کد خبر: 917721
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
تأکید سردار کمالی بر روشن بودن طرح سرباز قهرمان در گفت‌و‌گو با «جوان»
فدراسیون فوتبال همـچنان پیـگیر درخـواسـت غیرقانونی وزیر ورزش و جوانان برای معافیت هفت فوتبالیست ملی‌پوش از سربازی است تا از این طریق خیال سرمربی تیم ملی را راحت کند. با وجود اینکه نامه مسعود سلطانی‌فر با پاسخ صریح رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح همراه شد
شیوا نوروزی
فدراسیون فوتبال همـچنان پیـگیر درخـواسـت غیرقانونی وزیر ورزش و جوانان برای معافیت هفت فوتبالیست ملی‌پوش از سربازی است تا از این طریق خیال سرمربی تیم ملی را راحت کند. با وجود اینکه نامه مسعود سلطانی‌فر با پاسخ صریح رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح همراه شد، اما به نظر می‌رسد برخی‌ها قصد تمکین از قانون را ندارند و می‌خواهند به هر شکل ممکن به خواسته‌شان برسند.
سردار کمالی در حالی درخواست مطرح شده از سوی وزارت ورزش و جوانان را غیرمنطقی و تبعیض‌آمیز خوانده که حمایت‌های دوباره محمدرضا داورزنی از معافیت ملی‌پوشان سرباز موجب شده تا موجی از انتقاد‌ها علیه این خواسته غیرقانونی مطرح شود. علاوه بر این ورزشکاران زیادی علیه این رفتار تبعیض‌آمیز وزارت ورزش موضع‌گیری کرده‌اند، افکار عمومی نیز نسبت به تلاش عجیب و غریب برای معافیت چند فوتبالیست واکنش نشان داده است.

نگرانی کرش
ردپای سرمربی پرتغالی تیم ملی در بحث معافیت چند ملی‌پوش دیده می‌شود. کارلوس کرش که در این سال‌ها بار‌ها در تصمیمات فوتبال ایران تأثیرگذار بوده، گویا این‌بار نیز در ارائه طرح معافیت هفت نفر از شاگردانش نقش داشته است. روز گذشته ایسنا در گفت‌وگویی با مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال مدعی شد کرش از سرباز بودن برخی از ملی‌پوشان ناراحت است و به همین خاطر در جلسه‌ای که با تاج داشته از فدراسیون خواسته تا هرچه سریع‌تر این مسئله را حل کند: «جلسه با کرش خوب بود. بحث او بیشتر روی بازیکنان سرباز است که باید حل شود. ما هفت بازیکن سرباز داریم و اگر قرار باشد این بازیکنان ما را در جام ملت‌های آسیا همراهی نکنند، مشکل پیش خواهد آمد. نامه‌نگاری‌هایی هم در این خصوص انجام شده، اما همانطور که گفتم باید این مشکل برطرف شود.»
پایان یافتن جام جهانی و در پیش بودن جام ملت‌های آسیا بهانه خوبی است تا برخی‌ها برای عملی شدن اهداف خود دست به کار شوند. در حالی که هنوز معلوم نیست سرمربی پرتغالی همکاری‌اش با تیم ملی کشورمان را ادامه می‌دهد یا نه، اما گفته می‌شود یکی از شروط کرش برای تمدید قراردادش حل شدن مشکل ملی‌پوشان سرباز است. مشخص نیست درخواست کرش وزیر ورزش را به نامه‌نگاری واداشته یا مسائل دیگری نیز وجود دارد، اما پرواضح است که در ایران خدمت سربازی برای همه مردان الزامی است. البته در مواردی معدود افراد از این خدمت مقدس معاف می‌شوند، اما استفاده از این معافیت نیز تابع قوانین و ضوابطی مشخص است، ضوابطی که شامل حال قانون «سرباز قهرمان» نیز می‌شود.

اشتباه محض
نامه سلطانی‌فر به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حالی رسانه‌ای شد که به گفته سردار موسی کمالی این کار اشتباه محض وزارت ورزش بوده است. رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به این اشتباه گفت: «بخش عمده نیروی انسانی نیرو‌های مسلح را سربازان تشکیل می‌دهند. سربازان در واقع مدافعان حریم کشور هستند. هر طرح یا پیشنهادی که در مورد سربازی داده می‌شود نباید به تعدیل نیرو‌های مسلح منجر شود یا خدشه‌ای به بنیه دفاعی کشور وارد کند. هر طرحی در خصوص معافیت‌ها باید عادلانه، همه‌جانبه، فراگیر و منطقی باشد. متأسفانه در بحث اخیر که از سوی وزارت ورزش مطرح شد، وزیر ورزش و جوانان پیش از آنکه نامه مذکور را به ستاد کل نیرو‌های مسلح ارائه دهد و پاسخ لازم را دریافت کند آن را رسانه‌ای کرد که همین مسئله تنش‌زا بود. اشتباه دوم در این خصوص نیز دامن زدن و بحث‌های بیشتر درباره آن است.»

قانون فراموش نشود
تمکین به قانون انتظار عموم مردم از مسئولان است. اینکه برخی از مسئولان و مدیران به دلایلی نامعلوم درصدد تبعیض بین افراد مختلف هستند، چالشی است که باید از سوی نهاد‌های نظارتی و ذی‌صلاح مورد بررسی جدی قرار بگیرد. درخواست استفاده هفت بازیکن تیم ملی فوتبال از طرح سرباز قهرمان در حالی مطرح شده که به گفته سردار کمالی هر ورزشکاری اجازه استفاده از این طرح را ندارد: «قانون مشخص است. در قانون سرباز قهرمان، سه نفر اول بازی‌های المپیک، دو نفر اول مسابقات جهانی و نفر اول بازی‌های آسیایی از خدمت سربازی معاف می‌شوند. به غیر از این موارد هم قانون دیگری نداریم. البته بنا به درخواست وزارت ورزش و موافقت ستاد کل نیرو‌های مسلح ورزشکاران می‌توانند خدمت سربازی خود را در فدراسیون‌ها و تیم‌ها بگذرانند.»

حکم حکومتی و اصلاح قانون!
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح همچنین به اظهارات غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی مبنی بر گرفتن حکم حکومتی در خصوص ملی‌پوشان سرباز اینطور واکنش نشان داد: «اگر می‌توانند حکم حکومتی بگیرند دیگر چرا بحث می‌کنند.» مطرح شدن بحث اصلاح قانون سرباز قهرمان سؤال دیگری بود که سردار کمالی به آن پاسخ داد: «قانون مشخص است. برای تغییر آن باید طرح یا لایحه در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، نه اینکه در مورد آن در رسانه‌های صحبت کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار