسی که برای چندین میلیون مخاطب دست به قلم شده است، آن‌ را رعایت کند، که متاسفانه احساس می‌شود در نوشتن این سریال عرقی برای این هنر ریخته نشده است!

اگر نگاهی به فیلم‌های تخیلی هالیوود، همچون ترمیناتور، چهار شگفت انگیز و امثالهم بیندازیم، با وجود اینکه بسیاری از صحنه‌های تصویر شده در آن‌ها هیچ گاه نمونه حقیقی و واقعی حتی در خواب هم نخواهند داشت اما چنان باورپذیرند که پس از دیدن فیلم مخاطب تلاش می‌کند ادای آن‌ها را در بیاورد و صحنه‌ها را شخصا بازآفرینی کند.

برداشتی آشکار از سینمایی «دلشکسته»

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شده کپی برداری ایده این سریال از فیلم سینمایی «دلشکسته» نیز از جمله انتقاداتی است که توسط مخاطبین به کرات بیان می‌شود.

«خانوادگی» یا «فرا تخیلی»؟!

«دل شکسته» فیلم سینمایی به کارگردانی و نویسندگی علی روئین‌تن است که در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. این فیلم نیز همانند «پدر» داستان دلبستگی دو جوان با طرز فکر متفاوت و از دو خانواده مختلف است که به اجبار استاد مجبور به ارائه پایان‌نامه‌ای مشترک می‌شوند و از این طریق به یکدیگر دلبسته می‌شوند.

فریاد کاربران فضای مجازی بر سر کارگردان

ضعف‌های فیلم‌نامه این سریال و الگوبرداری آن از فیلم «دلشکسته» صدای کاربران فضای مجازی را نیز در آورده و در روزهای اخیر پس از به نمایش درآمدن سریال علاوه بر داب‌اسمش‌هایی که بر اساس صحنه‌های این سریال ساخته شد، در توئیتر نیز توئیت‌های بسیاری در این خصوص منتشر گردید.

به عنوان مثال کاربری با نام «شقایق منطقی» در صفحه شخصی خود نوشته است: «می‌خواهید اعصابتان خرد شود؟ این شب‌ها سریال...پدر ببینید. یک کپی ناشیانه مبتذل از فیلم سینمایی...دلشکسته.»

کاربری دیگر با نام «آغه گلی» نیز توئیت کرد: «پسره بچه مثبت، بخاطر اینکه دست نامحرم بهش نخوره، خودشو از پنجره پرت میکنه پایین. دخترم عاشقش میشه میره ازش خواستگاری میکنه، عروسی میکنن. پسره میمیره دختره میمونه با یه بچه. اااااوققق»

«ابوالفضل مظاهری» نیز با اشاره به لحظه بیرون پریدن حامد از پنجره طبقه سوم دانشگاه نوشت: «جابه‌جایی مرزهای تخیل در یک درام اجتماعی! عوامل این فیلم دقیقا در کدام دانشگاه تحصیل کردند؟!»

«خانوادگی» یا «فرا تخیلی»؟!

«جواد جلالی» نیز توئیت کرد: «لطفا دفعه بعد، فیلمنامه سریال‌هاتون رو ندید یه دختر 16 ساله، فانتزی‌هاش رو بنویسه!»

«حسن اجرایی» نیز نوشت: «می‌دونستید آقازاده‌ها انقد خوبن که میرن کارواش کار میکنن؟ نمیدونید؟ سریال پدر ببینید از تلویزیون.»

«بلو آرمین» نیز نوشت: «دارم سریال پدر رو می‌بینم به نظرم سازندگان این سریال یا تا حالا پاشون رو تو دانشگاه نذاشتن یا خیلی وقته وارد دانشگاه نشدن وگرنه نشون دادن این حجم از تصاویر غیر واقعی از محیط دانشگاه و روابطش چه دلیلی می‌تونه داشته باشه؟!»

جذب یا فراری دادن مردم؟!

متاسفانه اشتغال تلویزیون به ساخت اینگونه فیلم‌ها و سریال‌ها حکایت از آن دارد که صداوسیما شناختی از تغییرات ذائقه و سلیقه مخاطبین نداشته و کماکان در فضای دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ سیر می‌کند!

بدین ترتیب باید ملتمسانه همچون زیرنویس‌های شبکه آی‌فیلم از تلویزیون خواست اگر تصمیم دارد این روند را ادامه دهد و تحولی ایجاد نکند همان بهتر که باز هم سریال جمونگ و یوسف پیامبر را نشان دهد و از ساخت فیلم‌های جدید خودداری کند و خاموش بماند چرا که این نحوه از فعالیت نه تنها موجب جذب کسانی که به کلی تماشای سیمای ملی را کنار گذاشته‌اند نمی‌شود بلکه آن‌ها را در تصمیم خود مصمم کرده و بازار ماهواره فروش‌ها را نیز داغ می‌کند!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Sweden
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
بنظر می رسد که یا نویسنده و همچنین کارگردان این مجموعه هرگز در هیچ یک از دانشگاه های ایران درس نخوانده اند و با جو آن آشنا نیستند و یا بتازگی از هالیوود آمده اند. و همه آنچه که دوستان ذکر کرده اند صحیح است.
پرسشی دارم از بازیگران چنین مجموعه هایی و آن اینکه،آیا هنگامی که سناریور را می خوانند و یا در حال فیلم برداری از نویسنده و گارگران نمی پرسند که که این چه آشی است برای بینندگان پخته اند.
حتی فیلم برداری آن لوس بازی است که به اصطلاح خواسته اند طرحی نو در اندازند.
حیف از صدای بی بدیل و بی نظیر استاد تهامی که در پایان هر قسمت بر روی این مجموعه گذاشته شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
آنچه در نوشته ی فوق به آن پرداخته شده یک نگاه سطحی به اتفاق های فیلم است که البته می توانست برای ارضاء نظر این گونه بینندگان کمی بهتر در نظر گرفته شود اما اگر با یک نظر عمقیق تر به فیلم نگاه کنید قطعا در هر یک از رفتارها پیام هایی ارزشمند نهته است که خیلی هنرمندانه به بیننده القاء می شود. پیام هایی که همه به قول نویسنه ی متن » هر کدام از این موارد، مصداق‌های عینی و واقعی نیز در جامعه دارد «
و نه تنها تخیل نیست بلکه واقعیتی است که به شکل های مختلف هر روز در حال تکرار است.
زاهد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
خداروشکر که یک سریال بدون بازیگری مسخ شده یا به عبارت دیگر دستکاری شدگان بینی از سیمای جمهوری ایران پخش شده است.
واقعا آموزنده می باشد.هرچنده شیفتگان فرهنگ غربگرارا خوش نیاید اگرخوش می آمد جای تعجب بود.
شکوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
سلام. من با نظر نویسنده کاملا موافقم. این سریال جدای از پایین آوردن یک پسر مذهبی به بدترین شکل ممکن و تناقص های شخصیتی وی هیچی نداره.
داستان های خاله ریزه از فیلمنامه سریال پدر واقعی تره.
احسان بستاوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
سلام خدمت شخص نویسنده این مقاله...
درست است هر کسی از نگاه خودش این فیلم را می نگرد... اما موضوعات دیده شده
تا به الان در این فیلم از باید های اسلامی به درستی (از نظر بنده) در این فیلم نمایش داده شد. (درست است سازنده فیلم میتوانست پریدن از پنجره را مناسب تر طراحی می کردند که شکستن دست بهتر پذرفته شود . اما بازم قابل قبول است. چرا که کار برای خدا باشد همان می شود که خدا می خواهد. "جدا از اسلامی بودن "مانند همان کودکی که از ساختمان نیمه ساخته از طبقه 5 افتاد و زنده ماند) پریدن از پنجره اتفاق عجیبی نیست . از گناه باید فرار کرد ولو که جانت را از دست دهی مانند خیلی از زنانی که مورد تعرض قرار گرفتن و از دست دادن جان خود را ترجیح دادن نسبت به کشیده شدن چادرشون برای لحظه ای لذت دیگران.
بچه پولادری که در کارواش کار می کند. اشاره به تربیت صحیح پدر دارد نه تخیل نویسنده...
بله جامعه نمی پذیرد استقلال فرزند را و مورد پسند جامعه ما به گفته نویسنده این مقاله احتمال زیاد "آماده خوری" باشد. یعنی پدر بیاورد فرزند بخورد.

ذائقه بیننده را فیلمساز ها تعیین می کننده نه مردم. فرهنگ جامعه در دستان فیلمسازها است.
*** این که ما بچه پولدار های ماشین سوار را نمایش دهیم و بگویم این واقعیت جامعه است یه تاثیر دارد و بعد بچه پولداری را نشان دهیم که روی پای خودش ایستاده یک تاثیر دارد... دوست دارم نظر نویسنده را بدانم که کدام را می پسندد : جامعه مستقل یا آمده خور
فیلمساز؛ خانواده سالم را به تصویر کشیده نه خانواده تخیلی و خود گم کرده

این حق بر ما هست که تمام قد در انتشار فیلم پدر بایستیم چرا که قوی ترین و عاقل ترین پدری را تا این زمان توانسته در تلوزیون ایران به تصویر بکشاند. پدری که سختی های زندگیش را به دیگران تزریق نمی کند، پدر که برای بهتر شدن فرزندش حساب شده رفتار می کنند، با سکوت به بچه‌اش میفهماند که همه مشکلات زندگی نیاز به دخالت و یا کشیدن دیگران به مسائل ندارد. هر سوالی نمی پرسد و اصراری بر پا فشاری روی سوال ندارد. به دیگران فرصت میدهد

و خواهش مندم اگر فیلمی در نظر دارید که دیدن آن در تربیت بینندن تاثیر گذار است معرفی کنید... و اگر سراغ ندارید جلوی موضوعات صحیح فیلم پدر را نگیرید و در معرفی آن دخالت کنید...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
1
با نویسنده مقاله موافقم...دقیقا همینطوره...
مسعود مرعشی فرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
ضمن عرض سلام
هر چی خواستم ننویسم نشد. امیدوارم همون طور که نظر ایشون رو به عنوان گزارش گذاشتین. نقد بنده رو هم به عنوان جوابیه در صورت داشتن کیفیت تو سایت یا روزنامه تون بزارین.

(وقتی خوبی تخیل پنداشته می شود!!)

این روزها شاهد پخش سریال پر سر و صدایی به اسم پدر از شبکه ی دو هستیم. بازخوردهای این سریال به قدری زیاد بوده که شدیدا فکر من را به خود مشغول کرده است. راستی چه اتفاقی افتاده که دیدن خوبی برای بعضی مردم شبیه تخیل شده است. مگر به چه وضعی رسیدیم که جامعه ی ما، رفتارهای حامد را فراتخیلی می داند. مگر در نظام جمهوری اسلامی هدف ما چیزی غیر از تربیت و رسیدن به امثال حامدهاست. چرا فکر می کنیم مثل حامد وجود ندارد. چرا فکر می کنیم موقعیت هایی شبیه موقعیت هایی که حامد در آن گیر افتاده وجود ندارد. اینجاست که دل مان می سوزد و به فکر می افتیم امان از این جامعه ی بی خبر از جوان هاش. شما را نمی دانم ولی من می شناسم حامد مانندهایی را که در چنین موقعیتی چنین کاری می کردند. شما را نمی دانم ولی من می شناسم حامد مانندهایی که علی رغم توانایی برای سوار شدن بر هر ماشین دلخواهی، ولی با ساده ترین ماشین ممکن تردد می کنند. اولین موردی که به نظر بعضی ها تخیلی به نظر رسید و مورد هجمه شدید واقع شد سکانس فرار حامد از پنجره در هنگام برخورد با سه دختر که قصد ایجاد آبروریزی برای او داشتند بود. تاسف اینجاست که سریال را دقیق نمی بینیم و بعد با لفاظی های تحقیر گونه ارزش یک کار را پایین می آوریم.
در مورد همین سکانس بد نیست به شرایط اشاره کنم اولا سه تا دختر قصد تهیه فیلم به قصد آبروریزی از حامد را دارند و در مشارکت با آن سه دختر دو تا پسر دیگر هم مشارکت دارند. ثانیا تا جایی که یادم هست در کلاس توسط گروه مذکور قفل می شود. ثالثا ماجرای یوسف و زلیخا را به یاد بیاورید یوسف مجبور می شود فرار کند و پاره شدن پیرهن او از پشت دلیلی بر بی گناهی او می شود حال کاملا طبیعی است که حامد به جای اینکه دخترها را کنار بزند و به سمت در حرکت کند که خود می تواند به دادن اتو به دست دخترها منجر شود به ساده ترین گزینه ممکن یعنی فرار از پنجره که در نزدیکی پشت اوست فکر می کند. و چه آیه ی قرآنی زیبای در پایان این قسمت می بینیم. و این چنین او را از بدی و فحشا دور کردیم زیرا او از بندگان خالص ما بود.
داریم به چه سمتی می رویم چرا باید ناراحت باشیم که در یک سریال امروزی جوان اول قصه رفتاری شبیه یوسف پیامبر ارائه داده است. اصلا مگر هدف جمهوری اسلامی چیزی جز الگو کردن یوسف مانندهاست. من از این سریال به عنوان باقیات صالحات برای تمام سازندگانش یاد می کنم. سریالی که خوب بودن را به یاد ما آورد. سریالی که الگوی صحیحی برای جوانان ما ترسیم می کند.
دومین ایرادی که در گزارش جوان آنلاین به آن اشاره شده، نحوه عاشق شدن لیلاست و اینکه در برخورد اول با پدر حامد این گونه به زاری و التماس می افتد.
باز هم متاسفم. اولا که به خوبی در طی قسمت های قبل از برخورد لیلا با پدر حامد، روند عاشق شدن لیلا به صورت منطقی و با بازی کاملا درخشان بازیگر آن به بیننده تفهیم می شود. ثانیا می شود بگویید چه چیزی یک دختر را جذب یک پسر می کند؟ جواب روشن است اول مردانگی و دوم زیبایی که ما هر دو را در حامد دیدیم. ضمن آن که اخلاص در راه خدا آن چنان که در روایات ما آمده، انسان را محبوب و و عزیز مردم می کند. اخلاص حامد، عشق لیلا را در پی داشت. ضمن این که جنبه های روانشناسانه ی زندگی لیلا از جمله داشتن مشکلات خانوادگی و تنهایی او نیز به عنوان زمینه های کوچک آمده است. از دیدگاه روانشناسی هم فرد معمولا عاشق کسی می شود که در برابر او نوعی احساس ضعف و کوچکی و کمتری دارد. و اما عشق. واقعا اگر عشق عشق باشد انسان را به هر ترفندی می کشاند تا به معشوق برسد. شاید شما ندیدید ولی من لیلاهای اینطوری را هم دیدم مخصوصا در خانواده های ثروتمند که تقریبا حیای کمتری برای ابراز عشق شان دارند.
مورد بعد گزارش جوان آنلاین اشاره به تقلید سریال پدر از فیلم دل شکسته دارد که به نظر نگارنده جز به طور کلی قضیه ی عاشق شدن دختر غیر مذهبی، هیچ شباهتی از نظر جزئیات ندارد. ضمن آن که به نظر من در سریال پدر شخصیت پردازی بسیار بهتر از فیلم دل شکسته رعایت شده است.
و اما بدتر از همه اظهار نظر در مورد اینکه این سریال نمی تواند مخاطب به تلویزیون جذب کند و از آن فراری هم می دهد. چه اظهار نظر عجیبی. این سریال به اندازه ای در حال حاضر محبوب شده که ترافیک اینستاگرام را بین ساعات نه و نیم تا ده و نیم در ایران کاهش می دهد. اکثر سایت ها و صفحه های مجازی به انتشار کلیپ های این سریال اقدام می کنند. بازیگران آن به شدت محبوب شده اند و تعداد دنبال کننده های آنها از دو سه هزار به هفتاد هزار و صد و بیست هزار رسیده. واقعا کجای کاریم.
رسانه ی جوان آنلاین انقلابی دست به خود زنی بدی زدید. سریالی که یکی از جبهه های مقابله با تهاجم فرهنگی ست و ما را در پایان هر قسمت با مصداقی از آیات قرآنی تنها می گذارد را تنها گذاشتید و حتی آن را کوبیدید تا رسانه های آنوری گزارش شما را مرجع خود قرار داده و دست به تخریب این سریال بزنند.

در پایان از شما خواهش می کنم متن فوق را به عنوان جوابیه در سایت یا روزنامه تان انتشار دهید.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
شورش رو در اوردن با این سریالهای مسخره شون. همش یه جوری نشون میدن انگار دخترها کشته مرده پسرهان. بابا آبرویی برای دختر ایرانی نذاشتین با این سریالهاتون. انگار ماها توی این جامعه وجود نداریم و 4 تا دختر بی حیای اطراف کارگردان و سایرین شده کل دخترهای جامعه. این دختر برای من و امثال من بی حیا محسوب میشه حالا هی کارهاش توجیه کنید. والا بلا دور و بر ما از این دخترها نیست توی کلانشهر هم زندگی میکنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار