کد خبر: 917707
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
بازداشت مدیران متخلف واردات خودرو تأیید شد
بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠‌هزار میلیارد تومان بود به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته است و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی که بدهکار بانکی هستند و از دولت طلب دارند، بدهکاری‌شان از طرف دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود.
سخنگوی دولت از کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی خبر داد و گفت: بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠‌هزار میلیارد تومان بود به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته است و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی که بدهکار بانکی هستند و از دولت طلب دارند، بدهکاری‌شان از طرف دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود.
محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به آخرین مصوبات هیئت وزیران اظهار کرد: در آخرین جلسه هیئت وزیران دو مصوبه درباره آیین‌نامه‌های اجرایی تبصره ٥ و ١٨ داشتیم که اهمیت آن در اقتصاد ملی زیاد است. وی افزود: در تبصره ٥ اجازه داده شد که ١٠٠ هزار میلیارد تومان از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها که از دولت طلب دارند، توسط دولت تسویه شود. این آیین‌نامه روز یک‌شنبه تصویب شد و از این تاریخ افرادی که از دولت طلبکار و به بانک‌ها بدهکار هستند می‌توانند اسناد تسویه از دولت دریافت کنند، بانک‌ها همین اسناد را که به بانک مرکزی بدهکار هستند، تحویل بانک مرکزی دهند که در نتیجه دولت بدهکار بانک مرکزی می‌شود و حسن این کار این است که بار بزرگی از دوش بنگاه‌های اقتصادی برداشته شود و نکته دیگر اینکه صورت وضعیت مالی بانک‌ها نیز مشخص خواهد شد.

مدیران متخلف در واردات خودرو ممنوع‌الخروج شدند
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤالی پیرامون بازداشت برخی از مدیران وزارت صنعت گفت: متأسفانه چنین خبری درست است و عده‌ای که در موضوع واردات خودرو نقش‌آفرینی کردند، بازداشت شدند. نوبخت افزود: این حرکت یک اقدام غیرقانونی بود و رئیس‌جمهور خواست که با دقت و بدون اغماض با این قضیه برخورد و مشخص شود چه کسانی از چه دستگاه‌هایی در این جریان نقش داشتند.
وی گفت: تحقیقات آغاز و مشخص شد که از خود دولت چند نفر در این جریان نقش‌آفرینی کردند و همانطور که مشاهده کردید رئیس‌جمهور از قوه قضائیه درخواست کرد که به این موضوع رسیدگی شود و سخنگوی قوه قضائیه نیز تأکید داشت که باید در دولت سالم‌سازی صورت گیرد. نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چقدر نظارت بر این افراد دستگیر شده وجود دارد که از کشور خارج نشوند، اظهار داشت: از قوه قضائیه درخواست کرده‌ایم که در این قضیه سختگیری کند تا شاهد سایر موارد مشابه نباشیم، اما از طرفی هم از این قوه می‌خواهیم امنیت سرمایه‌گذاری برای افرادی که قصد این کار را دارند، به وجود بیاورد و فضای کسب و کار را ایمن‌سازی کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره اینکه سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده برخی افراد دستگیر شده در بازجویی‌ها ادعا کرده‌اند به خواست بانک مرکزی وارد بازار ارز شده‌اند، گفت: اینکه بانک مرکزی برای کنترل بازار مداخلاتی داشته است، تردیدی نیست، اما در این مورد خاص برای بنده مبهم است من اطلاعی در این راستا ندارم و بانک مرکزی در صورت نیاز هر اطلاعی را که لازم است، ارائه کند.
نوبخت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه هجمه انتقاد‌های سیاسی به دولت و شخص شما شدت گرفته است، افزود: طبیعی است به عنوان وجدان بیدار جامعه مرا رصد کنید و برنامه‌های کاری بنده مشخص است و اینکه آیا برای شرایط تحریمی بودجه‌ها را در زمان معین پرداخت می‌کنیم یا نه. وی گفت: من در جایگاه سازمانی همواره تلاش کرده‌ام به رئیس‌جمهور وفادار بمانم و به خوبی این همکاری‌ها پیش می‌رود و تمام تلاشمان این است که با ریسک‌پذیری و احساس مسئولیت و منابع موجود راه‌حل برای مشکلات داشته باشیم. نوبخت در خصوص اخبار برخی سایت‌های خبری مبنی بر اصرار و تلاش سخنگوی دولت برای استعفای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: همه این‌ها دروغ است. سخنگوی دولت درباره صادرات برق به کشور عراق گفت: صادرات برق به عراق داشتیم، اما در شرایط فعلی که ما خودمان کمبود برق داریم، چنین کاری انجام نمی‌شود. نوبخت درباره بازگشت کارت‌های سوخت به جایگاه‌های بنزین اظهار داشت: بازگشت کارت‌های سوخت به جایگاه‌ها برای کنترل مصرف است و نظام کنترلی ما را قوی می‌کند، اما لزوماً معنای دو نرخی‌شدن بنزین و سهمیه‌بندی را ندارد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا یارانه نانوا‌ها افزایش خواهد یافت یا خیر، گفت: برای نان یارانه سنگینی پرداخت می‌کنیم. ما باید تسهیلات و امتیازاتی ارائه دهیم که به آن‌ها کمک شود. به هرحال دولت تحت فشار است، اما دلش می‌خواهد به آن‌ها کمک کند، ولی به دلیل کمبود منابع نمی‌تواند خیلی از کار‌ها را انجام دهد.

مشکلات وجود دارد، اما وضع کشور مطلوب است
سخنگوی دولت گفت: در یک گوشه بازار وقتی یک اتفاق کوچک رخ می‌دهد، ارز بالا می‌رود، همه خبردار می‌شوند و شاقول‌ها با آن تنظیم می‌شود، همه مطلع می‌شوند، اما وقتی کار خوبی صورت می‌گیرد، اطلاع‌رسانی نمی‌شود. محمدباقر نوبخت افزود: وضعیت بد نیست، بله مشکلات وجود دارد، اما وضع کشور مطلوب است و بد نیست، ولی نمی‌دانم چرا برخی اصرار دارند که «نمی توانیم».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار