کد خبر: 918525
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران فردا آغاز می‌شود
حرف از هت‌تریک قهرمانی است، اما کار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ هجدهم به مراتب سخت‌تر از دو فصل قبل است. برانکو در حالی به ادامه همکاری با پرسپولیس رضایت داد که خوب می‌دانست محرومیت سرخپوشان از پنجره نقل و انتقالات، دست او را در پوست گردو می‌گذارد
شیوا نوروزی- دنیا حیدری
هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران فردا آغاز می‌شود و دوباره تب فوتبال باشگاهی بالا می‌رود. با وجود اینکه فدراسیون فوتبال دم از محرومیت تیم‌های بدهکار می‌زد، اما باز هم لیگ ایران پر است از تیم‌هایی که طلبکاران زیادی دارند و به جای تسویه‌حساب با آن‌ها دوباره نرخ دستمزد بازیکنان را افزایش داده‌اند. با توجه به برگزاری لیگ قهرمانان و جام ملت‌های آسیا فصلی فشرده در انتظار تیم‌هاست. در ادامه تغییرات ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

پرسپولیس
حرف از هت‌تریک قهرمانی است، اما کار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ هجدهم به مراتب سخت‌تر از دو فصل قبل است. برانکو در حالی به ادامه همکاری با پرسپولیس رضایت داد که خوب می‌دانست محرومیت سرخپوشان از پنجره نقل و انتقالات، دست او را در پوست گردو قرار خواهد داد آن‌هم در حالی که برخی ستاره‌های تیم ساز جدایی کوک کردند و او مجبور است فصل جدید را در حالی شروع کند که فرشاد احمدزاده، صادق محرمی، وحید امیری، محسن مسلمان و کمال کامیابی‌نیا را در اختیار ندارد و توان استفاده کردن از بازیکنان جدید (رفیعی، شیری، شریفی و ترابی) را هم تا نیم‌فصل ندارد و از ربیع‌خواه هم به دلیل مصدومیت حداقل تا هفته دهم نمی‌تواند استفاده کند؛ مسئله‌ای که کار او را دشوار خواهد کرد آن‌هم در شرایطی که هم باید به لیگ و هم به لیگ قهرمانان آسیا بیندیشد و این به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست.

استقلال
یکی از مدعیان همیشگی قهرمانی است، اما از آخرین قهرمانی آن‌ها در لیگ برتر پنج سال می‌گذرد. استقلال با اینکه کادرفنی اش را حفظ کرده، اما تغییرات مدیریتی این تیم هفته گذشته رسماً اعلام شد و افتخاری جایش را به فتحی داد. ضعف مدیران باشگاه در یارگیری نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. در حالی که آبی‌ها برخلاف رقیب سنتی خود مشکلی برای گرفتن بازیکن نداشتند، اما نه تنها موفق به جذب هیچ ستاره‌ای نشدند بلکه بازیکنان کلیدی خود را نیز از دست دادند. امید نورافکن به شارلوای بلژیک رفت و همبازی کاوه رضایی و قلی‌زاده شد، امید ابراهیمی نیز با الاهلی قطر قرارداد بست. این در حالی است که مامه تیام و سرور جباروف نیز تنها با افزایش نجومی دستمزدشان حاضر به تمدید قرارداد شدند. روزبه چشمی در جمع آبی‌ها ماند و علی کریمی هافبک مصدوم سپاهان تنها بازیکن شاخص و جدید استقلال به شمار می‌رود.

سپاهان
مهم‌ترین تغییر زردپوشان بازگشت دوباره امیر قلعه‌نویی به این تیم است. ژنرال که فصل گذشته را در ذوب‌آهن سپری کرده بود به امید تکرار روز‌های خوش گذشته باز هم سکان هدایت سپاهان را به دست گرفت. به نظر می‌رسد مسئولان باشگاه تمام تلاش‌شان را کردند تا بازیکنان مد نظر سرمربی جدید را به خدمت بگیرند. بختیار رحمانی هافبک ذوبی‌ها به جمع سپاهانی‌ها اضافه شده، مهدی کیانی کاپیتان پیشین تراکتور که قبلاً شاگرد قلعه‌نویی بوده نیز پیراهن شماره ۶ سپاهان را به تن می‌کند، محمدرضا خلعتبری قراردادش را سه سال دیگر تمدید کرد، سجاد شهباززاده دوباره شاگرد ژنرال شده و استنلی کی‌روش نیز از ذوب به سپاهان نقل مکان کرد. اردوی پیش‌فصل سپاهان در شرایطی در ترکیه برگزار شد که مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه از سرمربی گرانقیمت خود خواسته جام قهرمانی را به اصفهان بازگرداند.

ذوب‌آهن
دومین تیم اصفهانی هم یک سرمربی جدید برای خود انتخاب کرده؛ امید نمازی گزینه‌ای است که مدیران ذوب‌آهن به آن اعتماد کرده‌اند. او پیش از این دستیار کارلوس کرش بود و سابقه مربیگری در آمریکا را در کارنامه دارد. حالا نمازی جانشین قلعه‌نویی شده و قصد دارد به یکی از مربیان خوب لیگ برتر تبدیل شود. استعفای آذری و ابقای دوباره او به عنوان مدیرعامل باشگاه از دیگر اتفاقات مهم ذوب‌آهن بود. کی‌روش استنلی مهم‌ترین مهره‌ای است که ذوبی‌ها از دست داده‌اند البته آن‌ها مارین سیلوا فرناندز مهاجم برزیلی را جایگزینش کردند. مرتضی تبریزی نیز ذوب‌آهن را ترک کرده است.

تراکتورسازی
تیم پرشور‌ها فصل را با دست پر آغاز می‌کند. مدیریت تراکتورسازی دستخوش تغییرات اساسی شده است؛ محمدرضا زنوزی مالک جدید این باشگاه نقشه‌های زیادی برای موفقیت این تیم در لیگ برتر دارد. انتخاب جان توشاک سرمربی شناخته‌شده ولزی یکی از اقدامات زنوزی بود. سرمربی ۶۹ ساله که کاشف گرت بیل هم بوده با قرمز‌ها قراردادی سه ساله بسته است. سرمربی سابق رئال مادرید توجه ویژه‌ای به خرید‌های جدید باشگاه دارد. محسن فروزان دوباره به جمع تراکتورسازی برگشته تا دروازه‌بان اصلی تیم لقب بگیرد، هری فوریستر مهاجم انگلیسی با عقد قراردادی دو ساله به تیم تراکتورسازی پیوسته و رامین رضاییان و سرور جباروف نیز از گزینه‌های اصلی این تیم برای پیوستن به تیم تبریزی به شمار می‌روند. البته هنوز مذاکرات تراکتورسازان به این دو بازیکن به ثمر ننشسته است. ایرانپوریان، فرزاد حاتمی و مهدی کیانی از جمع تراکتورسازی جدا شده‌اند.

ماشین‌سازی
همان گسترش فولاد فصل گذشته است، اما مالک آن به خاطر مشکلات قانونی مجبور شد نام آن را تغییر دهد. محمدرضا زنوزی که نمی‌توانست در لیگ برتر دو تیم داشته باشد برای حل این مشکل نام دو باشگاه گسترش و ماشین‌سازی (لیگ دسته یک) را جابه‌جا کرد تا در فصل جدید تیم دوم تبریز با نام تیم قدیمی ماشین‌سازی در لیگ برتر حضور داشته باشد. طبق اعلام زنوزی، ماشین‌سازی با همان کادرفنی و بازیکنان گسترش در لیگ شرکت می‌کند و تغییری در این تیم صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که فیروز کریمی سرمربی فصل گذشته گسترش هیچ اظهارنظری در خصوص تغییرات صورت گرفته نداشته و معلوم نیست همچنان ماشین‌سازی را هدایت می‌کند یا نه. فرناندو ده‌خسوس دروازه‌بان اصلی این تیم تبریزی را ترک کرده و به فولاد خوزستان پیوسته است.

سایپا
علی دایی همچنان سکاندار این تیم است و کماکان اعتقادی به اردوی خارجی ندارد. سایپا اردوی پیش‌فصل خود را در سرعین برگزار کرد و تیم شهریار چند دیدار دوستانه نیز انجام داد. محمدرضا اخباری سنگربان این تیم پس از کش و قوس‌های فراوان قید حضور در سایپا را زده و گفته می‌شود مدیران باشگاه به دنبال جذب علیرضا حقیقی هستند. دروازه‌بان پیشین تیم ملی چند سالی است که در خارج از کشور بازی می‌کند و هنوز صحت و سقم مذاکره سایپا با حقیقی مشخص نیست. مهدی ترابی به پرسپولیس رفت و حامد شیری نیز به نساجی پیوست. از طرفی علی قلی‌زاده به عنوان دومین پدیده سایپا با شارلوا بلژیک قرارداد همکاری امضا کرد. رحیم زهیوی مهاجم فصل گذشته فولاد خوزستان و معین عباسیان مدافع پیشین پدیده به تیم دایی اضافه شدند. ابراهیم صادقی ملقب به نارنجی وفادار دو فصل دیگر قراردادش را تمدید کرد.

پیکان
این سومین فصلی است که مجید جلالی روی نیمکت پیکان می‌نشیند. به نظر می‌رسد مسئولان باشگاه از عملکرد آقامعلم راضی هستند و جلالی نیز بدون دغدغه بازیکنان مد نظرش را به خدمت گرفته است. بزرگ‌ترین بازیکن جداشده پیکان، محمدصادق بارانی کاپیتان این تیم بود. سامان نریمان‌جهان یکی از خرید‌های مهم جلالی محسوب می‌شود و شنیده‌ها حاکی است که سرمربی تأکید زیادی دارد تا هرچه سریع‌تر سروش رفیعی نیز پیراهن پیکان را به تن کند. رفیعی در قطر بازی می‌کرد و در نیم‌فصل اول به دلیل محرومیت پرسپولیس می‌تواند در تیم دیگری بازی کند. وحید شیخ‌ویسی، محمد قاضی، عیسی آل‌کثیر و مگنو باتیستا هم با پیکان همکاری می‌کنند.

نساجی
صعود به لیگ برتر خوشحالی هواداران نساجی را در پی داشت. نساجی مازندران با هدایت جواد نکونام موفق شد از لیگ یک به لیگ برتر برسد. با این حال هنوز معلوم نیست ورزشگاه وطنی قائمشهر برای میزبانی از این تیم آماده می‌شود یا نه. علی امیری مدیرعامل باشگاه معتقد است رقابت در لیگ برتر ایران عادلانه نیست. مهم‌ترین خرید نساجی، حامد لک است، دروازه‌بان اصلی فولاد خوزستان به شمال نقل مکان کرد و حالا باید از دروازه این تیم دفاع کند. بدون شک حضور یک تیم از خطه مازندران جذابیت‌های لیگ را افزایش می‌دهد.

نفت مسجد سلیمان
اولین بار فصل ۹۳-۹۲ بود که نفت مسجد سلیمان به لیگ برتر راه یافت، اما در پی مصوبه هیئت وزیران مبنی بر عدم حمایت وزارتخانه‌های دولتی از ورزش قهرمانی، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که مالک اصلی این باشگاه محسوب می‌شد، نتوانست در اولین سال حضور در لیگ برتر، از باشگاه حمایت مالی کند، که در پی آن با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو شد و به لیگ یک سقوط کرد، اما فصل گذشته به عنوان صدرنشین لیگ یک، به طور مستقیم و بعد از چهار سال بار دیگر به لیگ برتر راه یافت. این بار هم اگر چه مشکلات مدیریتی داشت و در آستانه کنار گذاشته شدن از لیگ برتر بود، اما سرانجام با حل و فصل مشکلات، خود را آماده ماراتن لیگ کرد و این بار، اما با هدایت ویسی و با تأکید بر بومی‌گرایی باید دید می‌تواند جایگاه خود را در سطح اول فوتبال کشور حفظ کند؟

فولاد خوزستان
بعد از قهرمانی در لیگ سیزدهم، فولادی‌های خوزستان نه فقط دیگر موفق به تکرار این موفقیت نشدند، که طی چند سال اخیر نتوانستند چهره یک مدعی را از خود به نمایش بگذارند و رده پنجم و هفتم جدول بهترین جایگاهی بود که به دست آوردند. با این وجود، اما ادامه همکاری با پورموسوی و پایان یافتن قرارداد بسیاری از بازیکنان که زمینه‌ساز تغییرات اساسی در شاکله تیم شده و انتصاب مدیرعامل جدید، امیدواری‌های زیادی را به وجود آورده خصوصاًً که پورموسوی در دومین سال حضورش در این تیم با جذب بازیکنانی، چون زبیدی، سروش رفیعی (تا نیم‌فصل)، بیت‌سعید و تأکید بر سیاست‌های همیشگی فولاد (فرصت دادن به جوانان باشگاه!) امید زیادی دارد تا با بازگرداندن این تیم به روز‌های اوج، امسال بتواند حداقل سهمیه جام باشگاه‌های آسیا را کسب کند.

سپیدرود رشت
سپیدرود رشت بعد از سال‌ها دوری از سطح اول فوتبال کشور سال گذشته به لیگ برتر راه یافت، با بدقولی‌ها و کارشکنی‌های فراوان، تا پای سقوط به لیگ یک هم پیش رفت، اما سرانجام با حضور در رده سیزدهم جدول به کار خود در لیگ هفدهم پایان داد. مشکلات این تیم، اما همچنان به قوت خود باقی است به طوری که خداداد عزیزی، سرمربی رشتی‌ها تأکید دارد که تیمش کار بسیار سختی خصوصاً در هفته‌های ابتدایی دارد و مدعی است هیچ‌یک از تمرینات ۲۰ روز گذشته سپیدرود با تمرکز و آرامش برگزار نشده. البته باید هم این‌طور باشد وقتی از یک سو مسئولان این باشگاه هنوز موفق به عملی کردن تعهدات مالی خود نشده‌اند، از سوی دیگر دعوای دو گروهی که ادعای مالکیت این باشگاه را دارند همچنان به قوت خود باقی است تا جایی که حتی جلوی ثبت قرارداد بازیکنان تیم نیز گرفته شده بود. در کنار این‌ها باید غیبت سه ماهه علی عباسی، پدیده فصل گذشته تیم در سه ماه ابتدایی لیگ جدید به دلیل مصدومیت را هم اضافه کرد به مشکلاتی که خداداد در خصوص آن می‌گوید.

استقلال خوزستان
استقلال خوزستان، بدون شک گمنام‌ترین تیم لیگ هجدهم خواهد بود. تیمی که با مشکلات عدیده مالی، تا دو، سه روز مانده به شروع بازی‌های لیگ همچنان وضعیتی مبهم داشت و تکلیف بسیاری از بازیکنان حاضر در اردوی آن مشخص نبود. این مسئله در کنار شروع دیرهنگام تمرینات آماده‌سازی، نگرانی‌های زیادی برای داریوش یزدی، سرمربی این تیم ایجاد کرده بود. با این وجود، اما سرمربی آبی‌پوشان در فاصله ۱۰ روزه تا شروع رقابت‌های لیگ امیدوار بود با همراهی بازیکنان بتواند معضل کمبود وقت را جبران کند. اتفاقی که البته تا فاصله زمانی سه، چهار روز مانده به آغاز رقابت‌های لیگ به دلیل مشکلات مالی رخ نداد تا یزدی حتی از همراهی بازیکنانی که با استقلال تمرین می‌کردند نیز مطمئن نباشد و این کار استقلالی‌های خوزستان در لیگ هجدهم را سخت خواهد کرد.

صنعت نفت آبادان
نفتی‌های آبادان که فصل گذشته با تکیه بر مهره‌های باتجربه‌ای، چون کرار، باتیستا، پریرا و چند بازیکن تأثیرگذار داخلی در پایان لیگ رده هشتم جدول را در اختیار داشتند، این فصل با تغییراتی عمده، چشم به رده‌های بالای جدول دارند. با پایان لیگ هفدهم نه فقط کمالوند نیمکت نفت را ترک کرد، که بازیکنانی، چون محمد شادکام، مگنو باتیستا، علی عبدالله‌زاده، زبیر نیک‌نفس، مجتبی مقتدایی، مسعود ابراهیم‌زاده، لوسیانو پریرا، سوشا مکانی و مرتضی اسدی هم ترجیح دادند فوتبال خود را در تیمی دیگر دنبال کنند؛ مسئله‌ای که نفتی‌ها را بر آن داشت تا دست روی پائولو سرجیو بریتو، مربی ۵۰ ساله پرتغالی بگذارند. مربی‌ای که خیلی زود به جمع برزیلی‌های آبادان اضافه شد و با جذب نفراتی، چون احمد عبدالله‌زاده، اکبر ایمانی، بهنام برزای، سیروان قربانی، شهاب گردان، عقیل کعبی، مصطفی احمدی و وفا هخامنش سعی داشته تا جای بازیکنان جداشده را پر و نفت را آماده ماراتن لیگ کند.

پارس جنوبی جم
پارس جنوبی جم که فصل گذشته در نخستین فصل حضور خود در لیگ برتر یکی از مدعیان قهرمانی بود، در نهایت به حضور در رده پنجم جدول رضایت داد. جایگاهی که البته تارتار و شاگردانش امیدوار به ارتقای آن هستند. پارس جنوبی جم البته بازیکنان زیادی را نسبت به فصل گذشته از دست داده، اما تارتار با جمع کردن بازیکنان باتجربه و جوان در کنار هم، امیدوار است در فصل جدید به نتایج خوبی دست یابد. رحمان احمدی گلر پیکان، امیر میربزرگی مهاجم بادران، پوریا زارع دفاع چپ برق جدید شیراز، محمد ستاری مدافع ذوب‌آهن، فرشید پاداش، مهاجم شهرداری ماهشهر و آقای گل لیگ یک و عماد میرجوان مهاجم سپیدرود رشت از جمله بازیکنانی هستند که تارتار امیدوار است با آن‌ها به موفقیت‌های لیگ هفدهم دست یافته و بار دیگر پارس جنوبی بوشهر را در جمع مدعیان قرار دهد.

پدیده خراسان
پدیده خراسان فصل گذشته با رضا مهاجری نتایج قابل قبولی کسب کرد و لیگ را با حضور در رده یازدهم به پایان برد. با این وجود، اما مسئولان این تیم مشهدی هدایت پدیده را در فصل جدید به یحیی گل‌محمدی سپردند. مربی جوانی که فصل گذشته نتوانست با تراکتورسازان تبریزی کنار آمده و نیمه‌های فصل، راهش از تبریزی‌ها جدا شد. گل‌محمدی در بدو ورود به مشهد با تأکید بر اینکه ریخت و پاش نمی‌کنیم و تمرکزمان روی جذب بازیکنان جوان است، درخواست تمدید قرارداد ناصحی، صادقی، مرادمند، خلعتبری، قاسمی‌نژاد و جلالی را داد و نفراتی، چون امیر منصوریان دفاع چپ خونه به خونه، فرشاد هاشمی بازیکن جوان نفت تهران، یونس شاکری مهاجم و محمد ناصری، گلر سیاه‌جامگان و مسعود ریگی هافبک بادران را به این تیم اضافه کرد و ترجیح داد با این نفرات لیگ هجدهم را آغاز کند. مسئله‌ای که، اما به مزاج برخی بازیکنان تیم خوش نیامده چراکه ناصحی، کاپیتان تیم معتقد است همه تیم‌ها تا بن دندان مسلح هستند جز پدیده، اما باید دید گل‌محمدی می‌تواند پدیده را به جایگاهی بهتر از سال گذشته برساند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار