کد خبر: 918334
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
استیو بنن، مشاور سابق ترامپ در اتحادیه اروپا بنیاد سیاسی تاسیس می‌کند

جوان آنلاین: «استیو بنن»؛ مردی که از او به‌عنوان پشت پرده ظهور دونالد ترامپ یاد می‌شود، می‌خواهد به میدان بیاید. او نه در واشنگتن و نیویورک که این‌بار می‌خواهد در بروکسل میان‌داری کند. بنن با تاسیس بنیادی به نام «جنبش»، پروژه تازه‌ای را در اروپا آغاز کرده که هدف آن تقویت احزاب راست‌گرا است تا از این طریق یکپارچگی اتحادیه اروپا به مخاطره بیفتد. او چند ماهی است از دستگاه ترامپ فاصله گرفته است اما برنامه‌ای را که بنا دارد در اروپا عملیاتی کند، ادامه همان مسیری است که اوباما آغاز کرد و ترامپ در یک‌سال‌و‌نیم گذشته بی‌محابا رفته است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) در دوران ریاست‌جمهوری اوباما و پیشنهاد ترامپ به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای خروج از این اتحادیه و به‌جای آن همکاری تجاری گستره‌تر با آمریکا، بخشی از پروژه‌ای است که در آمریکا برای فروپاشی اتحادیه اروپا طراحی شده است.

حالا بنن می‌خواهد به شکل دیگری در تکه‌تکه شدن اتحادیه اروپا نقش‌آفرینی کند. این استراتژیست آمریکایی که سال‌ها سابقه حضور در نیروی دریایی آمریکا را نیز دارد، به‌دنبال تاسیس بنیادی در اروپاست که هدف آن «برافروختن شعله انقلاب پوپولیستی راست‌گرا» در سراسر قاره سبز عنوان می‌شود! او نام این بنیاد را «جنبش» نام‌گذاری کرده است. پایگاه «دیلی بیست» گزارش داد: «استیو بنن در نظر دارد این سازمان را به‌عنوان رقیب بنیاد متعلق به جورج سوروس، که از زمان راه‌اندازی در سال ۱۹۸۴ تاکنون بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار برای آرمان‌های لیبرال هزینه کرده است، مطرح کند.» براساس این گزارش، این بنیاد غیرانتفاعی قرار است یک منبع محوری برای نظرسنجی، مشاوره و توصیه درباره پیام‌رسانی، هدفمندی در داده‌ها و پژوهش‌های مربوط به یک اندیشکده باشد. بنن به «دیلی‌بیست» گفت: «متقاعد شده در سال‌های آینده شاهد پایان چندین دهه یکپارچگی در اروپا خواهد بود.» او تصریح کرد: «ملی‌گرایی، پوپولیستی و راست‌گرا چیزی است که اتفاق خواهد افتاد. این چیزی است که حاکم خواهد شد.» او اظهار کرد: «شما قرار است شاهد باشید که کشورهایی به‌صورت انفرادی هویت‌ها و مرزهای خود را اولویت دهند.» بنن خاطرنشان کرد: «مذاکراتی با گروه‌های راست‌گرا در سراسر قاره اعم از «نایجل فاراژ» تا اعضای حزب جبهه ملی «مارین لوپن» که اخیرا نامش را به تجمع ملی تغییر داده و همین‌طور «ویکتور اوربان»، رهبر مجارستان و پوپولیست‌های لهستان داشته است.»

 جنبش معکوس

پس از پایان جهانی دوم، مقامات واشنگتن تلاش کردند تا کشورهای اروپایی را با یکدیگر متحد کنند. آنها برای رسیدن به این هدف، میلیون‌ها دلار بودجه به شکل مخفیانه (گاهی از طریق سیا) در اختیار سازمانی به نام «جنبش اروپا» و کمیته‌ای به‌نام «کمیته آمریکایی اروپای متحد» و چند نهاد دیگر قرار دادند تا به این هدف دست پیدا کنند. حوزه فعالیت کمیته آمریکایی اروپای‌متحد در اروپا در اوایل دهه 1950 به‌طور فزاینده‌ای روی تبلیغات و تحریک مردم برای اقدام جمعی متمرکز بود. بین سال‌های 1951 تا 1956 «جنبش اروپا» بیش از 2000 تظاهرات و جشنواره را در سراسر اروپا برگزار کرد؛ به‌ویژه در آلمان، جایی که ارتش آمریکا هم به کمک آنها آمد. حالا اما آمریکا با تشکیل این «جنبش» و صرف هزینه‌های هنگفت به‌دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا و روی آوردن کشورهای اروپایی به سمت واشنگتن است.

 تغییر در پارلمان اروپا

بنن برای انجام ماموریت خود، به‌دنبال تصاحب کرسی‌های پارلمان اروپاست. او به «دیلی‌بست» گفت می‌خواهد احزاب پوپولیستی را به اندازه کافی برای ایجاد یک «گروه فوق‌العاده» در راستای انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ماه می آینده ایجاد کند. به اعتقاد او، بلوک پوپولیستی می‌تواند تا یک‌سوم از 705 کرسی نمایندگان مجلس (MEPS) را در انتخابات سال آینده تعیین کند. وی گفت: «همه موافق هستند که ماه می بسیار مهم است و این نخستین قدم واقعی بین قومیت، پوپولیسم و اجلاس داووس است.» آن‌گونه که بنن گفته، بنیاد «جنبش» قرار است در ماه‌های آینده با حضور 10 کارمند تمام‌وقت در بروکسل افتتاح شود. بنن گفت: «این تعداد ممکن است بسته به انتخابات پارلمان اروپا در ماه می 2019 تا 25 کارمند افزایش یابد.»

 بنگاه مالی آمریکا برای پایان اروپا

در سال‌های اخیر به‌خصوص پس از ظهور بحران پناهجویان در اروپا، گروه‌های راست‌گرای بیگانه‌ستیز، قدرت چشمگیری در این قاره یافته‌اند و در کشورهایی مانند مجارستان، اتریش و لهستان قدرت را به‌دست گرفته‌اند و در کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان، ایتالیا و هلند به‌شدت قدرتمند شده‌اند، اما این جنبش‌های راست‌گرا با وجود افزایش محبوبیت، با ضعف در سیاستگذاری و تامین منابع مالی مواجه بوده‌اند.

بنن امیدوار است بنیاد تازه‌تاسیس او که قرار است به‌عنوان رابطی میان گروه‌های راست‌گرا در اروپا و انجمن حزبی طرفدار ترامپ «آزادی» در آمریکا، عمل کند، بتواند با تدوین خط‌ مشی برای این احزاب، این نقطه‌ضعف را برطرف کند. شاید به همین خاطر است «راهیم کسام»، از کارمندان سابق «فاریج» و از دبیران کنونی وب‌سایت «بریتبارت» (که بنن موسس آن بوده)، می‌گوید: «مرکل‌تان را فراموش کنید. سوروس و بنن بزرگ‌ترین بازیگران سال‌های آینده سیاست اروپا خواهند بود.»

 بنن چه می‌گوید؟

استیون کوین یا «استیو» بَنِن را بیش از آنکه یک بیزنسمن و مدیر رسانه‌ای آمریکایی بدانند، یک استراتژیست ارشد می‌دانند که نقش اصلی را در ظهور ترامپ برعهده داشته است. او از ژانویه تا آگوست ۲۰۱۷ استراتژیست ارشد و مشاور دونالد ترامپ بود. در سوابق بنن، حضور در نیروی دریایی آمریکا نیز دیده می‌شود. او خود را یک ملی‌گرای اقتصادی می‌داند که به‌شدت نگران طبقه متوسط و کارگر جامعه است و بر این باور است جهانی‌شدن سبب شده این قشر با بیکاری مفرط دست‌و‌پنجه نرم کند. به همین علت نیز طرفدار ایده ملت‌های واحد با مرزبندی مشخص است. بخشی از دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات او، توسط دونالد ترامپ شکل اجرایی به خود گرفته است. او از مخالفان سرسخت مهاجرت به آمریکاست و آن را «قلب مشکلات» آمریکا می‌داند. از دید او عامل مشکلات، نه‌تنها مهاجران غیرقانونی که مهاجران قانونی نیز هستند. بنن از طرفداران جنگ اقتصادی آمریکا با چین است؛ موضوعی که دونالد ترامپ اخیرا با وضع تعرفه‌های گمرکی آن را آغاز کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار