کد خبر: 918243
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
اجرای ۳۲ پروژه محرومیت زدایی در سال گذشته
وجود برخی از محرومیت‌ها در مناطق روستایی و کم‌برخوردار در کهگیلویه و بویراحمد موجب شده تا در سال‌های اخیر سپاه فتح این استان اقدامات خوب و مؤثری را در زمینه رفع آن‌ها بردارد که به عنوان نمونه می‌توان به ۳۲ پروژه محرومیت زدایی که سال گذشته اجرا شد، اشاره کرد...
محمدرضا سوری
در کنار این اقدامات، وجود خشکسالی و بحران آب در بعضی روستا‌های این منطقه موجب شد تا معاون هماهنگ‌کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از کلید خوردن آبرسانی به روستا‌های کوهسرک و فتح در شهرستان باشت از طریق رودخانه شاه بهرام خبر دهد. موضوعی که می‌تواند خبر نویدبخشی برای روستاییان این مناطق که از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند، باشد.

کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که برخی مشکلات موجود سبب شده تا تعدادی از مناطق آن از کمبود‌ها در رنج باشد که این مهم را می‌توان به‌وضوح در برخی از مناطق روستایی آن مشاهده کرد. از آنجا که روستا‌های این منطقه نقش مهمی در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی و دامی دارند لذا این مهم می‌طلبد برای رونق هرچه بیشتر محصولات و رفع مشکلات ریز و درشت آن‌ها اقدام کرد؛ موضوعی که سبب شد تا سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با کمک نیرو‌های تحت امرش از جمله بسیج سازندگی و اردو‌های جهادی اقدامات قابل توجهی را در این منطقه اجرایی کند که به عنوان نمونه می‌توان به کلنگ‌زنی اورژانس بین جاده‌ای حسین‌آباد دشتروم بویراحمد و انجام پروژه‌های محرومیت‌زدایی در حوزه‌های مختلف از جمله خانه بهداشت، مسجد، گلزار شهید، خانه نیازمند، دارالقرآن، کانال آبیاری کشاورزی، خانه عالم و یادمان شهید اشاره کرد.

آبرسانی به روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد 

سایه انداختن چندین ساله خشکسالی در استان‌های مختلف کشور موجب شده تا بیشتر این مناطق برای تأمین آب مصرفی خود دچار مشکل شوند. این در حالی است که این معضل تهدید جدیدی در مناطق روستایی بوده و معیشت و تولیدات آن‌ها را که در استان‌های خود و سایر مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌شدت تهدید می‌کند. با وجود اینکه سالانه بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب آب از طریق بارش‌ها و رودخانه‌ها وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شود و علاوه بر آن از حدود ۱۰ درصد آب شیرین کشور نیز برخوردار است، اما بی‌توجهی به مهار آب‌های زیرزمینی و مدیریت منابع آب‌های روان این منطقه با مشکل کم‌آبی مواجه است.

در حال حاضر از هزار و ۶۷۶ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد ۱۴۰۰ روستا دارای تأسیسات آبرسانی هستند، ۸۰ روستای این استان مشکل منبع تأمین آب دارند و از طریق تانکر آبرسانی سیار می‌شوند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با تأیید این موضوع می‌گوید: «با وجود اینکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های پربارش کشور است و شاید در بعضی سال‌ها از بعضی از استان‌های شمالی هم پربارش‌تر بوده و سالانه میانگین بارش در این استان حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیمتر است، اما به دلیل بارش‌های کمی که طی سال‌های گذشته صورت گرفته میانگین کاهش پیدا کرده و به حدود ۶۰۰ میلیمتر رسیده است و ما نسبت به میانگین بلندمدت ۱۵۰ میلیمتر کاهش داشته‌ایم.» پژمان نیک‌اقبالی می‌افزاید: «در حال حاضر در یاسوج، دهدشت، مادوان، لنده و لیکک و تا اندازه‌ای چیتاب مشکلات آب وجود دارد و رفع این مشکل در کوتاه‌مدت در شهر یاسوج با حفر چاه و از منابع زیرزمینی امکان‌پذیر است.»

سپاه فتح آب را به روستا‌ها می‌برد

از آنجا که روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد به‌شدت دچار کم‌آبی و برای تولیدات خود نیازمند رفع این مشکل حیاتی هستند لذا این مهم می‌طلبد تا سازمان‌های مرتبط در این زمینه وارد عمل شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر از هزار و ۶۷۶ روستا ۸۰ روستا از داشتن سیستم آبرسانی محروم بوده و به‌شدت نیازمند تأمین منابع آب آشامیدنی پاک و سالم هستند؛ موضوعی که سپاه فتح این استان را بر آن داشت تا برای رفع این معضل وارد عمل شود.

روز گذشته بود که معاون هماهنگ‌کننده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر همکاری تمام‌قد سپاه فتح از خدمات‌رسانی به مردم از آغاز اقدامات ویژه این نهاد در رفع مشکلات بی‌آبی در برخی از روستا‌های این استان خبر داد. از آنجایی که آب و فاضلاب روستایی استان وظیفه تأمین آب مناطق روستایی را برعهده دارد لذا این موضوع سبب شد تا نقشه راه و فرایند تأمین آب روستا‌های باشت در حداقل زمان آماده شود.

سرهنگ داریوش مثنوی با تأیید این موضوع می‌افزاید: «از آنجایی که اجرای این طرح به سپاه فتح سپرده شده است لذا برای آغاز فرایند اجرایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با همکاری میان دستگاهی، مشکل کم‌آبی روستا‌های کوهسرک‌ها و فتح شهرستان باشت مرتفع خواهد شد.»وی ادامه داد: «طبق برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌های موجود پروژه آبرسانی به روستا‌های کوهسرک و فتح در شهرستان باشت از طریق رودخانه شاه بهرام کلید خورد و به‌زودی این طرح اجرایی خواهد شد.»

۳۲ پروژه محرومیت‌زدایی

از آنجا که سپاه کهگیلویه و بویراحمد همواره در زمینه محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان پیشقدم بوده است لذا این مهم موجب شد تا در سال گذشته نیز ۳۲ پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و کم‌برخوردار اجرایی شود.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با تأیید این موضوع می‌گوید: «سال گذشته این پروژه‌ها که شامل ساخت خانه بهداشت، مسجد، گلزار شهید، خانه نیازمند، دارالقرآن، کانال آبیاری کشاورزی، خانه عالم و یادمان شهید است در مناطق محروم و روستایی آغاز شد.» سردار یدالله بوعلی می‌افزاید: «۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز پروژه‌های بهداشتی و درمانی توسط سپاه و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط فرمانداران در شورای برنامه‌ریزی تعیین تکلیف می‌شود و علاوه بر آن دانشگاه علوم پزشکی نیز نسبت به تجهیز این مراکز اقدام می‌کند.»
به گفته وی از آنجا که جاده یاسوج- بابامیدان حداقل دشتروم حادثه‌خیز است لذا با تدابیر اندیشیده شده اورژانس بین جاده‌ای حسین‌آباد دشتروم با مشارکت بسیج سازندگی احداث می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار