کد خبر: 918545
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
رییس اتحادیه لوازم خانگی از بدقولی تولید‌کنندگان داخلی لوازم خانگی از تأمین بازار پس از ممنوعیت واردات این کالا خبرداد و گفت: اکنون که واردات ممنوع شده، تولید‌کنندگان با بهانه کمبود مواد‌اولیه تولید، عرضه را کاهش دادند.
بهناز قاسمی
رییس اتحادیه لوازم خانگی از بدقولی تولید‌کنندگان داخلی لوازم خانگی از تأمین بازار پس از ممنوعیت واردات این کالا خبرداد و گفت: اکنون که واردات ممنوع شده، تولید‌کنندگان با بهانه کمبود مواد‌اولیه تولید، عرضه را کاهش دادند.
همزمان با افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته، در کنار گران شدن قیمت انواع موادغذایی، گوشی تلفن همراه و... انواع لوازم خانگی گران و نایاب شد. خانواده‌هایی که برای تهیه جهیزیه نیاز ضروری به تهیه لوازم برقی مانند یخچال، لباسشویی و اجاق گاز ایرانی یا خارجی داشتند به شدت دچار مشکل شدند. به‌طوری‌که عرضه‌کنندگان این کالا‌ها با اعلام اینکه شرکت‌ها کالا نمی‌فروشند از فروش کالا‌های موجود در فروشگاهشان خودداری کرده و با این توجیه که قیمت‌ها گران شده از فروش کالا به مراجعان جلوگیری می‌کردند. این وضعیت ادامه داشت تا زمانی که طی دو هفته گذشته تخصیص ارز برای واردات لوازم خانگی ممنوع اعلام شد. با بروز این اتفاق، علاوه بر نایاب شدن لوازم خانگی خارجی، لوازم ایرانی نیز گران و کمیاب شدند، به‌طوری‌که برخی از خریداران تهرانی به ناچار کالای مورد‌نیازشان را از شهرستان‌ها تهیه کرده و با پرداخت هزینه حمل به تهران منتقل می‌کردند. در چنین فضایی که انتظار می‌رفت سازمان‌های نظارتی وارد کار شده و با بازرسی انبار‌های لوازم خانگی از احتکار کالا جلوگیری کنند؛ از تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنند‌گان هیچ خبری نیست و سردرگمی مصرف‌کنندگان در این بازار متنوع و پر‌سود برای فعالان بازار ادامه دارد. در این خصوص، رئیس اتحادیه لوازم خانگی با انتقاد از عدم تأمین بازار در گفت‌وگوی اختصاصی با صداوسیما با اشاره به اینکه تولید‌کنندگان داخلی مدعی تأمین ۵۰ درصد نیاز بازار در صورت ممنوعیت کالای وارداتی بوده‌اند، افزود: هم‌اکنون با اعمال ممنوعیت، تولید‌کنندگان بزرگ داخلی لوازم خانگی با بهانه کمبود مواد‌اولیه میزان تولید و عرضه کالا را به بازار کاهش داده‌اند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به تغییر روند ارائه کالا توسط شرکت‌ها نسبت به رویه سال ۹۶ ادامه داد: شرایط فروش شرکت‌های وارد‌کننده و داخلی تغییر کرده است؛ شرکت‌های خارجی به دلیل ممنوعیت واردات و شرکت‌های داخلی به بهانه کمبود مواد‌اولیه و اجبار این شرکت‌ها برای خرید مواد‌اولیه از بازار آزاد، این تغییرات را اعمال کرده‌ا‌ند که برای ما این دلیل قابل قبول نیست، زیرا چطور ممکن است شرکت بزرگ تولید لوازم خانگی مواد‌اولیه خود را در انبار ذخیره نداشته باشد.
طحان‌پور ممنوعیت واردات لوازم خانگی را فرصتی مناسب برای تولید‌کنندگان داخلی دانست و ادامه داد: در این شرایط تولید‌کنندگان خوب و باکیفیت ما فرصت مناسب برای عرضه کالا دارند تا مردم با خرید تولیدات آن‌ها به این کیفیت اطمینان پیدا کنند.
وی با اشاره به تعدیل نیرو‌ها توسط شرکت‌های وارد‌کننده لوازم خانگی گفت: با اجرای این ممنوعیت واحد‌های پشتیبانی‌کننده لوازم خانگی وارداتی از جمله خدمات پس از فروش و فروشگاه‌ها مجبور به تعدیل نیرو هستند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه تولید‌کنندگان داخلی در چند روز گذشته اقدام به دریافت ۹ درصد ارزش افزوده از مشتریان کرده‌اند، افزود: حذف تخفیف‌ها، دریافت ۳ درصد هزینه حمل، تعدیل فروش اقساطی و حذف جوایز تعیین شده از سوی شرکت‌های تولید‌کننده داخلی از جمله اقدامات آن‌ها در شرایط فعلی بازار است که به زیان مصرف‌کننده است.
طحان‌پور افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت کالا در برخی شرکت‌ها را از اتفاقات چند روز اخیر بازار لوازم خانگی دانست و گفت: سازمان حمایت، از ما درخواست اسامی شرکت‌هایی را که افزایش قیمت اعمال کرده‌اند را دارد، درحالی‌که با یک گشت در بازار لوازم خانگی به راحتی می‌توان این مطلب را دریافت کرد. وی ارائه نکردن کالا توسط فروشندگان واحد‌های صنفی را رویه‌ای عادی اعلام کرد و ادامه داد: به دلیل عرضه نشدن کالا از سوی تولید‌کنندگان، صاحبان واحد صنفی نمی‌توانند در ازای کالای فروخته شده دوباره کالا تأمین کنند.
رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی با اشاره به اینکه کارخانه‌ها به جای ارائه کالا به قیمت کارخانه کالای تولید خود را به قیمت مصرف‌کننده عرضه می‌کنند، گفت: این اتفاق یعنی ۱۰ درصد افزایش قیمت که علاوه بر ۳ درصد هزینه حمل و حذف تخفیف‌ها یعنی ۲۵ درصد افزایش قیمت کالا که توسط کارخانه اعمال شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار