کد خبر: 918337
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
رژیم صهیونیستی هشتصد عضو «دفاع غیر نظامی سوریه» موسوم به «کلاه سفیدها» و خانواده‌های آنان را روز گذشته از جنوب غربی سوریه به سمت اردن منتقل کرد تا اخباری که در خصوص ارتباط این گروه با تروریست‌های داعش و تل آویو وجود داشت به واقعیت نزدیک شود.

جوان‌آنلاین: ارتش رژیم صهیونیستی دیروز یکشنبه با اعلام این خبر و اشاره به اینکه عملیات تخلیه امدادگران سوری به درخواست آمریکا و کشورهای اروپایی صورت گرفته است، عنوان کرد: جان نیروهای کلاه سفید در پی پیشروی ارتش تحت امر بشار اسد در جنوب این کشور در معرض خطر قرار گرفته بود به این دلیل آ‌نها را از طریق سرزمین اشغالی به اردن منتقل کردیم.
بر اساس گزارش روزنامه آلمانی، اوایل هفته، ده‌ها اتوبوس حامل صدها نفر از کلاه سفیدها و خانواده‌های آ‌نها از مرز سوریه به سرزمین اشغالی رفتند. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای سازمان ملل هم از این کاروان حفاظت می‌کردند.

تشکر لندن از رژیم صهیونیستی و اردن
«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توییترش نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و گفت:«خبر فوق‌العاده این است که بریتانیا و دوستانش امنیت تخلیه کلاه سفیدها و خانواده‌هایشان را تأمین کرد. از اسرائیل و اردن به دلیل اقدام سریع در پی درخواست‌مان سپاسگزاریم. نیروهای کلاه‌سفید از همه شجاع‌ترهستند و درشرایط ناامیدی چنین اقدامی نشان از امید است.»
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که در اقدامی بر خلاف معمول و با توجه به خطری که متوجه زندگی غیرنظامیان است، مشارکت کرده است.
 «محمد القائد» سخنگوی وزارت خارجه اردن ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که انتقال این افراد به کشورش صرفاً بر مبنای دلایل بشردوستانه صورت گرفته است و پس از سه ماه اقامت در اردن به کشورهای اروپا (آلمان، انگلیس و کانادا) فرستاده می‌شوند.

روسیه: «کلاه سفیدها» قصد انجام حملات
 شیمیایی در ادلب دارند
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که روسیه مدعی است که تعدادی از نیروهای کلاه سفید وارد ادلب شدند. مرکز آشتی «حمیمیم» وابسته به وزارت دفاع روسیه در سوریه ، اعلام کرد که یک کاروان شامل 
6 خودرو که آرم «کلاه سفیدها» (سازمان غیردولتی دفاع مدنی سوریه) را داشتند در هفته اخیر وارد شهر ادلب شده است.
به گزارش اسپوتنیک، «آلکسی تسگانوف»، رییس این مرکز گفت که علاوه بر این کاروان، کامیون حامل تجهیزات دفاع شخصی، صندوق‌های حاوی مواد مایع و هفت موشک به شهر ادلب وارد شده است.
او گفت که بعد از ورود این کامیون، چهار نفر از افراد بومی منطقه در لباس مخصوص اقدام به تجهیز و آماده‌سازی سر موشک‌ها کرده و آنها را با مواد مایع و پودر پُر کرده‌اند.
این فرمانده روس گفت که بنا به گفته ساکنان ادلب، افراد مذکور بعد از تجهیز موشک‌ها به سمت روستای «معرة النعمان» حرکت کرده‌اند.
کلاه‌سفیدها و مخالفان دولت سوریه پیشتر در مناطق «خان شیخون» و «غوطه» شرقی نیز دست به حملات شیمیایی زدند و دولت بشار اسد (دمشق) را مسوول این حملات معرفی کردند تا از این طریق بهانه برای حمله نظامی غرب به سوریه مهیا شود.
پس از این حملات شیمیایی و حادثه شهر دومای سوریه در فروردین‌ماه گذشته بود که آمریکا و متحدانش(فرانسه و انگلیس) بدون داشتن اسنادی مبنی بر این که صحت این موضوع را ثابت کند، حملات موشکی به برخی از پایگاه‌های دولت سوریه انجام دادند. 
با آنکه با تقویت روند آشتی ملی در مناطق مختلف سوریه روند درگیری‌های خشونت‌بار جنگی کاهش یافته،‌ روشن نیست چرا با آرام‌تر شدن وضعیت در این کشور، رژیم صهیونیستی اکنون آنان را از سوریه خارج کرده است.
به تازگی برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که این گروه دراستان ادلب درحال جعل کردن تصاویر و فیلم‌هایی در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی توسط سوریه در این استان است. این گروه سال گذشته در استان حلب نیز دست به جعل کردن فیلم‌هایی زد و مدعی شد که ارتش سوریه در این منطقه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

ارتباط کلاه سفیدها با القاعده تا سازمان‌دهی
 توسط انگلیس
«کلاه سفیدها» گروهی است که از سال ۲۰۱۳ یعنی دوسال پس از آغاز بحران، در سوریه حضوریافت. این گروه که خود را به‌عنوان «گروه مردمیِ داوطلب برای امدادرسانی» یا «سازمان دفاع مدنی» سوریه به آسیب‌دیدگان در این کشور معرفی می‌کند، مدعی است که علت اصلی تشکیل آن به نیاز فوری شهروندان سوری به کمک‌های انسانی در سایه تداوم درگیری‌های نظامی در سوریه است. کلاه سفیدها مدعی هستند که تنها مأموریت آنها در سوریه امدادرسانی به شهروندان آسیب دیده است و اعضای این گروه در قبال تمامی طرف‌های درگیر در سوریه موضع اتخاذ کرده و می‌کنند.
این گروه در سوریه در سال‌های اخیریعنی زمانی که فیلم «کلاه‌سفیدها» توانست در جریان هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز اسکار، این جایزه را دریافت کند، در کانون توجهات قرار گرفت. سازندگان این فیلم تلاش کرده‌اند تا کلاه‌سفیدها را به‌عنوان ناجیان انسان‌ها در سوریه برای افکار عمومی به نمایش بگذارند. ایالات متحده آمریکا نیز با اعطای جایزه اسکار که امروز هیچکس در سیاسی بودن این جایزه شک ندارد، آن‌را در مرکز توجهات جهانی قرار داد.
آخرین اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه کلاه‌سفیدها محصول تفکرات یک سیاستمدار انگلیسی به نام «جیمز لو میجرر» است. این فرد کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شخصیت انگلیسی، توانمندی در عرصه‌های نظامی است.
 وی به پشتوانه چندین سال فعالیت در ارتش انگلیس به‌عنوان افسر و همچنین همکاری با شرکت‌های امنیتی ویژه وابسته به این کشور، تجربه زیادی را در زمینه امنیتی کسب کرده است. به‌دلیل همین پشتوانه امنیتی، مسوولیت تشکیل گروه کلاه‌سفیدها برای پرداختن به امور امنیتی در سوریه در قالب اقداماتِ به ظاهر انسان‌دوستانه به جیمزمیجرر سپرده شده است.
بودجه این گروه فعال در سوریه به‌صورت سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است که توسط حامیان آن پرداخت می‌شود. اخیراً آمریکا رسماً اعلام کرد که دونالد ترامپ با پرداخت 6/6 میلیون دلار به کلاه‌سفیدها در سوریه موافقت کرده است.
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که کلاه‌سفیدها از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی را نجات داده‌اند و طبیعی است که به آنها کمک مالی صورت گیرد. در این میان، نباید از نقش کشورهای عربی در تأمین بودجه این گروه نیز غافل شد. امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که کمک شایانی به کلاه‌سفیدها می‌کند.
درهمین راستا، «تیم اندرسون» پروفسور و تحلیلگر برجسته استرالیایی بر این باور است که دولت انگلیس، وظیفه تأمین مالی کلاه‌سفیدها را بر عهده دارد و در واقع این گروه، «شاخه فعال روابط عمومی گروه تروریستی القاعده در سوریه است تا افکار عمومی را فریب دهد».
اندرسون که مؤلف دو کتاب درباره جنگ در سوریه است تأکید کرد: «شاهدان مستقل زیادی درباره رخدادهای شهر دوما وجود دارد که تأکید داشتند، گروه‌های تروریستی حمله با سلاح شیمیایی را به صورت کامل جعل کردند».
این نویسنده استرالیایی با اشاره به نقش انگلیس در جعل کردن فیلم‌های مربوط به سلاح شیمیایی در سوریه، تأکید کرد که غرب با استفاده از گروه‌های مرتبط با گروه القاعده در پی جنگ‌های نیابتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار