کد خبر: 917875
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
«زندگی زیر سایه لباس مردانه» عنوان گزارشی در خبرگزاری جوان بود که بخشی از مشکلات و آرزوی یک بانوی کردستانی را منعکس کرد که با گذشت چند روز این گزارش نتیجه داد و زمینه رفع بخشی از مشکلات و تحقق آرزوهای مریم با کمک مسوولان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار جوان از سنندج، «زندگي زير سايه لباس مردانه» عنوان گزارشی بود که طی روزهای اخیر از خبرگزاری جوان منتشر شد و بخشی از زندگی سخت و البته پر از تلاش دختر روستایی را به تصویر کشید.

مشکلاتی که از مریضی و رنج پدر تا نبود ضامن برای گرفتن تسهیلات 18 میلیون تومانی مسکن را شامل می‌شد.

چند روز از خروجی این گزارش در این رسانه نگذشته است که خبرهای خوشی از رفع بخشی از مشکلات این بانوی کردستانی از سوی دستگاه‌های مختلف به این رسانه ارسال شد که بر خود لازم دانستیم مخاطبین را در جریان بگذاریم.

طی تماسی که از سوی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با خبرگزاری جوان گرفته شده، عنوان کرد که دستورات لازم برای رسیدگی به وضعیت خانواده مریم صادر شده و در همین راستا از سوی بنیاد مسکن شهرستان سنندج نیز تیمی به صورت حضوری شرایط این خانواده را بررسی و تصمیماتی برای خروج این خانواده از این شرایط گرفت شد.

البته آقای سهرابی ضمن تقدیر از اطلاع‌رسانی مناسب این رسانه در مورد روستای علی‌آباد کرفتو و همچنین این خانواده، گفت: دستورات لازم برای تهیه گزارش کاملی از روستای ناشنوایان(علی‌آباد کرفتو) به همکاران استانی کردستان داده می‌شود و در همین راستا سفری هم به استان کردستان خواهم داشت.

سعید رسولی رئیس بنیاد مسکن شهرستان سنندج نیز در تماس با خبرگزاری جوان اظهار کرد: اقداماتی برای رفع مشکلات خانواده مریم انجام گرفته و چند راهکار به آنها پیشنهاد داده‌ایم که در صورت موافقت با هر کدام از این روش‌ها به صورت ویژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات اجرایی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمام توان خود را برای رفع مشکلات این خانواده و دیگر سوژه خبرگزاری جوان که زندگی خانواده دو کودک معلول را به تصویر کشیده به کار خواهیم گرفت.

مشکل ضمانت تسهیلات مسکن «مریم» حل شد

خوشبختانه با موافقت بانک، مجوز فعالیت «لیلا» دوست «مریم» که خود او نیز از تسهیلات اشتغال‌زایی استفاده کرده است به عنوان ضامن تسهیلات مریم به صورت زنجیره‌ای موافقت شد و به زودی تسهیلات به این بانوی کردستانی پرداخت خواهد شد.

حدیقه خواهر مریم با توجه به شرایط جسمانی زیرپوشش حمایت‌های بهزیستی استان قرار گرفت و به صورت کامل از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شود.

همچنین از سوی بهزیستی استان کردستان برخی وسایل مورد نیاز زندگی از جمله تلویزیون و فرش تامین و به آنها تحویل داده شد.

در گفت‌وگوی کوتاهی که با مریم برای بررسی صحت این اقدامات عنوان شده داشتیم اظهار کرد: طی چند روز اخیر بنیاد مسکن سنندج با حضور و بررسی موقعیت نسبت به رفع بخشی از مشکلاتشان قول مساعد داده است.

مریم عنوان کرد: براساس وعده‌‌های داده شده به احتمال زیاد بعد از اتمام مسکن در حال ساختش، افتتاح واحدهای روستایی بنیاد مسکن استان در این روستا و مسکن وی انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین قول‌هایی هم در مورد پرداخت تسهیلات بلاعوض البته در حد 2 تا 5 میلیون تومان داده شده که بعد از بررسی اقدامات لازم در این راستا انجام خواهد شد.

مریم در پایان سخنی هم برای مخاطبین این رسانه داشت و اظهار کرد: سختی و شرایط سخت روزگار موجب شده که وی شیوه‌ای از زندگی را انتخاب کند که بتواند با توجه به بسیاری از مشکلات و آسیب‌های موجود در جامعه چرخ‌های زندگی خود و خانواده‌اش را بچرخاند.

مریم با توجه به مدرک تحصیلی و آموزش‌هایی که فراگرفته چندین بار در آزمون‌های استخدامی شرکت کرده ولی نتیجه‌ای حاصل نکرده است.

روستای خانقاه حدود 15 خانوار دارد و به قول مریم در فصول سرد سال این خانوارها به کمتر از 7 تا 8 خانوار کاهش می‌یابند و راه‌اندازی یک مغازه خیاطی و یا پوشاک فروشی نمی‌تواند چرخ‌های  زندگی آنها را بچرخاند.

مریم باید در کنار مخارج زندگی خود و خانواده‌اش باید به فکر بازپرداخت تسهیلاتی که برای ساخت مسکن گرفته و بار کردن طلب طلبکاران از صاحبان مصالح ساختمانی تا کارگر و بنا را شامل می‌شود باشد!

بخشدار کلاترزان هم با تعریف از توانایی قابل توجه این بانوی کردستانی اظهار کرد: مریم و امثال مریم به سختی ولی مردانه چرخ‌های زندگی خود و خانواده‌هایشان را می‌چرخانند و معرفی آنها می‌تواند بخشی از سخت‌کوشی بانوان این استان را در پیکار با روزگار نشان دهد.

سیف‌الله ساعدی به ظرفیت این منطقه برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی به ویژه زنبورداری اظهار کرد و می‌گوید: سعی خواهیم کرد در حوزه زنبورداری برای مریم که الگوی تلاش است اشتغالی دست و پاکنیم.

بر اساس اعلام کمیته امداد حضرت امام استان کردستان نیز زمینه سفر خانواده مریم به مشهد مقدس فراهم شده و به زودی به پابوس امام رضا(ع) می‌روند.

مریم و خانواده‌اش راهی سفری می‌شوند تا زیر سایه‌ای پرنورتر از هر آنچه خورشید است قرار گیرند، سایه‌ای از جنس معرفت و مهربانی که نور آن از  بیرقی سبز مشعشع می‌شود و قدم بر آستان چشم‌های منتظر می‌گذارد.

همین دیروز بود که لیلا دوست مریم هم بعد از تماس و گرفتن آدرس دفتر خبرگزاری جوان کردستان چند ساعتی مهمان این رسانه  شد تا بگوید قصه تلخ اما واقعی زندگی دوستش را این بار از دریچه یک رسانه خوانده و خدا می‌داند ساعت‌ها برای لحظه‌های سخت زندگی مریم ناآرام شده و اشک ریخته است.

لیلا زاویه دیگری از زندگی مریم را برای ما گشود و از مردانگی این بانو که در روزهای سخت مریضی پدرش چگونه مجبور می‌شد با هزاران بدبختی جلوی چکه‌های آب را که بی‌آمان از سقف پر از سوراخ خانه بر سرشان می‌ریخت بگیرد تا تلاش نفس‌گیر برای بنا کردن خانه نو که سرپناهی امن برای مادر و خواهرش باشد برایمان تعریف کرد و از ما خواست به هر صورتی که امکان دارد وی را در این روزهای سخت یاری کند.

لیلا اضافه کرد: اگر امروز مریم لباس مردانه می‌پوشد و مجبور است زیر سایه لباس مردانه چرخ‌های زندگی خود و خانواده‌اش را بچرخاند خواسته قلبی نیست چون مریم حق دارد که مادر باشد که مریم باشد!

سخن پایانی...

قصه مهربانی تمامی ندارد، شاید کم‌رنگ شود ولی هیچگاه بی‌رنگ نخواهد شد

امروز با کمک یک دوست و جمعی از مسوولان بخشی از مشکلات خانواده مریم مرتفع شده است اما مهم‌ترین کاری که می‌شود برای مریم انجام داد ایجاد بستری برای تامین مخارج زندگی است مریم ماهی‌گیری را خوب بلد است و در این کشاکش روزگار اگر بشود زمینه اشتغال برای او فراهم شود قطعا دیگر زنان روستایی نیز از این بستر متنعم خواهند شد.

آسمانی شویم اما درد زمینی‌ها را فراموش نکنیم، حُسن باران این است که زمینی ست، ولی آسمانی شده است و به امداد زمین می‌آید…

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر