کد خبر: 918195
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
گفت و گوی " جوان آنلاین" با کارشناس مسائل فوتبالی در پی حضور مربیان خارجی لیگ هجدهم فوتبال
لیگ برتر فوتبال در حالی از روز پنجشنبه همین هفته وارد هجدهمین دوره خود می‌شود که مدعیان با جذب مربیان و بازیکنان میلیاردی سعی در کسب قهرمانی یا کسب سهمیه آسیا دارند.

سرویس ورزشی جوان آنلاین - وحید صابری : لیگ برتر فوتبال در حالی از روز پنجشنبه همین هفته وارد هجدهمین دوره خود می‌شود که مدعیان با جذب مربیان و بازیکنان میلیاردی سعی در کسب قهرمانی یا کسب سهمیه آسیا دارند. اما آنچه در این بین بازهم مشهود است استفاده باشگاه ها از مربیان خارجی در لیگ هجدهم است. مربیانی که با کارنامه شفاف خود به جذابیت های این لیگ می افزایند، این در حالی که ما در لیگ شانزدهم فقط یک مربی خارجی آن هم برانکو بهره می بردیم اما آمار نشان می دهد که باشگاه ها در سال های اخیر تمایل بیشتری به استفاده از مربیان خارجی دارند ، موضوعی که علاوه بر هزینه های چند میلیاردی ، باعث می شود سطح دانش بومی مربیان داخلی پایین بیاید.

امسال هم پرسپولیس همچنان با مربیگری برانکو مقابل حریفان حاضر می شود. مربی کرواتی که دو قهرمانی پیاپی را برای سرخ پوشان کسب کرده و حالا به دنبال کسب سومین جام قهرمانی است. در سوی دیگر حریف دیرینه اش استقلال هم که شفر را از نیمه های نیم فصل اول جذب کرد توانست عملکرد قابل قبولی بجا بگذارد و با قهرمانی در جام حذفی توانست رضایت هوداران را بدست آورد و از محبوبیتی زیاد برخوردار شود حالا به عنوان یکی از مدعیان لیگ شناخته می شود .اما یکی دیگر از تیم های که امسال از مربی خارجی بهره مند است تیم صنعت نفت آبادان است. قرار است پایولو سرجیو روی نیمکت این تیم بنشیند . گفته می شود این مربی پرتغالی ۳۰ بار در لیگ اروپا مربیگری از جمله تیم های منچستریونایتد و منچسترسیتی مربیگری کرده است ، با تیم هارتز در اسکاتلند قهرمانی جام اتحادیه شده و در قبرس هم با تیم آپوئل نیکوزیا به قهرمانی سوپرکاپ دست پیدا کرده است. این مربی در رومانی هم توانسته با تیم کلوژ رومانی سهمیه اروپایی را کسب کند.

اما دیگر مربی خارجی که امسال در لیگ هجدهم حضور دارد توشاک است.مربی ۶۹ ساله ای که هدایت تراکتورسازی را پذیرفته و سابقه حضور در تیم های بزرگی چون رئال سوسیداد، بشیکتاش و حتی رئال مادرید را دارد . این مربی اهل کشور ولز است که در سال ۱۹۹۰ با رئال مادرید قهرمان لالیگا شده است. او با بشیکتاش سابقه قهرمانی جام حذفی ترکیه و با دپورتیوو لاکرونیا قهرمانی سوپرجام اسپانیا را در کارنامه دارد.

امیر حاج رضایی کارشناس مسائل فوتبالی درباره حضور پر رنگ مربیان خارجی در لیگ هجدهم در گفت و گو با " جوان آنلاین" گفت: به شخصه معتقدم که فوتبال امروز مرز ندارد . به نظر من استفاده از مربیان خارجی خوب است اما شرایطی دارد که حتما باید لحاظ شود. مربی خارجی که استخدام می شود فارغ از نام و کارنامه اش باید متعهد باشد. من روی کلمه متعهد تاکید دارم چرا که اگر مربی تهعد لازم را نداشته باشد هر چند هم که مربی بزرگی باشد قطعا آورده ای نخواهد داشت. ما اگر می خواهیم از مربیان خارجی بهره ببریم باید در کنار او از مربیان بومی هم استفاده کنیم تا بتوانیم در آینده همان مربی داخلی را با دانش بیشتر جایگرین مربیان خارجی کنیم. عملکرد برانکو و شفر برای ما ثابت شده است اما هیچ اطلاعاتی به شخصه از پایولو سرجیو مربی فعلی صنعت نفت ندارم . توشاک هم می دانم مربی بزرگی است که در تیم های بزرگی مربیگری کرده است. به نظرم امسال در تراکتور سازی اتفاقات خوبی رخ داده که باید نتیجه آن را در این فصل ببینیم. اما آنچه از کارنامه توشاک متوجه شدم این که او مربی بزرگ و متعهدی است. موردی من اعتقادی زیادی به آن دارم . به مسئولان تراکتورسازی پیشنهاد می کنم تا زمان از دست نرفته از دانش این مربی در رده های پایین تر هم استفاده کنند تا انشاله در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این تیم باشیم.

وی درباره این که آیا حضور مربیان خارجی باعث کاهش سطح دانش مربیان داخلی نمی شود اظهار داشت: همه این ها به آن تعهد مربی بر می گردد و سیاست باشگاه . وقتی یک باشگاه هزینه ای میلیاردی برای جذب یک مربی خارجی می کند اگر سیاست گذاری فقط کسب عنوان قهرمانی یا کسب سهمیه آسیایی باشد قطعا ضرر خواهد کرد، اما اگر هدف چیزی فراتر از آن باشد آن وقت است که حضور مربیان خارجی می تواند حتی در تیم ملی فوتبال هم تاثیرگذار باشد. باشگاه همان طور که عرض کردم باید طوری با مربی خارجی قرارداد امضا کند که به غیر از نتیجه گرایی به فکر انتقال دانش خود به مربیان داخلی باشد .پس لازمه آن حضور مربی داخلی در کنار مربی خارجی است. موضوع مهمی که نباید آن را فراموش کرد تیم های پایه است.ما باید کاری کنیم که این مربیان ، دانش خود را به مربیان تیم های پایه تزریق کنند. اگر تیم های پایه ما قوی شوند قطعا تیم باشگاهی قوی می شود و در پی آن تیم ملی بهره اصلی را می برند اما اگر ما در باشگاهها با جذب این مربیان خارجی فقط دنبال نتیجه گرایی در یک فصل باشیم هیچ چیزی عاید فوتبال ما نخواهد شد و فقط یک هزینه چند میلیاردی روی دست مان می ماند.

کارشناس مسائل فوتبالی با اشاره به این که موافق حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران است افزود: من با شرایطی موافق حضور مربیان خارجی در لیگ هستم که به تیم های پایه بیشتر رسیدگی کنند. تیم های پایه ما باید استعدادیابی شوند. باید با بررسی بیشتر در این زمینه فرهنگ سازی کنیم . باشگاه باید از مربی خارجی خود بخواهند برای رده های پایین تر وقت بگذارد. با مربیان رده هماهنگ باشد و جلسات منظم برگزار کنند . ما باید در ازای پولی که به این مربیان می دهیم از دانش آنها کمال استفاده را ببریم.

حاج رضایی با اشاره به این که در لیگ هجدهم شاهد حضور مربیان جوان کشورمان هستیم اظهار داشت: آنچه در لیگ امسال جای خوشحالی دارد حضور مربیان جوان است. مثل جواد نکونام که توانست نساجی را از دسته اول به لگ برتر بالا بیاورد. کشورمان مربیان جوان زیادی دارد که متاسفانه نمی توانند در فوتبال ما کار کنند. مثلا چطور می شود امثال مهدوی کیا یا هاشمیان در لیگ فوتبال ما نیستند اما همین مهدوی کیا مربی زیر ۲۱ سالهای هامبورگ می شود. من معتقدم که فضای فوتبال برای مربیان سالم مهیا نیست. نه این مربیانی که کار می کنند سالم نباشند اما فضای کار باید شرایطی داشته باشند تا مربیان جوان ما با دل و جون پا به میدان بگذراند .در فوتبال امروز مربیان با زحمت ومشقت زیادی تیمداری می کنند. ما باید هنجارشکنی در فوتبال را از بین ببریم تا فوتبال پاک داشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار