کد خبر: 917856
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب انجام می‌شود
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افتتاح پروژه‌های بزرگ کتابخوانی همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی خبر داد. تلاش برای تجهیز ۵۰ هزار روستای محروم به قفسه‌های کتاب و نیز افتتاح کتابخانه‌های مرکزی مشهد و بجنورد از آن جمله است.
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افتتاح پروژه‌های بزرگ کتابخوانی همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی خبر داد. تلاش برای تجهیز ۵۰ هزار روستای محروم به قفسه‌های کتاب و نیز افتتاح کتابخانه‌های مرکزی مشهد و بجنورد از آن جمله است.
علیرضا مختارپور در نخستین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید که با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با ارائه گزارشی از عملکرد فرهنگی این نهاد در سال‌های ۹۶ و سه ماهه نخست جاری گفت: در سال ۹۵ تعداد کتابخانه‌های عمومی ۳ هزار و ۳۴۶ باب بوده که این تعداد در سال ۹۶ به ۳ هزار و ۴۲۶ باب رسیده که بر این اساس زیربنای کتابخانه‌های عمومی کشور از یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۶۶۶ متر مربع در سال ۹۵ به یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار و ۵۰۷ متر مربع در سال ۹۶ رسید که از این جهت شاهد توسعه فضای کتابخانه‌ای کشور بودیم.
وی افزود: از خرداد ماه ۱۳۹۳ تا تیرماه ۱۳۹۷ تعداد ۵۲۹ باب کتابخانه عمومی به کتابخانه‌های موجود اضافه شده است که سهم کتابخانه‌های نهادی ۳۴۴ باب، کتابخانه‌های مشارکتی ۱۷۹ باب و کتابخانه‌های مستقل شش باب بوده که بیشترین تعداد در استان فارس با ۵۲ باب و کمترین تعداد در استان قم با سه باب بوده است. اما در این بازه زمانی برخی از کتابخانه‌ها به علت فرسودگی نیاز به تعمیرات و بازسازی داشتند که بر این اساس ۲۷۱ باب کتابخانه به همین دلیل تعطیل شدند که کمترین آمار تعطیلی کتابخانه‌های مربوط به کتابخانه‌های نهادی با ۳۴ باب و بیشترین تعداد مربوط به کتابخانه‌های مشارکتی با ۲۳۳ باب بوده است.
علیرضا مختارپور در این جلسه از افتتاح دو پروژه بزرگ همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: کتابخانه مرکزی بجنورد با مساحت هزار متر مربع و زیربنای ۴ هزار و ۲۵ متر مربع، ان‌شاءالله با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرداد ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: این کتابخانه مرکزی با بیش از ۱۰۰ هزار جلد ظرفیت آثار ارزشمندی از جمله ۸ هزار جلد کتاب اهدایی از کتابخانه شخصی آیت‌الله مهمان‌نواز را در خود جای داده است.
مختارپور در ادامه گفت: همچنین پس از گذشت بیش از ۲۰ سال، کتابخانه مرکزی مشهد در دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، کار‌های عمرانی این کتابخانه مرکزی در شش طبقه و ۱۱ هزار و ۶۰۰‌متر‌مربع زیربنا به پایان رسیده است. کتابخانه مرکزی مشهد با دارا بودن ظرفیت ۲۰۰ هزار جلد کتاب در بخش‌های مختلف فضای بسیار مناسبی به لحاظ سالن‌های مطالعه و سایر امکانات از جمله خدمات اینترنتی را برای اعضای خود پیش‌بینی کرده است. مختارپور درباره تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: تعداد کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور از ۴۱ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۲۸۵ نسخه در سال ۹۵ به ۴۱ میلیون و ۶۶۵ هزار نسخه رسید که این کاهش تعداد نسخه به این دلیل بود که در سال ۹۶ پس از پنج سال کار وجین در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور انجام شد که با خروج کتاب‌های آسیب‌دیده و مفقودی از فهرست کتابخانه‌ها شاهد این کاهش تعداد نسخه بودیم. همچنین تعداد کتابداران در ابتدای دوره قبل که نزدیک ۶ هزار و ۹۰۰ نفر بود، با جذبی که از میان دانش‌آموختگان کتابداری در دوره اخیر هیئت امنا انجام شد، به ۷ هزار و ۴۶۶ نفر رسید.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به بیان اقدامات ترویجی- فرهنگی نهاد در سال ۱۳۹۶ و سه ماهه نخست سال جاری پرداخت و گفت: در سال ۹۴ طرحی را به نام طرح «کتابخوان» در کشور آغاز کردیم که در سال گذشته ۲۱ هزارو ۴۷۷ نشست کتابخوان با معرفی ۱۰۹ هزار و ۶۱۳ کتاب در سطح کشور برگزار شد و در سه ماهه نخست سال جاری نیز ۴ هزار و ۷۸۷ نشست کتابخوان با معرفی ۲۲ هزار و ۴۶۰ کتاب برگزار شد.
وی تصریح کرد: ما در دوره جدید تلاش کردیم برای اجرای هر طرح در نهاد یک پشتوانه علمی فراهم کنیم که بر این اساس سه جلد پژوهش دانشگاهی درباره نشست‌های کتابخوان انجام شد که در آن موارد مختلفی، چون تجربه‌های اجرا شده در کشور‌های دیگر، نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسی قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار