کد خبر: 918179
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
دبیر اجرایی همایش تبریز و انقلاب مشروطه:
دبیر اجرایی همایش تبریز و انقلاب مشروطه گفت: ۱۸۶ مقاله به دبیرخانه همایش تبریز و انقلاب مشروطه واصل شده است.

احسان شاکری  در نشست خبری برگزاری همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران" اظهار کرد: مشروطیت و حرکت مشروطه‌خواهی در ایران که تبریز و آذربایجان نقش ممتازی در آن داشت، از جمله نقاط عطف و تحول در تاریخ ایران معاصر است.

وی با بیان اینکه در این همایش سعی شده تا از زاویه هویت، فرهنگ و باورهای ارزشی تاریخ می‌توان مشروطیت را دید، گفت: در سنوات مختلف این موضوع با عناوین مختلفی از قبیل ادبیات مشروطیت، بررسی و تطبیق مشروطه، روشنگری، نگاه فقهی،حقوقی و غیره برگزار شده است.

دبیر علمی همایش تبریز و انقلاب مشروطه در ادامه با اشاره به گسست چندین ساله در برگزاری همایش مشروطیت در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امسال این همایش با جدیت در سطح بین‌الملل و با تمرکز روی نقش تبریز برگزار خواهد شد.

وی با تاکید به اهمیت بازخوانی هویت تاریخی گفت: این همایش بستری است تا بتوان از زوایای مختلف و مغفول برای تحول‌سازی استفاده کرد.

شاکری با اشاره به اینکه متاسفانه فضای فکری مشروطیت تبریز با انحرافات تفسیر می‌شود، گفت: برخی‌ از مشروطیت به عنوان یک حرکت سکولار و غیرملی یاد می‌کنند از این‌رو این همایش به دنبال نگاه اصیل و تحلیلی از زوایای مختلف مشروطه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف همایش تقارن آن با رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ است تا بتوان از این طریق شناسنامه خوبی از تبریز نمایان کرد چراکه از جمله شناسنامه فرهنگی تبریز، مشروطیت است.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ارتباط دانشگاه آزاد با آموزش و پرورش برای برگزاری همایش را نقطه قوت دانست و گفت: این ارتباط می‌تواند زمینه را برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان از هویت اصیل فراهم کند چرا که دانش‌آموزان و عامه مردم اطلاع چندانی از مشروطیت ندارند و شاید در کتب درسی به یک و نیم صفحه اکتفا شده است.

وی با اشاره به ۱۸ محور تعیین شده همایش تبریز و انقلاب مشروطه، تصریح کرد: از زمان فراخوان تا مدت تعیین شده ۱۸۶ مقاله به دبیرخانه واصل شده که ۷۰ مقاله به طور خاص در رابطه با مشروطیت بود که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۲۵ مقاله برگزیده در قالب کتاب همایش چاپ شده است.

شاکری ادامه داد: از بین مقالات برگزیده پنج مقاله خارجی از منطقه قفقاز عموما از دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان انتخاب شده است و سه سخنران نیز در روز همایش از این منطقه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همایش تبریز و انقلاب مشروطه ششمین دوره است که در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها