کد خبر: 917910
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
جوان ارمنستانی در گفت‌وگو با «جوان» از دلدادگی به انقلاب و شهدا می‌گوید
دوستان ایرانی من هیچ شناختی روی شهیدی مثل ابراهیم هادی ندارند. خیلی وقت‌ها با ذوق و شوق، شهید هادی و دیگر شهدای ایرانی را به دوستان ایرانی‌ام معرفی می‌کنم. این جوان‌ها باید بدانند حالا که سر راحت روی بالش می‌گذارند، به خاطر جانفشانی چه انسان‌هایی بوده است
علیرضا محمدی

این آدم‌های جنگ هستند که آن را مقدس می‌کنند. ایمان و عقیده‌شان می‌تواند از آتش جنگ، گلستانی بسازد که هر انسان آزاده‌ای را در هر جای جهان که باشد مجذوب خود کند. وقتی کار برای رضای خدا باشد، عجیب نیست که مهر یک شهید مفقودالاثر ایرانی را در دل یک دختر ارمنستانی جستجو کنیم! شهید ابراهیم هادی سال‌ها پیش در رمل‌های فکه گم شد، اما حالا مهرش را در قلب جوان‌هایی پیدا می‌کنیم که سال‌ها پس از شهادت او متولد شده‌اند. نازلی مارگاریان اهل کشور ارمنستان یکی از همین جوان‌هاست. می‌گوید: «عاشق مرام شهید هادی شدم، چون در عملش اخلاص داشت.» حالا چند صباحی است که این دختر جوان غیرایرانی، کتاب زندگینامه شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم ایرانی را تهیه و مطالعه می‌کند. گفت‌وگوی ما با وی را پیش رو دارید.

چند سال دارید خانم مارگاریان و اهل کدام شهر هستید؟
من نازلی مارگاریان متولد شهر ایروان پایتخت ارمنستان هستم. ۲۵ سال دارم و مدرک لیسانس روابط بین‌الملل را از دانشگاه شهرمان اخذ کردم. الان هم ساکن ایروان هستم.

چطور شد به ایران و یادگیری زبان فارسی علاقه‌مند شدید؟
از ۱۱ یا ۱۲ سالگی به ایران علاقه‌مند شدم. چون همسایه ایرانی داشتیم، ایران و ایرانی‌ها را تا حدی می‌شناختم. جالب بود که همسایه‌های ما آدم‌های مذهبی نبودند و از ایران هم به نیکی یاد نمی‌کردند! حتی یکی از ارمنی‌های ساکن ایران که از آشنایان‌مان بود تعریف خوبی از ایران نمی‌کرد، اما برای من جالب شد. احساس کردم دوست دارم از ایران بیشتر بدانم. کم‌کم تغییر کردم. سعی می‌کردم هم از ایران و هم از دین اسلام بیشتر بدانم. همسایه‌های ایرانی‌مان هر وقت به کشورشان می‌رفتند برای من کتاب می‌آوردند. آن موقع هنوز فارسی بلد نبودم، اما جملات و واژه‌هایی را از همسایه‌ها یاد گرفته بودم. یک روز از آن‌ها خواهش کردم حروف الفبای فارسی را برایم بنویسند و این‌طور شد که در ۱۳ سالگی خواندن و نوشتن را یاد گرفتم. بعد که دانشگاه رفتم یادگیری زبان فارسی برایم آسان‌تر شد. آنجا فارسی را به عنوان زبان دوم انتخاب کردم. از صبح تا شب کتاب و دفتر فارسی توی دستم بود و در مدت کوتاهی توانستم فارسی یاد بگیرم.

برای اولین بار کی به ایران آمدید؟ گویا شما مسلمان هم هستید؟
بله، من در ۱۷ سالگی مسلمان شدم و مذهب شیعه را انتخاب کردم. همزمان که در مورد ایران تحقیق می‌کردم، سعی می‌کردم از اسلام بیشتر بدانم. در مدرسه درس دینی داشتیم که از ادیان دیگر هم اطلاعاتی در آن بود. علاقه‌مندی‌ام به اسلام باعث شد در این درس نمره خوبی بگیرم. در ۱۶ سالگی برای اولین بار پایم به کتابخانه مسجد کبود (مسجدی که تحت نظر سفارت ایران در ایروان اداره می‌شود) باز شد. آنجا کتاب‌هایی در مورد اسلام مطالعه کردم و بعد که در ۱۷ سالگی به ایران آمدم، از قبل خودم را مسلمان می‌دانستم و تصمیم قطعی گرفته بودم که دین اسلام را انتخاب کنم. در ایران به طور رسمی به اسلام مشرف شدم، اما در اینکه شیعه شوم کمی تردید داشتم.

چرا تردید؟
فکر می‌کردم اهل سنت که روی بعضی از مسائل دینی سختگیری دارند مذهب‌شان بهتر باشد، اما بعد فهمیدم من در دلم، در ذاتم عاشق اهل بیت هستم. به این نتیجه رسیدم که یک شیعه واقعی نه در حرف که در عمل تقیدش را به دین اسلام ثابت می‌کند. البته نماز خواندن را از دوست سنی‌ام یاد گرفته بودم که بعد‌ها طرز نماز خواندن شیعه‌ها را یاد گرفتم.

در گفت‌وگوی کوتاهی که از شما در فضای مجازی منشتر شده بود، عنوان شد که به انقلاب اسلامی و شهدای ایرانی علاقه‌مند هستید، این علاقه چطور شکل گرفت؟
همان ۱۶ سالگی که به کتابخانه مسجد کبود در ایروان رفتم، یک کتاب به من دادند که به زبان ارمنی در مورد انقلاب اسلامی مطالب خوبی داشت. عکس حضرت امام هم روی جلد کتاب بود. من این کتاب را هنوز دارم. جالب است که ایرانی‌های ضدانقلاب، من را به خاطر مطالعه‌اش شماتت می‌کردند، اما همین کتاب باعث آشنایی مقدماتی من با امام و انقلاب اسلامی شد. البته آشنایی‌ام با شهدا سال‌ها بعد صورت گرفت. بعد از تمام شدن درسم در دانشگاه، ما را برای یک دوره سه هفته‌ای به دانشگاه امام خمینی در قزوین دعوت کردند. آنجا کلاس سینما هم داشتیم. یک روز برای ما فیلم خداحافظ رفیق پخش کردند. آن قدر تحت تأثیر قرار گرفتم که سر کلاس بلند گریه کردم. حقیقتش آبروم رفت. چون سر کلاس بچه‌ها مسخره‌ام می‌کردند و به من می‌خندیدند. قبل از تماشای این فیلم از جنگ بین ایران و عراق چیز‌هایی شنیده بودم، ولی بعد از دیدن فیلم اشتیاقم برای دانستن بیشتر شد. اواخر اردو ما را به موزه دفاع مقدس بردند. همه دوستان و همکلاسی‌هایم از موزه خوش‌شان آمده بود. یک قسمت دارد که مثل حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) درست کرده‌اند، آدم آنجا که می‌رود احساس می‌کند واقعاً بین‌الحرمین رفته و سیدالشهدا (ع) را زیارت کرده است. بعد از آن هر بار که به ایران می‌آیم، حتماً سری به این موزه می‌زنم.

از همان زمان روی شهدا تحقیق کردید؟
آن موقع نه، مدتی درگیر کار‌های شخصی بودم. تا اینکه همین چند ماه پیش با چند پیج مذهبی (صفحات اینستاگرامی) آشنا شدم. اول از همه شهید محسن حججی را شناختم. چون سال گذشته تلویزیون ایران خیلی ایشان را نشان می‌داد. بعد تصمیم گرفتم به زبان فارسی کتاب بخوانم. تا آن موقع هنوز خواندن به زبان فارسی برایم روان نشده بود. تصمیم گرفتم با یک تیر، دو نشان بزنم. هم از شهدای ایرانی بیشتر بدانم و هم فارسی‌خوانی‌ام را روان کنم. از کاربر‌های ایرانی خواهش کردم به من کتاب زندگینامه شهدا را معرفی کنند و کم‌کم با شهدای شما بیشتر آشنا شدم.

گویا ارادت خاصی هم به شهید ابراهیم هادی دارید؟
بله، یکی از همان کاربر‌های ایرانی کتاب زندگینامه شهید ابراهیم هادی را به من معرفی کرد. بهار امسال که به ایران آمدم، برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد رفتم. آنجا با یکی از دوستان ایرانی برای تهیه کتاب با موضوع دفاع مقدس به چند کتابخانه سر زدیم، اما نداشتند. آدرس یک کتابفروشی بزرگ را دادند که بخش دفاع مقدس هم داشت. تا وارد کتابفروشی شدم چشمم افتاد به کتاب «سلام بر ابراهیم» با کلی ذوق به دوستم گفتم این همان آقاست که دنبالش بودم. دوستم کتاب را ورق زد و گفت: شاید فهمیدن مطالبش برای تو سخت باشد. کمی در کتابفروشی گشتیم و عاقبت گفتم همین کتاب را برمی‌دارم. حالا اگر خوب هم متوجه نشدم اشکالی ندارد. کتاب را خریدیم. فکر می‌کردم، چون زیاد برای مطالعه وقت نمی‌گذارم، مطالعه‌اش طول بکشد. حتی پیش خودم گفتم اگر به ارمنستان برگشتم و آنجا توانستم کتاب را تمام کنم، به دوستانم می‌گویم سلام بر ابراهیم ۲ را برایم پست کنند. همان روز شروع به خواندن کردم. این کتاب آن قدر جذاب بود که نتوانستم کنارش بگذارم. همان روز همه را خواندم و فردایش رفتیم و سلام بر ابراهیم ۲ را هم خریدم. از همان موقع آقاابراهیم شد دوست شهید من.

کدام ویژگی شهید هادی برای شما جذابیت دارد؟
قبلاً عرض کردم که شیعه واقعی، مسلمانی را با عملش ثابت می‌کند. به نظر من آقاابراهیم یک شیعه واقعی بود. خیلی‌ها را با عملش به راه می‌آورد. حتی با دشمنانش با مهربانی برخورد می‌کرد. این عملگرایی و اخلاصی که شهید هادی داشت، برایم جذاب بود. فقط حرف نمی‌زد. دم از مسلمانی نمی‌زد، بلکه با عملش ثابت می‌کرد که یک مسلمان مؤمن و معتقد است. در مدتی که ایران بودم، توفیقی حاصل شد که با خواهر شهید هادی در یک جلسه مداحی در کرج آشنا شدم. واقعاً که این خواهر مثل برادرش مهربان و دوست‌داشتنی است. خیلی از آشنایی با ایشان احساس خوبی داشتم و افتخار می‌کردم.

غیر از شهید هادی با کدام یک از شهدای ایرانی آشنا هستید؟
آن‌هایی را که کتاب‌های‌شان را خوانده‌ام می‌شناسم؛ شهید داوود عابدی که خیلی به شهید ابراهیم هادی شباهت دارد. کتاب «پسرک فلافل‌فروش» در مورد زندگی شهید مدافع حرم محمد‌هادی ذوالفقاری برایم خیلی جذاب بود. در بهشت زهرا به زیارت سنگ یادبود ایشان رفته‌ام. «مجید بربری» زندگینامه شهید مدافع حرم مجید قربانخانی را هم خوانده‌ام، احساس می‌کنم این شهید بیشتر از باقی شهدا اخلاقش به من شباهت دارد. «آرام بی سر» در خصوص شهید حججی، «تا کربلا» چهل روایت از دلدادگی شهدا به حضرت امام حسین (ع) و شهدای کربلا، «شاهرخ حر انقلاب اسلامی» زندگینامه و خاطرات شهید شاهرخ ضرغام و کتاب زندگینامه شهید مدافع حرم محمدحسن خلیلی از دیگر کتاب‌هایی است که مطالعه کرده‌ام.

با فرهنگ ایثار و شهادت چقدر آشنا هستید؟
(متوجه منظورم نمی‌شود. بعد از کمی توضیح می‌گوید) فقط این را می‌توانم بگویم که شهادت بالاترین نقطه است که آدم می‌تواند به آن برسد. یک توفیق است که هر کسی لیاقتش را ندارد. «برای رسیدن به شهادت باید خودمان را از گناه دور کنیم. کسی که چشمش به گناه عادت کند به شهادت نمی‌رسد.» این حرف شهید هادی ذوالفقاری بود!

در وادی شهدا چه چیزی برای‌تان جذاب است؟
حرف از شهادت قشنگ است، ولی در عمل گذشتن از زندگی سخت است. شهدا کسانی هستند که حرف و عمل‌شان یکی بود. آن قدر روی وطن و اعتقادات‌شان غیرت داشتند که از همه چیز گذشتند و رفتند. من وقتی می‌بینم با این همه گذشتی که شهدا داشتند برخی از ایرانی‌ها از کشورشان به خوبی یاد نمی‌کنند، عصبانی می‌شوم. شما باید قدر داشته‌های‌تان را بدانید.

ما ایرانی‌ها باید به چه چیزی افتخار کنیم؟
به همه چیزتان! به تاریخ، فرهنگ، دین، آداب و رسوم، معرفت و به امام و شهدای‌تان. این‌ها چیز کمی نیستند. هر کشور و جامعه‌ای مشکلاتی دارد، اما دلیل نمی‌شود که آدم چشم به روی داشته‌هایش ببندد و فقط نداشته‌ها را ببیند.

سعی کرده‌اید که شهدای ایرانی را به دوستان‌تان معرفی کنید؟
شاید باورتان نشود که من دوست ارمنی زیادی ندارم. بیشتر دوستانم ایرانی هستند و شاید باور نکنید که خیلی از دوستان ایرانی من هیچ شناختی روی شهیدی مثل ابراهیم هادی ندارند. خیلی وقت‌ها با ذوق و شوق، شهید هادی و دیگر شهدای ایرانی را به دوستان ایرانی‌ام معرفی می‌کنم. این جوان‌ها باید بدانند حالا که سر راحت روی بالش می‌گذارند، به خاطر جانفشانی چه انسان‌هایی بوده است. باید قدرشناس باشیم و بدانیم برای امنیت و آرامش ما چه زحماتی کشیده شده است.

در پایان گفت‌وگو خانم مارگاریان آرزو می‌کند که روزی ساکن ایران شود. می‌گوید تهران به او آرامش می‌دهد. از اینکه برخی از جوان‌های ایرانی نسبت به قهرمان‌های‌شان بی‌تفاوت هستند ابراز ناراحتی می‌کند و در عین حال می‌گوید معتقد است مدافعان حرم نشان دادند که هنوز جوان غیرتمند ایرانی زیاد پیدا می‌شود. از ایشان می‌خواهم نظرش را در خصوص نامی که می‌برم بگوید؛ «آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای» که می‌گوید: «آقا عشقه! جانم فدای رهبر. اگر آقا نبود الان ایران به این صورت نبود. ایران هم می‌شد مثل عراق یا افغانستان. تدبیر آقا است که جلوی امریکا را می‌گیرد و جرئت نمی‌کند به ایران حمله کند.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
6
22
مومن یک شهید یا دو شهید ما نداریم ما حدود 300000 تا 4000000 هزار شهید داریم. البته ما هممون مرهون آنها هستیم و همه آنها بدون استثنا برای ما عزیزند. تعدادی از شهدا که اکثر شهرها بنامشان خیابان یا ساختمان دارند مانند شهید همت، شهید باکری، شهید کشوری را همه میشناسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
برادر بحث شیعه و اینا نیست
ما از شیعه بودنمون افتخار می کنیم خاکمونو دوس داریم شهیدامونو هم دوس داریم بهشون افتخار هم میکنیم ولی بعضی از مسئولین محترم به گند کشیدن همه چی رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
ههههه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
3
35
شادی روح شهیدان بزرگوار صلوات
پاسخ ها
ناشناس
| Canada
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
3
42
واقعا خوش به سعادتت که راهتو پیدا کردی زیرپرچم اهل بیت باشی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
7
33
واقعا شما شیعه واقعی هستید که تحقیق کردید ن مایی که ادعا داریم شیعه ایم ولی حیف
یعقوببا سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
20
با سلام و عرض ادب احترام خانم نازلی از آشنائی با شما و زندگی نامه تون خیلی خوشحال شدم واقعا انسان پاک و مومن با خدایی هستید به وجودتان افتخار میکنم آفرین درود بر شما بنده از رزمندگان هست سال دفاع مقدس هستم خیلی دوست دارم از نزدیک با شما دیداری داشته باشم و از واقعیت های جنگ با هم گفتگو کنیم اراتمند شما یعقوب هستم از تهران
منتظر تماس شما هستم اگر ایران تشریف دارید خوشحال میشم در خدمتتون باشم اینستاگرام هم براتون پیغام گذاشتی ظاهرآ نگاه نکردید دو بیت شعر برایت میکم یادی کنیم از شهدای هشت سال دفاع مقدس.
یاد شبهایی که ما بودیم و مین!
همدم شبهایمان سجاده بود و یا رحیم!
حسرت رفتن در این دل مانده است!
دست و پایم سخت در گل مانده است!
عاشقان رفتند و ما جا مانده ایم!
زیر بار غصه ها وا مانده ایم!
یاد امام و امام شهدا صلوات
کشکولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
5
9
نازلی عزیز عشقه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
14
درود بر شما که با تحقیق راه خود را یافتید
چند نکته
۱ - تحقیق در رابطه با شهیدان بسیار زیباست ، باید متد شهیدان را نصب العین قرار داد و تداوم دهنده راهشان بود
۲ - اگر خطائی از هر مسئول شیعه دیدید آن را به حساب همان فرد بگذارید ، یقینا فقه شیعه خطا را تایید نمی کند
۳ - انسانها نسبی هستند و مطلق فقط خداست ، به همین جهت هرگز یک فرد زنده و حی را برای تمام کارهایت الگو قرار نده ، که اگر هر آینه آن فرد بنا به دلائلی خطائی کرد ، کعبه آمالت فرو نریزد
برایت آرزوی موفقیت دارم
خدانگهدار
س.کاظمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
1
4
خیلی خیلی تحت تاثیرزندگینامه شماوگره خوردن زندگیت بانام شهدای عزیزمان مراشگفت زده کرد،واقعاقدر زر زرگر شناسد،قدرگوهرگوهری....خیلی دوست دارم پذیرای شمادرایران باشم...من همشهری شهیدمحسن حججی هستم.
صدیقه ملامحمد دماوندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
2
5
بسیار سپاسگزار از اینکه روشنگری می‌کنی برای جوانها الهی خداوند نظر لطفش شامل جوانان ایران گردد و به معرفت برسند تمامی جوانهایمان
یاسین خلیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
آفرین به این همه بصیرت و معرفت شما، این ها نصیب هر کسی نمیشود، خدا کند که همه ی ما بصیرت دینی و حیاتی و دنیایی و اخروی نصیبمان کنند، دعا کنیم قلبمان مملو از نور یقین و بصیرت و معرفت شود
محمدرضاشفیعی ثابت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
سلام و سپاس از مهرو بزرگواری شما
مداحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
0
5
بارک الله به شما . ان شاءالله که ثابت قدم در سایه اهل بیت بمانید
کوثری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
3
سلام. وقتی وجدان و روح تعالی خواه انسان بیدار باشد، خداوند او را در یافتن حقیقت یاری میکنه،...
خداوند ثبات قدم و اوج گیری در سلوکت با شهدا را روزیت فرماید. ما نیز به شهدا سفارش فرما
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
3
دمت گرمه خیلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
2
4
احسنت برخواهر مسلمان و مومنم درود برشما
نوکر اهلبیت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
0
0
سلام ،زندگی نامه شما رو مطالعه کردم واقعا عالی که راهتون رو پیدا کردین خیلی خوشحال شدم.لطفا مارو از دعا هاتون محروم نکنید.یاعلی مدد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
0
برای ما هم دعا کنید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
1
واسه ماهم دعا کنید راهی بشیم.
ناشناس
|
France
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
4
درود برشما
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
2
درود به شرفت بانو♥️
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
2
آفرین و احسنت بر شما خواهر بزرگوارم خانم نازلی، از خداوند متعال می‌خوام که مهر اهل بیت علیهم السلام رو در دلتون همچنان شعله ور و زنده نگه بداره و در این مسیر خدایی که در پیش گرفتید در دنیا و آخرت عاقبت به خیر باشید ان‌شاءالله
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
0
1
سلام دوست عزیز
خوشحالم میبینم به شهدا و زندگیشان علاقه مند هستید ما هر چه داریم از خون پاک شهیدانمان داریم البته نباید از رهبری فرزانه وقدرتمند حضرت آیت الله خامنه ای غافل شویم به امید ظهوریگانه منجی عالم امام عصر
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
سلام خانم نازلی از اینکه مسلمان شدی اگاهانه واقعا تبریک میگم انهم شیعه وهمنکه درک کامل از معنی شیعه وهدف شهیدان وراه شهیدان را درک کردی یعنی خدا خیلی دوسدت دارد اشاءلله عاقبت بخیربشی یه لطفی کن دلت پاکه دعابرای من امسال من که روسیاهیم بلکه نظری به حال بکنه ماهم عاقبت بخیر بشیم ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
عالی هستین خانم
داوودطاهرلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
0
بسیار عالی
ایلیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
1
خواهر نازنینم
نور ایمانت چراغ نیم سوز دلم را روشن کرد...
و اشک .......
براستی شهدا شمع محفل بشریتند..
محسن ۴۳۵۳
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
سلام و روز بخیر
خوش به حال شما
Muhammed
|
Iraq
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
1
احسنت بارکلا موفق باشید
Muhammed
|
Iraq
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
احسنت بارکلا موفق باشید
جوادفاطمی نسب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
0
وَاللَّـهُ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ
﴿نور:٤٦﴾
و خدا هر که را بخواهد به راه راست رهنمون می‌گردد.
درود خدا و پیامبر و اهل بیت بر شما مسلمان واقعی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
0
خوش بحالت خانوم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
0
0
خیلی خوشحالم که شما راهتون رو پیدا کردین.از کتابهایی که گروه شهید ابراهیم هادی نوشتند استفاده کنید.مثل یا زهرا
مجتبی اسلامی فر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
2
سلام خانم نازلی
همیشه در راه خدا ثابت قدم و استوار باشید
ان‌شاءالله
احسان
|
United States of America
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
2
خیلی زیبا بود
مطلب جالبی بود که برای اولین بار می خوندم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
2
1
در پناه حضرت زهرا باشید
سیداحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
نمیدونم چی بگم خیلی شگفت زده شدم احسنت به این شجاعت و جرات و عزم راسخ. فقط میگم در پناه اهل بیت موفق و پیروز باشید مادرمون حضرت زهرا سلام الله علیها نگهدارتان باشند
عمار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
0
0
سلام، خواهرم متن فوق راخواندم وبرای شما باچنین دید باز وآگاهانه ای که به پشتوانه ی بندگی خالص خداوند شدن بوجود میاید، که نصیب هر شخصی نمیشود. اما نکته ی قابل تأمل اینکه، ایران صدها هزار جوان رشید خود را برای ازادی دین و مذهب و بیان وانتخاب فدانمود. برای عدالت واحترام به ملت و حفظ آرمانهای انتقلاب اسلامی. هرکجای دنیا حکومتی که برپایه ی اسلام و جمهوریت اسلامی بنا شود، پشتیبانش اولا خدا ودوما ائمه ی معصومین سلام الله علیها خواهندبود. اینجا دراین مقطع حساس فقط تنها چیزی که مارا دلخور کرده نوع ردصلاحیت های افراد دلسوز ملت ونظام همچون دکتر احمدی نژاد و آقای لاریجانی است که ان شاءالله هنوز منتظر تجدید نظر شورای نگهبان و ورود رهبر معظم انقلابمون هستیم. دوست داریم جمله ی به حق امام راحلمان که فرمودند میزان رأی ملت است، بیشتر درنظرگرفته شود. درآخر برایتان خیلی خوشحالم وشما مایه ی افتخار اسلام و ایران ما هستید. یاعلی ع، مؤید باشید.
محمدرضا عابدینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
0
0
خوشا به سعادتتان . خوشبخت و عاقبت به خیر شوید انشاالله
تـخـریـبـچـے
|
France
|
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
1
0
ای‌والله
موفق باشن ان‌شاءالله
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
خواهر ما خوب اشاره کرد من هم بصورت اتفاقی با پیج شهید ابراهیم هادی اشنا شدم شهیدی که زیبا روی بود و چند تا دختر عاشقش شده بودند ولی مو هاش را از ته زد بلکه دست از سرش بردارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
0
0
کاش ضد ایرانیها از شما یاد میگرفتن
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
0
کتاب بالهای یک پرواز ،نوشته مروارید ذاکری،خلاصه و کوتاه ۴۸ ساعت از خاطرات پدر جانبازش که برادر دو شهید هستند و نکته جالب این که دو برادر ارادت خاصی به هم دارند ودر یک روز و یک زمان شهید می‌شوند با این که کیلومتر ها از هم فاصله دارند...را هم به شما دوست عزیز پیشنهاد می‌کنم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
0
بسیارعالی
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
0
بسیارعالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
0
0
چ زیبا ایروان چند بار اومدم
محمد امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
0
0
موفق و مؤید باشید و بودن با شهدا به زندگیتان برکت بدهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار