خداحافظی یوز‌ها با برند پرحاشیه
کد خبر: 918443
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003qvb
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
حاشیه‌ای بر واکنش‌ها به حرکت غیراخلاقی آدیداس در قرار دادن نام ایران در لیست تحریمی‌ها
‌پس از اقدام غیراخلاقی و سیاسی کمپانی آدیداس در قرار دادن نام ایران در لیست تحریمی‌ها، فدراسیون فوتبال از قطع همکاری با این برند خبر داد و خواهان عذرخواهی این شرکت آلمانی شد.
سعید احمدیان
‌پس از اقدام غیراخلاقی و سیاسی کمپانی آدیداس در قرار دادن نام ایران در لیست تحریمی‌ها، فدراسیون فوتبال از قطع همکاری با این برند خبر داد و خواهان عذرخواهی این شرکت آلمانی شد.
آدیداس – ایران، همکاری که از همان ابتدا با جنجال و حاشیه همراه بود، از قراردادی که ایراد‌های زیادی به آن گرفته شد و برخلاف رسم رایج دنیا، فدراسیون فوتبال قبل از جام جهانی به جای دریافت پول، لباس‌ها را با تخفیف خرید تا امروز که تحریم کشورمان توسط این کمپانی خبرساز شده است.

این برند‌های حاشیه‌ساز
ماجرای اسپانسر پیراهن تیم ملی فوتبال چند سالی است همواره حاشیه‌ساز می‌شود، برند معروف و غیرمعروف هم ندارد، مانند ماجرای آل‌اشپورت که پیش از جام جهانی برزیل کیفیت لباس‌های این شرکت آلمانی، سروصدای کرش را به آسمان برد و البته از کوتاه شدن پیراهن‌ها پس از شست‌وشو گرفته تا قرارداد با برند ایتالیایی جوما که لباس‌هایش را در منیریه تهران تولید می‌کرد! پس از تمام این حاشیه‌ها بود که پیش از آغاز جام جهانی برزیل، مهدی تاج و همکارانش دست به کار شدند تا پای یک برند معروف را به ایران باز کنند.
در نهایت فدراسیون فوتبال با کمپانی آدیداس برای البسه تیم ملی در جام جهانی روسیه به توافق رسید، توافقی که انتشار جزئیات آن حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت و عنوان شد برخلاف کشور‌های دیگر دنیا که از برند‌های معروف دنیا برای پوشیدن لباس‌شان پول می‌گیرند، در قرارداد آدیداس با ایران خبری از پرداخت پول از طرف آلمانی نیست و فدراسیون طبق این قرارداد، پیراهن تیم ملی کشورمان را بدون اینکه هیچ طرح اختصاصی داشته باشد از بین لباس‌های موجود در فروشگاه‌های آدیداس با ۷۰ درصد تخفیف خریداری می‌کند!

پاسخ قاطع به حرکت غیراخلاقی آدیداس
در حالی که تصور می‌شد قرارداد با آدیداس با تمام ایراد‌ها و انتقادات تا جام ملت‌های آسیا که دی و بهمن‌ماه در امارات برگزار می‌شود ادامه داشته باشد، اما خارج شدن امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها سبب شد تا چند روز پیش خبر قطع همکاری آدیداس با کشورمان مطرح شود و آن‌ها نیز همانند برند‌های دیگری مانند شرکت‌های خودرویی پژو و رنو در تلاش برای قطع همکاری با ایران باشند. مهدی تاج هم روز یک‌شنبه درباره شائبه‌هایی که درباره قطع همکاری با آدیداس به گوش می‌رسد، گفته بود: «آدیداس محدودیت‌های جدیدی را برای ما قائل شده و خواهان مذاکره با فدراسیون فوتبال است، نه قطع همکاری. فقط آدیداس گفته که باید مذاکرات جدیدی انجام شود.» با این حال انتشار خبر تحریم خریداران ایرانی توسط کمپانی آدیداس که پیش از ظهر دیروز منتشر شد، موجی از واکنش‌های منفی را علیه این کمپانی آلمانی به راه انداخته است.
کمپانی آدیداس در اقدامی غیراخلاقی و غیرورزشی نام ایران را از سایت اصلی خود خارج کرده و ایران را در لیست تحریمی هایش قرار داده است. در سایت این کمپانی آلمانی که به زبان‌های مختلف و در کشور‌های مختلف برنامه‌ریزی شده و خدمات می‌دهد، بخشی تحت عنوان «PERSONALIZE» وجود دارد که به مخاطبان سراسر دنیا اجازه می‌دهد کفش و لباس دلخواهشان را انتخاب کنند.
در همین قسمت است که متوجه می‌شوید اسم ایران در فهرست اسامی تحریمی این شرکت قرار گرفته است. عجیب آنکه اسم ایران در کنار اسامی دیگر کشور‌هایی که درگیر مسائل جنگ و تفرقه هستند نیز دیده می‌شود، مثلاً کشور عراق و افغانستان و سومالی نیز در فهرست این تحریم‌ها قرار دارند. این در حالی است که تیم ملی کشورمان با پیراهن‌های این برند آلمانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به میدان رفت و این اقدام این شرکت آلمانی غیرقانونی است، چراکه فدراسیون ایران با این برند قرارداد تجاری دارد.
اقدام آدیداس همانطور که پیش‌بینی می‌شد با واکنش تند فدراسیون فوتبال روبه‌رو شد و مهدی تاج در نامه‌ای خواهان عذرخواهی این کمپانی آلمانی شده است. در بخشی از نامه تاج به ممبینی سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال آمده است: «پیرو حرکت زشت و سخیف شرکت آدیداس درباره نام مقدس ایران عزیز در سایت این شرکت، لازم است هرچه سریع‌تر مراتب را با هماهنگی دبیرکل محترم و پیگیری ارکان حقوقی فدراسیون در جهت تعقیب این اقدام خلاف آداب حقوق بشردوستانه و همچنین عقد قرارداد با شرکت جایگزین برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به انجام برسانید. بی‌شک، هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق جسارت به ساحت مردم عظیم‌الشأن ایران عزیزمان را ندارد و فدراسیون فوتبال ضمن تأکید بر ضرورت عذرخواهی این برند از مردم میهن‌مان با تمام توان در جهت حفظ شأن و منزلت نام ایران و ایرانی ایستادگی خواهد کرد.»
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو فراکسیون ورزش مجلس هم با تأکید بر اینکه دعوت به چالش نخریدن آدیداس باید در کشور فراگیر شود، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «ده‌ها برند ورزشی دیگر وجود دارد که به راحتی می‌توان آن‌ها را جایگزین آدیداس کرد و به گونه‌ای نیست که اگر بازیکنان آدیداس بپوشند قهرمان جهان می‌شوند. بنابراین بهتر است ما سریع‌تر دست به کار شویم و با نخریدن تحریم را آغاز کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار