کد خبر: 917839
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
حسن رشوند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه روز یکشنبه با اعضای هیئت دولت جمهوری اسلامی ضمن پرداختن به برخی مسائل اقتصادی اخیر از مسئولان دولتی و همه مسئولان کشور خواستند که با روحیه قوی و انگیزه و شجاعت و عزم راسخ خود کاری کنند که دشمن در ایجاد مشکل در زندگی و معیشت مردم دچار شکست شود و مردم احساس آرامش و ثبات اقتصادی داشته باشند.
از هنگام خروج امریکا از برجام و عهدشکنی سران امریکایی، تلاش دشمن در خارج و داخل بر ایجاد التهاب اقتصادی و التهاب اجتماعی در کشور است. ایجاد بحران در مسئله ارز، سکه و طلا، ایجاد بحران در عرصه زندگی اقتصادی مردم و التهاب آفرینی در بازار و ... مواردی از این دست است. در واقع رهبری معظم انقلاب از جایگاه و نقش رهبری خود به ساماندهی حرکت قوای کشور در این عرصه وارد شده‌اند تا دشمن نتواند از التهاب آفرینی در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور بهره‌برداری و سوءاستفاده کند. در این دیدار، ایشان ضمن پرداختن به برخی مسائل اقتصادی اخیر از مسئولان دولتی و همه مسئولان کشور خواستند که با روحیه قوی و انگیزه و شجاعت و عزم راسخ خود کاری کنند که دشمن در ایجاد مشکل در زندگی و معیشت مردم دچار شکست شود و مردم احساس آرامش و ثبات اقتصادی داشته باشند. ایشان مسئولان کشور را به تهیه نقشه راه اقتصادی کشور موظف کردند و متذکر شدند که تصویر دولت در دیده مردم باید تصویر دولتی توانا، کارآمد و تلاشگر باشد، تا مردم بتوانند به آن اعتماد کنند.
اولین نکته‌ای که در باب این جلسه باید به آن توجه کرد این است که رهبری مسئولان دولتی را دعوت کرده و خواسته بودند که در این جلسه شرکت کنند؛ در حالی که مناسبت خاصی جز همین مسائل اخیر اقتصادی در کشور برای این جلسه مطرح نبود. پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی از رئیس جمهوری گزارشی در باب مسائل بازار ارز و طلا خواسته بودند تا علاوه بر اطلاعات دیگری که به رهبری رسیده است گزارش رسمی دولت در مورد این مسائل نیز برای ایشان ارسال گردد. این امر نشان می‌دهد که رهبری معظم انقلاب اسلامی با اطلاعات و آگاهی همه جانبه‌ای که دارند به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط کنونی یک بازسازی از شرایط کشور و تقویت از دولت و نهاد‌های مسئول در کشور لازم به نظر می‌رسد تا دولت بتواند در ارتباط سازنده و مثبت با مردم از مشکلات اقتصادی ایجاد شده عبور کند.
نکته مهم دیگری که از این دیدار به‌خوبی قابل برداشت بود این بود که رهبری جلسه‌ای در تضعیف دولت برگزار نکردند و حتی حالت جلسه نیز به گونه‌ای نبود که گویی دولت دچار شکستی شده است که باید در وضعیتی اضطراری و با دخالت مستقیم رهبری کار‌ها دنبال شود. البته رهبری از اینکه در صورت نیاز و وقتی که مصلحت مردم اقتضا کند به دولت‌ها نهیب بزنند و یا هشدار و تذکر دهند ابایی ندارند و رعایت مصلحت مردم را از حفظ ظاهر دولت‌ها برتر و مهم‌تر می‌دانند، اما در شرایط کنونی که دشمن به دنبال بهانه‌ای است که نظام اسلامی را دچار بحران جلوه دهد و برخی از عناصر داخلی دشمن نیز بر همین طبل می‌کوبند، رهبری جلسه‌ای برگزار کردند که از آن تقویت دولت برداشت شود و علاوه بر تقویت دولت این نکته را نیز متذکر شدند که دولت در صورتی که مجاهدت کند و عزم و اراده خود را به میدان بیاورد می‌تواند از این مشکلات عبور کند. از همین رو، رهبری در این جلسه، شرط اصلی موفقیت در همه عرصه‌ها را برخورداری از «روحیه قوی، انگیزه، شجاعت و عزم راسخ» دانستند و افزودند: همه مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند و بر همین اساس نیز به دولت توصیه کردند که با جدیت عمل کند و مقتدر باشد و چهره‌ای مقتدر نیز از خود نشان دهد. ایشان شرط دیگر غلبه بر تنگنا‌ها را ارسال تصویری مقتدر از دولت برشمردند و افزودند: تصویر دولت در چشم مردم باید تصویری توانا، کارآمد و تلاشگر باشد، زیرا نفس تلاشگری برای مردم جذاب و امیدوارکننده است.
نکته مهم دیگری که باید بر آن تأکید کرد این است که رهبری در این شرایط همه مسئولان کشور را به همراهی و هماهنگی در راه انقلاب و خدمت به مردم و حل مشکلات معیشتی آن‌ها دعوت می‌کنند. توصیه رهبری به کمک به دولت نیز به معنی آن نیست که دولت هر کاری که خواست انجام دهد و سایر قوا و سایر گروه‌های سیاسی هم هیچ نظری در نقد و اشکال به دولت نداشته باشند. مسلم است که منظور رهبری از اینکه دولت را میدان‌دار خواندند و همه را به حمایت از دولت فراخواندند این است که همگان در شرایط کنونی همت اصلی خود را حمایت از دولت قرار دهند و تا حد توان از حاشیه‌ها بکاهند و در مسائل اصلی انقلاب وحدت کلمه داشته باشند و دولت نیز در نقش یک میدان‌دار وارد شود و از حاشیه‌سازی و حاشیه پردازی خودداری کند. بر همین اساس بود که با توجه به توطئه‌های اقتصادی دشمن در شرایط کنونی رهبر انقلاب اسلامی، تیم اقتصادی دولت را میاندار و محور اصلی کار و تحرک در کشور خواندند و همه دستگاه‌ها را به هماهنگی با آن فراخواندند.
با آشکار شدن خیانت امریکایی‌ها در نقض برجام البته کشور دستاورد‌هایی داشته است که همان رسوا کردن چهره خیانتکار استکبار بود، اما نباید غفلت کرد که همین امر باعث شود که دشمن چند سال دیگر کشور را معطل کند که آیا تحریم‌ها برداشته می‌شود یا خیر. اکنون متأسفانه دچار یک گرفتاری دیگر در همین زمینه با اروپایی‌ها شده‌ایم. اروپایی‌ها که در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ نشان دادند که به تعهدات خود پایبند نیستند، اکنون با طولانی کردن مذاکرات در باب تداوم برجام دوباره سعی در وارد کردن اقتصاد ایران به دوران تعلیق دارند.
خاصیت دوران تعلیق آن است که در کار‌ها رکود ایجاد می‌شود و همه منتظرند تا با نتایجی که انتظار آن را می‌کشند برنامه‌های خود را تغییر داده و یا برنامه‌هایی جدید را در پیش بگیرند. از این جهت است که مسئولان کشور باید اقتصاد را از حالت تعلیق درآورده و از گره زدن اقتصاد ایران به بسته‌های توخالی اروپا خودداری کنند و کشور را معطل تصمیم‌گیری‌های طولانی مدت ۴+۱ نکنند. بخشی از توصیه‌ها و تذکرات رهبری در این دیدار در همین زمینه بود. رهبری از مواضع مقتدرانه رئیس جمهور در اروپا تشکر کردند و افزودند: نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان به‌ویژه امریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید بهنگام، صریح و قاطع انجام شود. اما در عین حال متذکر شدند که در بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید ملاک و معیار اصلی ابتکار عمل‌های داخلی و دیپلماسی فعال خارجی خود کشور باشد و نباید منتظر و معطل اروپایی‌ها شد. از این رو «دنبال کردن جدی کار‌ها با استفاده از امکانات و توانایی‌های کشور» سفارش دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان بود و ایشان افزودند: البته طرف‌های اروپایی موظفند تضمین‌های لازم را در خصوص برجام بدهند، اما نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار