کد خبر: 918290
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
رژیم صهیونیستی نیز آشکارا به کمک کلاه‌سفید‌ها در سوریه آمده است، همان گروهی که از سوی سازمان جاسوسی انگلیس در سوریه تشکیل شده و نقش مهمی در جعل واقعیت‌ها و زمینه سازی برای دخالت دولت‌های غربی در سوریه داشت.
بر اساس گزارشی که در روزنامه «بیلد» چاپ آلمان منتشر شد، اسرائیل ۸۰۰ نفر از عناصر کلاه‌سفید را از مرز جنوب غرب سوریه وارد اراضی اشغالی کرده است تا به فرار آن‌ها به کشور‌های اروپایی کمک کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که عملیات انتقال کلاه‌سفید‌ها که شنبه شب انجام شد، در ابتدا محرمانه بود و مینی‌بوس‌ها شبانه این افراد را از مرز خارج می‌کردند. به نوشته این روزنامه آلمانی، سازمان ملل هم در این انتقال نقش داشته است و عملیات خروج کلاه‌سفید‌ها از سوریه پیش‌تر میان مقامات امریکا، روسیه و سوریه مورد مذاکره قرار گرفته بود. کلاه‌سفید‌ها یک گروه به اصطلاح مدنی محسوب می‌شود، اما اسناد و گزارش‌های زیادی از جمله توسط وینسا بیلی، خبرنگار سرشناس انگلیسی تهیه شده که نشان می‌دهد این گروه از سوی سازمان‌های جاسوسی دولت‌های غربی از جمله انگلیس تأسیس شده است. این گروه نقش مهمی در تحریف واقعیت‌ها و جعل اخبار از جمله در بحث حمله شیمیایی خان‌شیخون در ادلب و غوطه شرقی در حومه دمشق داشته است. امریکا و دولت‌های غربی برای دخالت نظامی در سوریه به گزارش‌های این گروه استناد کرده‌اند. سال گذشته به کلاه‌سفید‌ها در امریکا جایزه اسکار داده شد تا اعتبار این گروه افزایش پیدا کند، اما حالا که پیروزی دولت سوریه قطعی شده و ارتش سوریه در حال آزادسازی مناطق مختلف کشور است، تاریخ مصرف این گروه نیز پایان یافته و حالا دولت‌های غربی تلاش دارند عناصر این گروه را نجات دهند. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت: به درخواست امریکا، کانادا و کشور‌های اروپایی، اسرائیل عملیات انتقال کلاه‌سفید‌ها و خانواده‌های آن‌ها را از بلندی‌های جولان انجام داد. آنچه باعث تعجب و غافلگیری ناظران شده علنی شدن حمایت رژیم صهیونیستی از کلاه‌سفید‌ها است که خیلی‌ها آن را به عنوان بازوی مدنی القاعده می‌شناسند.

طرح ترکیه برای سیطره بر ادلب
منابع سوری می‌گویند ترکیه پیشنهاد جدیدی به روسیه داده که هدف از آن یکپارچه کردن گروه‌های شورشی در منطقه ادلب و ممانعت از ورود ارتش و دولت سوریه به این منطقه است. به گزارش النشره، ترکیه در همین راستا اعلام کرده، گشت‌زنی‌های امنیتی و نظامی خود را در طول مرز با سوریه و در منطقه ادلب تا سوم اوت افزایش می‌دهد و بر همین اساس ارسال تجهیزات نظامی برای نیرو‌های موجود در سوریه و بالا بردن سطح حفاظت از مرز‌ها را در دستور کار قرار داده است. این بیانیه با افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال انجام عملیات نظامی از سوی دولت سوریه و هم‌پیمانان آن علیه شورشیان در ادلب همزمان است که ترکیه با آن مخالفت کرده و نسبت به تأثیر این عملیات بر مذاکرات آستانه هشدار داده است. ارتش ترکیه در چارچوب توافقنامه امضا شده در ماه سپتامبر با روسیه و ایران در مذاکرات آستانه، ۱۲ مرکز نظارتی را در ادلب و حماه ایجاد کرده است. این نقاط بر آتش‌بس میان دولت سوریه و هم‌پیمانان آن با شورشیان سوری مستقر در ادلب نظارت دارند. در این راستا گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که ترکیه پیشنهاد جدیدی درباره چهارمین منطقه کاهش تنش به روسیه ارائه کرده است. منطقه چهارم کاهش تنش شامل بخش‌هایی از استان لاذقیه، حماه، حلب و استان ادلب است که مهم‌ترین منطقه باقی‌مانده در دست شورشیان سوری محسوب می‌شود. طبق این گزارش‌ها پیشنهاد ترکیه همزمان با اجرای بند‌های توافق بر سر دو شهرک کفریا و فوعه بوده است که منجر به لغو محاصره این دو شهرک و آزادی صد‌ها تن از نیرو‌های وفادار به دولت سوریه شد. ترکیه از همه گروه‌ها در شمال سوریه و نیز در دیگر مناطق این کشور خواسته در کنفرانسی عمومی که به منظور بررسی آینده ادلب در سایه تحولات اخیر جنوب سوریه به مدت دو هفته برگزار می‌شود، مشارکت کنند. مهم‌ترین این گروه‌ها هیئت تحریرالشام، «دولت نجات»، ائتلاف ملی سوریه و «دولت موقت» هستند. منابع آگاه از این روند اعلام کرده‌اند، ترکیه از همه گروه‌ها خواهد خواست سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را تحویل دهند تا تأسیس گروهی موسوم به «ارتش ملی» متشکل از همه گروه‌های مسلح و تأسیس هیئت متحد از گروه‌های غیرنظامی با هدف اجرای مأموریت‌های مدنی و خدماتی تحت نظارت و اداره ترکیه اعلام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار