کد خبر: 918205
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
تلگرام؛ محمد فاضلی:
به گزارش جوان آنلاین، محمد فاضلی، عضو هیئت علمی شهید بهشتی، در واکنش به قطعی برق در روز‌های اخیر و لزوم صرفه جویی در مصرف برق در مطلبی با عنوان «اعداد مهم برای کسانی که می‌خواهند کمک کنند» در کانال تلگرامی خود نوشت:

قطعی برق این روز‌ها رنج‌آفرین است. هر قطعی برق یعنی کودکانی که بر اثر گرما رنج می‌کشند، کارگرانی که ساعاتی بیکار می‌شوند و دستمزدی را از دست می‌دهند، بیمارانی که در مراکز درمانی معرض تهدید قرار می‌گیرند، و خلاصه هم‌وطنانی که آزار می‌بینند. برخی به هر دلیلی در «آگاهی انکار» فرو رفته‌اند و بر اثر ناامیدی یا هر دلیل دیگری قصدی برای کمک کردن به بهبود شرایط ندارند. نظر این گروه هم محترم است، اما دسته دومی هستند که فکر می‌کنند در این شرایط باید به فکر ایران بود و کوشید تا مردم کمترین رنج و ناراحتی را تحمل کنند.
 
دانستن اعداد میزان مصرف برق مصرفی وسایل برقی به این عده کمک می‌کند تا تصمیم بهتری درباره مصرف‌شان بگیرند. اعداد زیر را از سایت شرکت‌های توزیع برق استخراج کرده‌ام و به ترتیب از پرمصرف‌ترین به کم‌مصرف‌ترین وسایل مرتب شده‌اند.

۱. سرمایش مرکزی: ۵۰۰۰ وات
۲. ماشین لباسشویی: ۲۵۰۰ وات
۳. کولر گازی: ۲۴۰۰ وات
۴. ماشین ظرفشویی: ۲۰۰۰ وات
۵. اتو بخار: ۱۸۰۰ وات
۶. سشوار: ۱۲۰۰ وات
۷. اتو: ۱۱۰۰ وات
۸. جاروبرقی: ۱۰۰۰ وات
۹. ماشین خشک‌کن لباس: ۱۰۰۰ وات
۱۰. اتو: ۱۰۰۰ وات
۱۱. سماور برقی: ۱۰۰۰ وات
۱۲. پلوپز: ۸۰۰ وات
۱۳. مایکروفر: ۹۰۰ وات
۱۴. کولر آبی: ۶۰۰ وات
۱۵. چرخ گوشت: ۵۰۰ وات
۱۶. غذاساز: ۵۰۰ وات
۱۷. کامپیوتر شخصی: ۲۵۰ وات
۱۸. تلویزیون پلاسما ۴۲ اینچ: ۲۸۰ وات
۱۹. تلویزیون معمولی: ۱۸۰ وات
۲۰. چرخ خیاطی: ۱۰۰ وات
۲۱. پنکه: ۸۰ وات
۲۲. لامپ مهتابی: ۴۰ وات
۲۳. لامپ کم‌مصرف: ۲۰ وات
 
ساعات اوج مصرف بین ۱۲ ظهر تا ساعت ۱۶ و هم‌چنین از غروب آفتاب تا حدود ساعت ۲۲ شب است. اگر می‌خواهیم سهمی در کاهش احتمال قطعی برق و کاستن از رنج هم‌وطنان خود داشته باشیم، سعی کنیم:

- وسایل ردیف ۱ تا ۱۳ را در ساعات اوج مصرف روشن نکنیم.
 
- عمده‌ترین مصارف تابستان ناشی از کولر‌های گازی است. هم‌وطنان استان‌های شمالی و جنوبی ما واقعاً به استفاده از کولر‌های گازی نیاز دارند، اما در سایر استان‌ها واقعاً می‌توانیم با یک پنکه ۸۰ واتی، گرمای هوا را تعدیل کرده و از روشن کردن کولر گازی ۲۴۰۰ واتی خودداری کنیم.
 
- اگر به هر دلیلی مایلید کولر گازی روشن کنید، لطفاً کولر را روی دمای ۲۶ درجه تنظیم کنید.
 
- صنعت برق کشور، سرزمین ایران و هم‌وطنان‌مان به این همراهی نیاز دارند. لطفاً به کودکان، بیماران، کارگران، سالمندان و همه هم‌وطنانی فکر کنید که بر اثر ناهمراهی ما در رنج و سختی قرار خواهند گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار