کد خبر: 918549
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
رابطه اشرافی‌گری و حمایت از تولید داخل چیست؟
یکی از پیـامـدهای منفی و قطعی اشـرافـی‌گـری پشت‌کردن به تولید داخل و تفاخر به کالا و برند‌های خارجی است، چراکه افرادی که به زندگی اشرافی در سبک زندگی خود روی آورده‌اند، استفاده از کالای ساخت داخل را به معنای تنزل جایگاه و اعتبار اجتماعی خود قلمداد می‌کنند. این درحالی‌است که اشرافـی‌گـری مسئولان می‌تواند مردم را نسبت به آینده انقلاب ناامید کند
باید پذیرفت مادامی که مردم از انقلاب و نظام اسلامی حمایت می‌کنند، تهدیدات و لفاظی‌های هیئت حاکمه امریکا قدرت اثرگذاری ندارد و نمی‌تواند مسیر همراهی مردم با حاکمیت اسلامی را دچار تغییر کند. یکی از الزاماتی که می‌تواند جامعه ایرانی را نسبت به آینده انقلاب امیدوار نگه دارد آن است که مسئولان از زندگی اشرافی و بی‌توجهی به قشر ضعیف و فرودست جامعه پرهیز کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود با تأکید بر اینکه «اشرافی‌گری و بی‌توجهی به مستضعفان ارتجاع و حرکات ضدانقلابی است» از ایستادگی و حمایت مردم از انقلاب سخن به میان آورده و می‌فرمایند: «نه فقط از دولت و قوه قضائیه و مجلس، بلکه ممکن است فردی از شخص حقیر نیز انتقاد داشته باشد، اما انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسلامی و انقلابی برآمده از پایداری ملت و فداکاری صد‌ها هزار شهید ندارد و به همین علت، مردم با همه وجود از این انقلاب دفاع می‌کنند.»
معظم‌له در ادامه استحکام و استمرار شعار‌های اصلی انقلاب را در طول چهار دهه اخیر بی‌نظیر می‌دانند و در عین حال هشدار می‌دهند که خطراتی انقلاب را در معرض آسیب قرار می‌دهد و در ادامه «حرکت به سمت اشرافی‌گری»، «دل‌سپردن به طبقات مرفه به جای توجه به مستضعفان و قشر‌های ضعیف» و «تکیه و اعتماد به خارجی‌ها به جای تکیه بر مردم» را نمونه‌های حرکت ارتجاعی می‌دانند: «نخبگان جامعه حواسشان جمع باشد، مدیران کشور به‌شدت مراقب باشند و مردم هم با حساسیت، رفتار ما مسئولان و مدیران را تحت نظر داشته باشند تا اینگونه حرکات ارتجاعی در کشور اتفاق نیفتد.»
زمانی که روحیه اشرافی‌گری بین مسئولان کشور رشد و رونق پیدا کرد، یکی از پیامد‌های منفی و قطعی آن پشت کردن به تولید داخل و تفاخر به کالا و برند‌های خارجی است، چراکه افرادی که به زندگی اشرافی در سبک زندگی خود روی آورده‌اند، استفاده از کالای ساخت داخل را به معنای تنزل جایگاه و اعتبار اجتماعی خود قلمداد می‌کنند. این فارغ از آسیب‌هایی است که زندگی اشرافی‌گری مسئولان می‌تواند مردم را نسبت به آینده انقلاب و نظام ناامید و دوقطبی مردم- حاکمیت را بسترسازی کند.
حال فارغ از آسیب‌ها و پیامد‌های اشرافی‌گری در حوزه امنیت روانی مردم و چالش‌های سیاسی آن می‌توان اشرافی‌گری ر. ا. به عنوان یکی از موانع تحقق شعار سال یاد کرد.

امریکایی‌ها هم حمایت از تولید داخل را اولویت اساسی می‌دانند
جالب است بدانیم یکی از شعار‌های انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا «امریکایی، امریکایی بخر» بود و پیرو آن به مردم امریکا قول می‌دهد تا با حمایت از کالا‌های امریکایی، مانع افزایش نرخ بیکاری در امریکا شود. این جهت‌گیری نشان می‌دهد کشور توسعه‌یافته‌ای مانند امریکا نیز دغدغه اصلی خود را حمایت از تولید داخل قرار داده است چراکه می‌داند آسیب‌های ناشی از عدم‌حمایت از تولید داخل می‌تواند امریکا را با مشکلات عدیده اقتصادی و حتی سیاسی روبه‌رو کند. در ایران طبقه فرا‌متوسط شهری، تحت تأثیر تفکر انسان صرفاً اقتصادی بوده و برای به اصطلاح حفظ شأن اجتماعی خود، همانند برخی از مسئولان استفاده از کالای داخلی را عامل نگون بختی می‌دانند، آن هم در حالی که غافل از آنند که اگر امروز در سطح خرد، تلخی کیفیتِ بعضاً پایین‌تر برخی از کالا‌های داخلی را تحمل نکنند در آینده‌ای نزدیک در سطح کلان بیماری خطرناک بیکاری گسترده و نابودی اقتصاد ملی دامن زندگی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به همین دلیل است که رهبری روی کار بودن «آدم‌های سابقاً انقلابی»، اما عوض‌شدن خط و راه انقلاب را به معنای ارتجاع می‌دانند و می‌فرمایند: «انقلاب نشده است که عده‌ای بروند و ما بیاییم بلکه انقلاب یعنی دگرگونی، تغییر مسیر و حرکت به سمت اهداف والا که اگر این اهداف فراموش شود، انقلاب معنایی ندارد.»
یکی از اهداف انقلاب که قاعدتاً نباید در تحولات و رویداد‌های امروز فراموش شود، آن است که ساده‌زیستی مسئولان و توجه به قشر آسیب‌پذیر جامعه است، کمااینکه حضرت امام (ره) نیز می‌فرمایند: «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس‌جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ‌نشینی بیرون برود و به کاخ‌نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌‏شود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخ‏نشینی پیدا کنند خدای نخواسته و از این خوی ارزنده کوخ‏نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم.»

آسیب‌های اشرافی‌گری از منظر امام (ره)
جالب است بدانیم امام خمینی خوی اشرافی‌گری را نیز یکی از عوامل مرتبط با حمایت از تولید داخل عنوان می‌کنند و پیش از شکل‌گیری انقلاب اسلامی نیز از ضرورت توجه به تولید داخل سخن به میان می‌آورند، به عنوان نمونه ایشان در ماجرای «اصلاحات ارضی»، صدای کشاورزان شدند، در مصاحبه با روزنامه المستقبل در آبان ۵۷ فرمودند: «هدف شاه از انقلاب ادعایی‌اش (انقلاب سفید)، وابسته کردنِ هر چه بیشتر کشور به امریکا بود ودر زمینه اصلاحات ارضی، آمار سالانه واردات کشاورزی این مطلب را به خوبی نشان می‌دهد و در روستا‌ها نیز فقر دهقانان به حدی رسیده است که دسته‌دسته به طرف شهر‌ها هجوم بردند تا با زندگی در زاغه‌های اطراف شهر و دستمزد ناچیز کارخانه‌ها سد جوع کنند.»
ایشان همچنین در سال ۶۲ می‌فرمایند: «ما باید کوشش کنیم که اخلاق کاخ‌نشینی را از این ملت بزداییم. اگر بخواهید ملت شما جاوید بماند و اسلام را آن طوری که خدای تبارک و تعالی می‌‏خواهد، در جامعه ما تحقق پیدا کند، مردم را از آن خوی کاخ‌نشینی به پایین بکشید، خود کاخ‏نشینی این خوی را می‌‏آورد، ممکن است که در بین آن‌ها هم کسی پیدا بشود لکن نادر است... تا بتوانید ادامه بدهید زندگی صحیح اسلامی را. آن خوی کاخ‏نشینی مضر است، خودش مضر نیست، خُویش مضر است.» همانطور که پیداست بنیانگذار انقلاب اسلامی و پس از آن مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کرده‌اند که خوی اشرافی‌گری مسئولان نه تنها آفت‌های سیاسی فراوانی با خود به همراه خواهد داشت بلکه می‌تواند مانع جدی باشد در تحقق اهداف اقتصادی نظام اسلامی که یکی از مهمترین این اهداف اقتصادی حمایت از تولید کالای ایرانی است که خود یکی از عوامل مهم توسعه پایدار کشور خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار