کل بودجه وزارت علوم در طرحهای عمرانی سال جاری ۹۳۰ میلیارد تومان است. در گردهمایی مدیران طرحهای عمرانی و بودجه دانشگاهها و مراکز آموزشی پژوهشی و پارکهای علم و فناوری، اعتبارات متمرکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۰۷ میلیارد تومان اعلام شد.
بر همین اساس اعتبارات متمرکز دانشگاهها در تعمیر، تجهیز و تأمین فضا ۷۴۰ میلیارد تومان و پارکهای علم و فناوری و موسسات پژوهشی ۷۴ میلیارد تومان است، یعنی کل بودجه خانواده وزارت علوم در طرحهای عمرانی ۹۳۰ میلیارد تومان است و به طور کامل هم تخصیص داده میشود.
بر اساس شنیدهها ۴۸۴ میلیارد تومان از کل پول مربوط به تعمیر، تجهیز و محوطهسازی و حدود ۲۳۹ میلیارد تومان مربوط به تأمین فضاست. در کل وزارت علوم و زیرمجموعههای آن ۴۶۶ طرح دارند که سرانه حوزه ستادی با ۱۶ طرح ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، سرانه دانشگاه با ۳۶۲ طرح ۲ میلیارد تومان و سرانه مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری ۸۰۰ میلیون تومان است.
بودجه استانی هم هست
در برخی آییننامهها و تبصرههای موجود مواردی برای تأمین بخشی از اعتبارات دانشگاهها وجود دارد که به ویژه در اعتبارات استانی قابل پیگیری هستند.
به همین دلیل وزارت علوم از دانشگاههای استانی خواسته است که با مراجعه به این بند و تبصرهها در جریان موضوع قرار بگیرند و برای بهرهمندی از آنها اقدام کنند. در صورت لزوم هم وزارت علوم از سازمان برنامه و بودجه آنها را پیگیری خواهد کرد.
برخی از مناطق کشور همانند مناطق نفتخیز یا کمتر توسعهیافته اعتبارات یک یا دو درصدی دارند یا به عنوان مثال مناطقی که در دفاع مقدس دچار آسیب شدهاند ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارند، از این رو باید از این ظرفیتها استفاده شود.
تمرکز بر پروژههای علمی
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این باره با بیان اینکه تخصیص ۵ درصد از بودجه امسال برای ماه اول نگرانکننده است، گفت: «در زمانی مسئولیت بررسی وضعیت آموزشی و بودجهای کشور فرانسه را برعهده داشتم. وقتی برای کسب اطلاعات درباره بودجه دانشگاهها به آنها مراجعه میکردم متوجه شدم که بودجه دانشگاهها را بودجهای میدانند که برای کارهای پژوهشی و مازاد از جانب دانشگاه درخواست میشود.»
دکتر صدوق تنها راه نجات برای عبور از بحران را استفاده از ظرفیت و تواناییهای دانشجویان و نسل جوان کشور دانست و افزود: «در واقع دانشگاهها مسئلهای برای تأمین هزینههای جاری خود مثل پرداخت حقوق کارکنان و تأمین تجهیزات نداشتهاند و این مسئله کاملا برای آنها حل شده بود. تنها اگر میخواستند کار پژوهشی مازادی انجام دهند برای بودجه درخواست میدادند.»
در واقع ضروری است که مسئله تأمین بودجه سر و سامان گیرد و دانشگاهها برای بهرهگیری و استفاده از ظرفیت هر چه بیشتر دانشجویان از این حیث نگرانی نداشته باشند.
دانشگاههای کشور هم باید تلاش کنند که بودجه را برای کارهای عمرانی به صورت پراکنده هزینه نکنند. تمرکز کارهای عمرانی و بودجه دانشگاه را روی پروژههایی بگذارند که بخش مهمی از آنها تصفیه شدهاند.