کد خبر: 918739
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
بررسی جایگاه شبکه اسپانیایی‌زبان ایران در میان مخاطب خارجی
فاطمه زارع
ایران بعد از تجربه موفق ایجاد شبکه تلویزیونی خبری پرس‌تی‌وی به زبان انگلیسی، شبکه خبری هیسپان تی‌وی را به زبان اسپانیولی راه‌اندازی کرد. زبان اسپانیولی به غیر از اسپانیا در اکثر کشور‌های امریکای‌جنوبی زبان رسمی است. نجمه شبیری، دکترای زبان اسپانیولی از دانشگاه مادرید در گفت‌و‌گو با «جوان» از ارتباط تاثیرگذاری شبکه هیسپان تی‌وی بر مخاطبان در اروپا می‌گوید.
با توجه به شناخت‌تان از مردم اسپانیا و تجربه زندگی در این کشور، آیا قرابت فرهنگی و اجتماعی خاصی بین آن‌ها و ایرانیان وجود دارد؟
قرابت مردم اسپانیا با ما از نظر خلقیات است که هر دو به واسطه تسلط و همزیستی اعراب بر کشورهایمان به آن رسیده‌ایم و وجه تمایزشان در بخش ذهنیت اروپایی آنان است. مردم اسپانیا به شدت منظم هستند و جدیت بالایی در انجام اموراتشان دارند که این روحیات دستاوردی است که رنسانس و زندگی صنعتی برای تمام مردم قاره اروپا به ارمغان آورده است. این قرابت فرهنگی، نقطه عطف هیسپان تی‌وی در جذب مخاطب است.
برنامه‌سازی هیسپان تی‌وی برای اسپانیایی زبانان چقدر می‌تواند به نزدیکی این فرهنگ‌ها به هم کمک کند؟
قطعاً اگر برنامه‌های مناسب برای مردم این کشور ساخته شود تاثیرگذار است، در این زمینه سیاست‌های برنامه‌ریزی بسیار مهم هستند و باید با دقت نظر صورت بپذیرد. برای دستیابی به این هدف نیز باید فرهنگ مردم این کشور و سلایق آن‌ها را به خوبی شناخت.
چه نکات و ظرافت‌هایی وجود دارد که مردم اسپانیایی‌زبان نسبت به دیدن این شبکه راغب شوند؟
این دست از سؤالات کاملاً ایده‌های کارشناسانه می‌خواهد و به یک اتاق فکر توانمند نیاز دارد که در ابتدا به شناسایی علایق مردم این کشور و سپس با استفاده از جذابیت‌های بصری به برنامه‌سازی بپردازد، البته بخش فیلم و عالم سینما با رویکرد‌های نقد صحیح از نکات جذابی است که مردم این کشور به آن روی خوش نشان می‌دهند.
به نظر شما هیسپان تی‌وی چقدر توانسته حقایق سیاسی را بیان کند و به مقابله با پیام‌های رسانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی در جریان است بپردازد؟
با اینکه چندان درگیر مسائل سیاسی نبوده‌ام، اما بیننده برنامه‌های این شبکه هستم و آن‌ها را می‌پسندم. نکته حائز اهمیت این است که باید مردم اسپانیا را با این شبکه آشنا کرد و این امر کاملاً قابل تحقق است.
در شرایط فعلی که رقابت شدیدی بین رسانه‌ها در دنیا حکمفرماست به نظر شما شبکه‌های برون‌مرزی و به خصوص هیسپان تی‌وی چه اولویت‌هایی را در تولید محتوا و برنامه‌سازی باید در نظر بگیرند تا بتوانند پا به پای آن رسانه‌ها حرکت کنند؟
این شبکه‌ها با هم قابل قیاس نیستند و البته این به مفهوم بد بودن یا نازل بودن کار هیسپان تی‌وی نیست بلکه نظر به تجاری بودن دیگر کانال‌هاست و اینکه مردم اسپانیا به خاطر تنوع تفریحاتی که دارند، چندان به تلویزیون وابسته نیستند، اما در کل برای جذب مخاطب از این کشور باید از دریچه فرهنگ وارد شویم.
با اهداف مشترکی که امریکا در کشور‌های امریکای لاتین و جمهوری اسلامی دنبال می‌کند آیا شکل‌گیری یک اتحادیه رادیو- تلویزیونی همسو با هدف و رویکرد ضدنظام سلطه منطقی و ضروری به نظر می‌رسد؟
قطعاً این اقدام بسیار خوب و تاثیرگذار خواهد بود، به شرط اینکه مسئولان این شبکه با جدیت در این زمینه اقدام کنند و بتوانند همان مسیری که پرس‌تی‌وی در جذب مخاطب داشت و موفق هم شد را طی کنند.
ارزیابی کلی‌تان از عملکرد شبکه‌های برون‌مرزی و خصوصاً هیسپان تی‌وی چیست؟
تا جایی که اطلاع دارم پرس‌تی‌وی و شبکه‌های عربی در این سال‌ها موفق عمل کرده‌اند، اما هیسپان تی‌وی با توجه به اینکه از دیگر شبکه‌های برون‌مرزی جوان‌تر است امکان رشد زیادی دارد.
چه چشم‌اندازی برای آینده این شبکه متصور هستید؟
اگر در اتاق فکر از موازی‌کاری‌ها زده شود و سیاستگذاری درستی دنبال شود، خیلی هم مثبت است، اولین گام جذب دانشجویان بااستعدادی است که در فضا‌های آکادمیک مشغول تحصیل هستند و می‌توانند کمک شایانی به رشد این شبکه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار